نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور هولوکاست فردا افتتاح می‌شود
مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور هولوکاست از ساعت 17 تا 20 فردا دوشنبه 23 مرداد با حضور مسئولان و هنرمندان عرصه تجسمی در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار می‌شود.

به گزارش کرمان نیوز    سیدمسعود شجاعی طباطبائی درباره برگزاری نمایشگاه هولوکاست در موزه هنرهای معاصر فلسطین به خبرنگار "مهر" گفت: "بعد از انتشار کاریکاتورهای دانمارکی و بی احترامی به پیامبر اعظم (ع) قرار شد در واکنش به این جریان با همکاری روزنامه همشهری مسابقه ای بین المللی برگزار شود."رئیس خانه کاریکاتور در ادامه افزود: "برگزاری این مسابقه با چند هدف انجام شد که اولین آنها این بود که مرز آزادی بیان غربی تا کجاست و آیا این آزادی در مورد هولوکاست هم صدق می کند یا نه. در برخی کشورهای اروپایی حتی اگر فردی درباره هولوکاست تردید کند، به مجازات سنگین یک سال حبس یا جریمه نقدی محکوم می شود. روی این اصل ما اعلام کردیم چرا کاریکاتوریست های اروپایی می توانند به مسائل دینی ما توهین کنند و ما نمی توانیم هولوکاست را کاریکاتور کنیم."

وی همچنین گفت: "هدف دوم ما از برگزاری این مسابقه طرح این پرسش بود که چرا تاوان هولوکاست را مردم فلسطین باید بدهند و دیگر اینکه ما همواره نگران هولوکاست های واقعی هستیم. استقبال از برگزاری این مسابقه فراتر از تصور ما بود و از همان روزها شبانه روز با ایمیل با هنرمندان کشورهای دیگر برای شرکت در مسابقه رایزنی کردیم. در نهایت از 61 کشور آثار کاریکاتور به دبیرخانه و 1195 اثر به سایت ایران کارتون ارسال شد که از این میان 724 اثر در انتخاب هیات داوران رای آورد."

شجاعی طباطبائی تصریح کرد: "روز شنبه 31 تیرماه حضور حبیب اله صادقی، محمدحسین نیرومند، رحیم بقال اصغری مسئول انجمن فوکو، فرید مرتضوی از روزنامه همشهری و خود من در موزه هنرهای معاصر داوری آثار انجام شد که از این بین 293 اثر از ایران و 431 اثر از خارجی ها رای آوردند. برزیل با 21، هند با 17، اندونزی با 15 و امریکا با 13 کاریکاتور بیشترین شرکت کننده را دارند. ارزیابی نیز در سه مرحله انجام شد و 204 اثر شایسته حضور در نمایشگاه هولوکاست شدند."

وی گفت: "به سه نفر اول به ترتیب دوازده، هشت و پنج هزار دلار به همراه لوح تقدیر و تندیس اهدا می شود. روزنامه همشهری و موزه هنرهای معاصر نیز جوایز ویژه ای برای برندگان این مسابقه در نظر گرفته اند."