برگزاری همایش "بیداری اسلامی از رؤیا تا واقعیت" در کرمان

همایش "بیداری اسلامی از رؤیا تا واقعیت" 18 اسفندماه با همکاری مشترک موسسه فرهنگی مطالعاتی آستانه افق و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد کرمان در تالار همایشهای علمی این دانشگاه برگزار شد.


*اظهارات دبیرکل کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین

 حسین رویوران، دبیرکل کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین و کارشناس برجسته خاورمیانه در این همایش در خصوص منشأ تحولات اخیر خاورمیانه به سخنانی پرداخت.


وی با شاره به عمر طولانی مدت رژیم ها در این مناطق و وجود مکانیزمی برای نگه داشتن آنان گفت: البته باور مردم بر این موضوع که تغییر امکان پذیر نیست از جمله عوامل مهم در ثبات این رژیم هاست.


دبیرکل کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین ادامه داد: به همین دلیل، عنصر تغییری که اخیراً در این کشورها بوجود آمده درونی نیست بلکه باید آن را در خارج از مرزهای این کشورها جستجو کرد.


وی، باور جمعی را علت اصلی این تحولات خواند و گفت: پس از پیروزی انقلاب و با سرنگونی باثبات ترین عنصر در منطقه یعنی رژیم شاه، تلنگری به باورهای جمعی منطقه خورد.


رویوران با اشاره به ایجاد دو نوع گارد مذهبی و قومی در منطقه با آغاز جنگ تحمیلی، گفت: تحلیل گفتمان صدام نیز بر همین موارد بود و آنان به دنبال محدود کردن آثار انقلاب بودند اما انقلاب از طریق کانون های دیگر این تأثیر گذاری را تداوم بخشید.


وی سپس با اشاره به ایجاد سبک جدیدی از جنگ در مقاومت 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه و ساده سازی تکنولوژی گفت: نوآوری مقاومت به گونه ای بود که اسرائیل را در هم شکست و باور مهمی در سطح منطقه را به چالش کشاند.


کارشناس برجسته خاورمیانه گفت: مجموعه این حوادث که باورها را در منطقه به چالش کشانده بود منتظر جرقه ای بود که این جرقه از تونس آغاز شد.


وی با اشاره به اینکه دیگر انقلاب ها توسط اقلیت نخبگان رخ می دهد و انقلاب از پیرامون به مرکز است، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران، اکثریتی به وقوع پیوست و حرکت از مرکز به پیرامون بود.


دبیرکل کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین تصریح کرد: انقلاب ایران نشان داد که بالاترین ظرفیت بسیج جامعه در اسلام است.


وی در توضیح این مطلب که چرا از این قیام ها به بیداری اسلامی یاد می شود، ابراز کرد: در این خیزش ها، با رویگردانی از وابستگی و داخل محوری به سمت حاکمیت ملتها حرکت می کنیم.


رویوران، توضیح داد: از آنجا که رژیم های حاکم بر این کشورها از مشروعیت داخلی و انتخابی برخوردار نبوده و سیستم های آنان استبدادی بود و آنان مشروعیت را در اتحاد با سلطه گران به دست می آوردند، مردم علیه این موضوع قیام کردند.


وی گفت: این مردم از مشروعیت برخوردارند؛ زیرا در دورترین نقطه از وابستگی قرار گرفته و حاضر نیستند دیکته های غربی ها را بپذیرند.


کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه افزود: چنین جامعه ای زمانی که می خواهد با رویکرد داخلی حکومت کند، مؤلفه های داخلی آن اسلام، قومیت، سنت های اجتماعی و.. است که به طور قطع نظام اسلام در چنین حکومت هایی نقش اساسی ایفا می کند.


وی با اشاره به حضور جوانان فرا ایدئولوژیک مصری در قیام های مردمی گفت: گرچه اسلام گرایان آغاز کننده نباشند، اما یکسره کننده هستند.



*سخنان عضو جنبش آزدی بخش فلسطین


عدنان ابوناصر، عضو جنبش آزادی بخش فلسطین در همایش "بیداری اسلامی از رؤیا تا واقعیت" که ساعتی پیش در تالار همایش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برگزار شد، طی سخنانی، جایگاه کشور و ملت ایران در میان مردم فلسطین را ویژه خواند.


