پژوهش نمایی باید از روند کار دستگاه ها حذف شود

 

دکتر نصرالله گرامی با تاکید بر لزوم توجه به پژوهش گفت: باید پژوهش نمایی را در دستگاههای دولتی حذف کنیم.


به گزارش مهر در کرمان، گرامی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر و اختتامیه هفته پژوهش، فن‌آوری و نوآوری شب پنجشنبه در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: پژوهش مربوط به یک زمان خاص نیست و پژوهشگر بایستی هر لحظه در حال پژوهش باشد.

وی افزود: قصد اصلی از پژوهش ایجاد دانشی است که تبدیل به ثروت و سرمایه شود و در این رابطه دستگاههای اجرایی نبایستی پژوهش نمایی کنند.

گرامی خروجی دستگاههای اجرایی در رابطه با توسعه استان را بسیار مهم ارزیابی و ادامه داد: بایستی پژوهش‌های انجام شده در دستگاهها و نهادهای علمی خروجی و بازده داشته باشد که این مهم نیازمند آماده‌سازی امکانات و تجهیزات لازم است.

این مسئول در ادامه به عملکرد دانشگاه باهنر در زمینه پژوهش پرداخت و گفت: پژوهشگران دانشگاه باهنر در سال 89، تعداد 810 مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده‌اند، همچنین در همین مدت 100 مقاله نیز در کنفرانسهای مختلف ارائه شده است.

وی با اشاره به برگزاری 11 سمینار در دانشگاه باهنر سال جاری افزود: در همین مدت 300 نفر از اعتبارات پژوهشی دانشگاه استفاده کردند و در مجموع 700 میلیون تومان هزینه صرف پژوهش شده است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر از مصوب شدن 40 طرح پژوهش در دانشگاه باهنر خبر داد و تصریح کرد: طی سال جاری 17 هسته پژوهشی در دانشگاه باهنر تشکیل شده و همچنین طی همین مدت 13 اختراع به ثبت رسیده و 33 عنوان کتاب نیز منتشر شده است.

گرامی همچنین با اشاره به وجود چهار پژوهشکده و یک کتابخانه 122 هزار جلدی در دانشگاه باهنر افزود: در این کتابخانه همچنین 1000 نسخه خطی نگهداری می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی استاندار کرمان، در ادامه با اشاره به لزوم تولید علم در کشور، گفت: کشور ما باید به عنوان مرجع علمی در دنیا مطرح شود.

محمد مهرشاد با اشاره به کشف واقعیات از طریق پژوهش گفت: پژوهش در جامعه حاضر به معنای بصیرت در تمام ابعاد و پی‌بردن به عمق مسائل علمی و طبیعی است.

وی افزود: امروزه کشور ما به شدت نیاز به پژوهش دارد به همین علت پژوهشگران و محققان و باید به عنوان یک تکلیف وارد میدان شوند. مهرشاد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ، گفت: کشور ما بایستی تولید کننده علم باشد نه مصرف کننده علم و در این رابطه حتی می‌توانیم مرجع علمی برای دنیا باشیم.

معاون استاندار کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه ما در دین و مذهب خود مبنای علمی بزرگی همچون قرآن داریم با استفاده از آن می‌توانیم به تمام موضوعات علمی احاطه پیدا کنیم.

وی تجهیز به درجات علمی برای مقابله با استکبار را امری لازم و ضروری دانست و گفت: امروزه کشورهایی در دنیا اعتبار دارند که مقام علمی بالاتری داشته باشند زیرا قدرت فیزیکی و سخت افزاری جای خود را به علم و فن‌آوری داده است.

مهرشاد مقام عالم و علم را مهم تلقی کرد و گفت: پژوهش و تحقیق به عنوان صدقه جاری محسوب شده و ماندگار است و این مهم باتلاش اندیشیدن و پشتکار محقق می‌شود.

وی گفت: تولید علم در دولت نهم و دهم با چند سال قبل قابل مقایسه نیست و امروزه شاهد توجه بیشتر به موضوع علم و پژوهش هستیم. در این رابطه بودجه دانشگاهها به چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

معاون استاندار کرمان افزود: به واسطه وجود پژوهشگران متدین و توانا امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم در جهان علم سربلند کنیم که مصداق این مهم رسیدن به رتبه‌های بالای علمی در صنعت فضا، پزشکی، هسته‌ای ، نانو و سایر دانش ها است.

دبیر اجرایی ستاد برگزاری هفته پژوهش فناوری و نوآوری استان کرمان نیز گفت: در 10 سال گذشته وزارت علوم تحقیقات و فن آوری اقدام به برگزاری هفته پژوهش در سراسر کشور کرده است که استان کرمان در چند سال اخیر رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

علی بیگ‌ زاده ادامه داد: هدف از اجرای برنامه‌های مختلف در این هفته، ایجاد زمینه‌های تبادل اطلاعات، تقویت تولید و بهره‌برداری از علم و فن‌‌آوری، ارتقای شان ومنزلت اجتماعی و جایگاه پژوهش و فن‌آوری در جامعه و نیز تقویت اعتماد به نفس و خودباروی در اقشار مختلف در جامعه است.

وی افزود: این برنامه ها زمینه‌ساز ارتباط پژوهشگران و علاقه‌مندان به امر پژوهش شدند.

بیگ ‌زاده از تشکیل چهار کمیته ویژه در هفته پژوهش خبر داد و گفت: در این هفته کمیته‌های علمی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و کمیته پشتیبانی و کمیته برپایی نمایشگاه اقدام به فعالیت در زمینه برگزاری جلسات پژوهشی کردند و در این راستا موفق شدیم نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهش استان را در اداره فنی و حرفه‌ای برپا کنیم.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری کرمان در ادامه از انتخاب برترینهای پژوهشی استان در سطوح مختلف خبر داد و افزود: پژوهشگران برتر دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی استان، پژوهشگران برتر دستگاههای اجرایی استان ، مدیران پژوهشی برتر و دانش ‌آموزان برتر پژوهشی از این جمله هستند.