مطبوعات و رسانه ها در مسیر مصالح کشور حرکت کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر از رونق مساجد سود می برد، گفت: هنرمند مسجدی در مسیر هدایت جامعه گام برداشته و با تکیه بر توان مسجدی، جهت گیری های خود را مشخص می کند.


به گزارش خبرگزاری شبستان ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه  19 اسفند در مراسم گرامیداشت سالگرد تأسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشورکه در کرمان برگزار شد، سال جاری را در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری سالی پر رونق ارزیابی کرد.


سید محمد حسینی با اشاره به فعالیت های حوزه وزارت ارشاد در اجرای برنامه های "دینی، قرآنی، مذهبی و مسجدی" و "برگزاری جشنواره ها"گفت: آثار رسیده به جشنواره های امسال حدود یکصد هزار اثر بود که قابل مقایسه با سالهای گذشته نیست.


وی در تکمیل این بخش از سخنانش بر ضرورت مشارکت جدی کانون های فرهنگی هنری مساجد در برنامه های ملی تأکید کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان تفاوت مسجد با معابد و کلیساها خاطرنشان کرد: مسجد علاوه بر محلی برای عبادت، مرکز سیاسی، اداره جامعه، اعزام نیروها به جنگ و ... بوده که باید به این جایگاه توجه بیشتری شود.


وی کانون های فرهنگی هنری مساجد را در رونق بخشی به مساجد مهم خواند و افزود: علاوه بر این، فرهنگ و هنر نیز از این امر سود می برد؛ زیرا هنرمند مسجدی در مسیر هدایت جامعه گام برداشته و با تکیه بر توان مسجدی، جهت گیری های خود را مشخص می کند.


حسینی در بخش دیگری از سخنانش ارتقای کیفی و تبادل تجربه در کنار توسعه کمّی کانونهای مساجد را مورد تأکید قرار داد و افزود: تأکید دولت عدالت محور بر مباحث دینی حاکی از جدیت برای این امر است.


وی با اشاره به رشد قابل توجه تعداد کانونهای مساجد از دوهزار و 200 کانون قبل از سال 84 به 9 هزار و 400 کانون تا امروز، افزود: تنها طی یکسال اخیر سه هزار و 500 کانون در کشور راه اندازی شده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که جهت گیری ها باید به سمت تحقق آرمان های امام و ارزش های الهی بوده و برای کادرسازی و نیروسازی تلاش شود، گفت: با امکانات اولیه هم می شود کار کرد.


وی با افزودن این مطلب که بودجه تخصیص یافته به کانون های مساجد از یک میلیارد و 600 میلیون تومان در سال 84 امروز به 30میلیارد تومان رسیده که پیشنهاد آن توسط دولت به مجلس ارائه شده، گفت: علی رغم همه تلاش های دولت، متأسفانه عده ای در صدد فضاسازی برای تخریب هستند.


حسینی با مهم خواندن جذب افراد باانگیزه در مساجد، تصریح کرد: تجربه های یکسال اخیر ثابت کرد هر کجا که میدان برای فعالیت جوانان مؤمن و متعهد باز باشد، آنان کارهای خوبی ارائه می دهند.


وی با اشاره به اینکه عرصه فیلم نباید انحصاری باشد که عده ای گمان کنند با قهر کردن و رفتن، این عرصه خالی می ماند، تأکید کرد: باید هزاران علاقمند با نگاه دینی تربیت کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید نرم افزار، خبرگزاری شبستان به هفت زبان زنده دنیا، اعزام 18 هزار نفر به اردوهای اندیشه های آسمانی را از دیگر فعالیت های ستاد عالی برشمرد.


وی با اشاره به فعالیت نشریات تجربی در مساجد، اظهارکرد: نشریه ای که از دل مسجد شکل بگیرد ادب و آداب اسلامی را رعایت می کند.


دکتر حسینی به وجود دو هزار و 800کتابخانه دارای مخزن، پنج هزار کتابخانه باز و تعداد 5 میلیون جلد کتاب در کتابخانه های مساجد کشور اشاره و تأکید کرد: باید سیر مطالعاتی متناسب با سطح سواد و سن افراد در مسجد تعریف کرده و حلقه های مطالعاتی شکل داد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از پنج میلیون کتاب مورد اشاره دو میلیون آن کتاب کمک آموزشی است.



* افتتاح دوره هفتم خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمان

وی که در افتتاح دوره هفتم خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمان، طی سخنانی گفت: مطبوعات و رسانه ها در اطلاع رسانی، تحلیل مسائل، امید آفرینی در جامعه، وحدت بخشی، انسجام و در نظر گرفتن اولویت های جامعه، نقش قابل توجهی ایفا می کنند.


سید محمد حسینی با بیان اینکه چنانچه مطبوعات و رسانه ها وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، نتیجه معکوس حاصل می شود در همین زمینه بر پرهیز از مسائلی که باعث تحریک مسائل دینی، مذهبی و قومی و یا باعث اختلاف افکنی می شود، تأکید کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مطبوعات و رسانه ها خواست تا اخلاق حرفه ای را رعایت کرده و در مسیر مصالح کشور گام بردارند.


وی با اشاره به اینکه اخلاق و معنویت باید سرلوحه امور قرار گیرد از استنباط نادرست برخی خبرنگاران در انعکاس اخبار انتقاد کرد و گفت: این مسائل دور از اخلاق حرفه ای است.
 

دکتر حسینی با نفی شدید پیروی از غرب، تخریب افراد و خدشه دار کردن حیثیت آنان را نادرست خواند و گفت: مطبوعات و رسانه ها باید در مسیری که آرمان های الهی و مصالح کشور است حرکت کرده و مردم را هدایت کنند.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود دو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کرمان، گفت: اعتبارات تخصیص یافته نیز باید به اندازه دو اداره کل باشد.