وی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران به طور قطع، جبرانی استراتژیک برای خروج مصر از معاهده کمپ دیوید است، ادامه داد: بررسی مسائل ایران از آغاز پیروزی تا کنون حاکی از تفاوت ماهیتی عظیمی میان موضع گیری های ایران در قبل و بعد از پیروزی انقلاب نسبت به موضوع فلسطین است.


این فعال سیاسی با عنوان این مطلب که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بازگشت فلسطینیان به سرزمین خود نه به عنوان یک آرزو بلکه امری قابل تحقق جلوه کرد، بیان داشت: برای نخستین بار کشوری اسلامی(ایران) در مورد زوال و نابودی اسرائیل سخن گفت.


وی سوزاندن پرچم اسرائیل در تظاهرات ملت ایران و تغییر سفارت اسرائیل به فلسطین را نمادی از تحولات ایران خواند و افزود: ابتکارات امام خمینی(ره) تنها به این امور ختم نشد بلکه مطرح کردن اسرائیل به عنوان غده ای سرطانی بر پیکره اسلام و نیز راهپیمایی روز جهانی قدس توسط ایشان، راهکاری سیاسی برای بسیج جامعه سیاسی مطرح شد.


نویسنده و پژوهشگر فلسطینی همچنین حفظ خط اصیل انقلاب با حمایت امام راحل و مقام معظم رهبری از فلسطین به عنوان اولویت نخست جهان اسلام را بیانگر جایگاه فلسطین در راهبردهای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: با رویکرد سیاست خارجی ایران و موضع گیری های ایرانیان، حمایت از فلسطین ترجمان مادی و معنوی یافت.


وی با قدردانی از حمایت صادقانه و توأم با اعتقاد ملت ایران از فلسطین، تصریح کرد: برخوردهایی که با ملت ایران داشتم بیانگر آن است که گویا فلسطین را بخشی از کشور خود دانسته و با اشتیاق برای بازگشت آن تلاش می کنند.


ابوناصر، سپس حضور سید احمد موسوی، سفیر ایران در سوریه و بازدید وی از اردوگاه های فلسطنیان و دلجویی از آنان را نمونه ای از نمایش پایبندی ملت ایران به مسائل اخلاقی و سیاسی دانست.


وی با اشاره به وجود عوامل متعدد در شکل گیری تحولات اخیر کشورهای مسلمان ابراز کرد: بشّار اسد، رئیس جمهور سوریه، معتقد است این تحولات زائیده حال نیست بلکه ریشه در انقلاب ایران دارد و نطفه آن 33 سال پیش گذاشته شده که امروز شاهد ترجمان آن هستیم.


عضو جنبش آزدی بخش فلسطین در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: گر چه با طولانی شدن جنگ تحمیلی در ایران، عنصری بازدارنده برای تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در منطقه شکل گرفت و لیکن همراهی ایران با فلسطین در شرایطی که مصر در جوار فلسیطن با دشمن حرکت می کرد، از ضایع شدن حقوق جامعه فلسطین به طور کامل جلوگیری کرد.
 

وی فروپاشی بلوک شرق، برهم خوردن نظام دو قطبی دنیا، فروپاشی دیکتاتورها در حیات خلوت آمریکا -کشورهای آمریکای لاتین- و شکل گیری حکومت های مدافع فلسطین را از تأثیرات انقلا ب اسلامی ایران برشمرد.


عدنان ابوناصر اظهار کرد: در زمان حاکمیت بوش پسر و پس از حوادث 11 سپتامبر از آنان در مورد تنفر از فلسطین سئوال شد که حمایت آمریکا از اسرائیل و حمایت از رژیم های سرکوب گر و اقتدارگرا در منطقه، دلیل این تنفر اعلام شد.


وی تأکید کرد: این رژیم ها نقش وظیفه ای در خدمت به قدرت های سلطه گر جهانی ایفا کرده و در حقیقت افسر امنیتی قدرت های سلطه گر در منطقه بودند تا هرگونه حرکت مردمی بر ضد نظام سلطه را سرکوب کنند که این رفتار برای مردم منطقه قابل تحمل نبود.


