نوروز فرصت خوبی برای 'خنده درمانی' است
نوروز ما نیز جشنواره بزرگ مهربانی و شادمانی است و نباید فرصت دیدار آشنایان و لبخند و آشتی را در این ایام از دست داد، چراکه از نظر علمی نیز ثابت شده است خنده در درمان بسیاری از بیماریها تاثیر مثبت دارد.

نوروز که جشن همگانی ایرانیان است و طی آن با آمیزه های اسلامی، مردم زیر چتر فرهنگ ایران زمین، به گردش ، صله رحم، دور ریختن کینه ها و چون طبیعت به از نو تازه شدن می اندیشند و عمل می کنند، فرصت بسیار مناسبی است تا از آنچه دانشمندان در چند ساله اخیر از آن تحت عنوان 'خنده درمانی' یاد می کنند برای کم کردن آلام بهره بگیریم.
آماده شدن ایرانی ها برای استقبالی پاک و شاد از نوروز و سال جدید با خرید لباسهای نو و پرداختن خانه ها از گرد و غبار، نمادی از پرداختن دل ها از اندوه و غم است چراکه در آمیزه قرآنی، 'قلب مومن اندوهگین نیست'.
برای اندوهگین نبودن تنها دوری از گناهان و انجام واجبات و مستحبات کافی نیست، بلکه همانگونه که خداوند بارها در کتاب بر 'جماعت' تاکید کرده، با هم بودن در شاد ماندن کمک زیادی می کند و نوروز و آداب آن که مهمترینش بر صله رحم تاکید دارد، بهترین فرصت برای شادی و بیش از آن 'خنده' است. به عقیده دانشمندان شاد بودن و به ویژه خنده تاثیرات مهمی در مقابله با درد و درمان های بیولوژی دارد.
بد نیست تاکیدات دانشمندان در زمینه خنده و شادی را باز هم مرور کنیم و در این ایام با یادآوری آن به استقبال نوروز برویم.
نتیجه تحقیقات دانشمندان ثابت می کند که خندیدن قدرت مقابله با درد را افزایش می دهد. هم چنین خنده و شادی، قدرت دفاعی بدن را افزایش می دهد و سلامتی و شادمانی به همراه می آورد.
به گفته دانشمندان بسیارند کسانی که می خندند و به شوخی و مزاح عادت دارند، اما کمتر کسانی به تاثیر فوق العاده خنده بر بدن خود واقف هستند. خندیدن معمولا از صورت و با یک لبخند آغاز می شود و ماهیچه های دهان، بینی، گونه ها و اطراف چشم را به حرکت وا می دارد.
درخنده های بلند و پرهیجان یا قهقهه، دیافراگم ماهیچه های شکم و شش ها فعال می شوند و در چنین خنده هایی خون به صورت هجوم می آورد، چهره گلگون می شود و ضربان قلب افزایش می یابد.
استادان روانشناسی سالهاست که برای شناخت تاثیر خنده بر درد می کوشند و برخی از آنها می گویند:' افرادی که بر اثر دیدن فیلمی کمدی به شدت می خندند، تا نیم ساعت اول بعد از پایان فیلم، تحمل درد خفیف در آنان بیشتر می شود و بعد از پایان این نیم ساعت، مقاومت آنها نسبت به دردهای شدید در مقایسه با بقیه افراد مورد آزمایش، افزایش پیدا می کند'.
دلیل این بالا رفتن مقاومت ، فاکتور آسودگی خاطر ناشی از آزاد شدن هورمون های شادی آوراندورفین (Endorphin) بر اثر خنده و شادمانی است.
همچنین مشخص شده است خنده به غیر از آزادسازی هورمون شادی آور اندورفین که سبب افزایش تحمل درد می شود، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.
مطالعات علمی نشان می دهند افراد پرخنده، 'ایمونوگلوبین' بیشتری نسبت به بقیه در بدن دارند، ماده ای که بدن را در مقابل عفونت های تنفسی حفاظت می کند.
همچنین خنده سبب می شود که ضربان قلب افزایش یابد و اکسیژن بیشتری به مغز برسد و سبب شود که شخص احساس آرامش و راحتی کند.
در همین راستا، چند روز پیش جشنواره خنده با حضور فعالان طنز و فکاهی سینما و تلویزیون آمریکا در میشیگان پخش شد که هدف آن ، خنداندن مردم جهت درمان بیماری ها بود.

* چگونه بخندیم؟
اما آنچه در مورد خنده های نوروزی باید به خاطر داشته باشیم از یک سوال شروع می شود.
به چه چیز باید خندید و تا چه حد خنده ما می تواند به دیگران آسیب نرساند؟ فرق است میان خندیدن به رفتار خود، خندیدن به شرایط موجود و خندیدن به دیگران.
کارشناسان براین نظرند که خندیدن به رفتار خود، ایمن ترین نوع خنده است. چنین خنده ای معمولا تهدیدی برای دیگران محسوب نمی شود و شخص به عنوان فردی مثبت و متعادل معرفی می گردد.
خندیدن به شرایط نیز عموما خطری ندارد، اما خندیدن به دیگران، اگرچه شاید به نظر بسیاری بیشترین لذت را دارد، اما کمترین ضریب ایمنی را داراست، زیرا ممکن است باعث بی احترامی و بی حرمتی به طرف یا گروه مقابل شود و آنها در مقابل موضعی دشمنانه بگیرند. اینها جدای از آن است که در دین حنیف اسلام نیز دوری از اینگونه خنده ها که موجب استهزای دیگران است بسیار توصیه شده است.
به هرحال در ایام نوروز همواره این نکته کلیدی خنده را به خاطر داشته باشیم که ' خنده مسری است' و با خنده نه تنها خود را از دردها و بیماری ها دور نگه می داریم بلکه دیگران را نیز به این راه شفا بخشی می کشانیم.