این پژوهشگر سیاسی مقاومت 33 روزه و ایستادگی 22 روزه غزه در برابر رژیم غاصب اشغالگر قدس را از دیگر عواملی برشمرد که در شکل گیری قیام های مردمی کشورهای منطقه مؤثر بوده و افزود: البته عوامل متعدد اجتماعی، فقر، بیکاری و ... در تحرک این جوامع نیز نقش داشته است.


وی سپس نقش حسنی مبارک در خدمت به قدرت های سلطه گر را شبیه نقش شاه ایران دانست و گفت: تقارن خروج مبارک از مصر با سالروز پیروزی انقلاب ایران شاید تصادفی نباشد.


وی همکاری رژیم مصر با اسرائیل در محاصره غزه، مسدود کردن مرزهای مصر برای ممانعت از کمک رسانی به غزه، تأمین 70 درصد گاز اسرائیل توسط مصر آن هم با 40 درصد قیمت اصلی و .. را نمونه هایی از رفتارهای خصمانه علیه ملت های مظلوم ذکر کرد و افزود: رژیم مبارک با بازداشت افرادی که به مقاومت گرایش داشتند در صدد ایجاد فشار بر جبهه مقاومت بود اما جامعه مصر هیچگاه به عادی سازی روابط با اسرائیل تن نداد.


ابوناصر جایگاه مصر از لحاظ فرهنگ و تمدن را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: به دلیل همین جایگاه، آنچه امروز در مصر در حال وقوع است تحولی راهبردی و طریقی سیاسی و اجتماعی در منطقه است.


وی افزود: تحولات دیگر کشورهای اسلامی بیشتر تأثیر ملی دارد اما با توجه به ضرب المثل معروفی که " مصر به هر سمیت برود، جهان عرب به همان سمت خواهد رفت" تأثیر تحولات مصر را فرا ملی دانست و تصریح کرد: برای همین با رفتن مبارک، شاهد استقبال مردمی جامعه فلسیطن از تحولات منطقه هستیم.


وی بیان کرد: هم اکنون همه گروه های جهادی و مبارز فلسطین در صددند تا راهبرد جدیدی برای آزاد سازی فلسطین بر اساس تحولات منطقه انجام دهند؛ ضمن آنکه گرایش به تغییر در فلسطین وجود دارد و آنان دنبال حذف ابومازن اند.


عضو جنبش آزادی بخش فلسطین با اشاره به وجود دو گانگی مشهود در فلسیطن که از سویی راهکار سیاسی و گفتگو را پیشنهاد می دهد و گروه دیگر "مقاومت" را به عنوان تنها راه برای تغییر می دانند، گفت: تقریباً همه رژیم های عربی به جزء سوریه از منطق گفتگو و سازش با رژیم صهیونیستی حمایت می کنند.


وی اضافه کرد: در پرتو تحولات منطقه و سرنگونی رژیم های اقتدارگر، شاهد مقاومت فلسطین با حمایت های ایران و سوریه هستیم و باور این موضوع که اسرائیل از بین رفتنی است، بیشتر شده است.


وی با اشاره به عدم باور بسیاری از تحلیل گران و نویسندگان در تحقق نابودی اسرائیل گفت: امروز آمریکا که حامی رژیم های سرکوب گرانه بود در حال رها کردن آنهاست زیرا نمی تواند در برابر اراده ملت ها قرار بگیرد.


ابوناصر با اشاره به دیدار عمر سلیمان رئیس سازمان های امنیتی مصر با جریان های مقاومت فلسطین و بر امضای میثاق نامه به رسمیت شناختن اسرائیل و تهدید در نابودی آنان در صورت سرپیچی از این امر، خاطرنشان کرد: علی رغم همه این تهدیدات اما امروز با فروپاشی این نظام های سلطه گر، باور زائیل شدن اسرائیل در آینده، روز به روز تقویت می شود.


وی با تأکید بر این موضوع که به طور قطع، بزرگترین برنده در تحولات کنونی، جامعه فلسطین است؛ بازنده اصلی را اسرائیل خواند و گفت: اسرائیل در کنفرانسی که هر ساله در ماه فوریه برگزار می کند، امسال به موضوع قیام های مردمی و تأثیر آن بر اسرائیل پرداخته است.



عضو جنبش آزدی بخش فلسطین تأکید کرد: موضوع فلسطین موضوع ملی نیست بلکه همه آزادگان جهان باید نسبت به آن احساس تکلیف کنند.