عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی: اخطار تحریم پسته ایران جدی است

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: اخطار فعلی اتحادیه اروپایی برای تحریم پسته ایران بسیار جدی است.

به گزارش کرمان نیوز به نقل از  ایرنا اسدالله عسگراولادی درنشست شورای عالی سیاستگذاری "طرح کریدور سبز پسته" افزود: گرچه تهدید تحریم پسته ایران ابتدا با حالت سیاسی و فنی آغاز شد اما اکنون با لحاظ کردن شرایط فنی و تخصصی به این موضوع نگاه می‌کنیم. وی گفت: کدکس بین‌المللی نیز حد مجاز آفت افلاتوکسین پسته را برای سال ‪ ۲۰۰۸‬میلادی عدد ‪ ۱۰‬تعیین کرده لذا دو سال زمان داریم تا پسته خودمان را از این آفت پاک کنیم. او افزود: طی ‪ ۱۰‬سال اخیر با گرفتاریهای زیادی در صادرات پسته روبرو بوده‌ایم و زحمات مدیران سابق و فعلی نتیجه‌بخش بوده اما هنوز پسته از آفت افلاتوکسین پاک نشده است.

وی همچنین به تشریح روند مذاکرات انجام شده با اتحادیه اروپایی برای تعویق تحریم ایران از سال ‪ ۲۰۰۳‬میلادی تاکنون پرداخت و گفت: به آنها قول دادیم پسته کشورمان را از اتهام بیمار بودن نجات بدهیم. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درجه افلاتوکسین اکثر پسته‌های ایرانی را کمتر از ‪ ۲۰‬اعلام کرد و افزود: قبلا این مقدار ‪۳۰۰‬ بود. وی گفت: به اتحادیه اروپایی اعلام کردیم درجه افلاتوکسین بخشی از پسته را که به بازار مشترک اختصاص دارد به کمتر از ‪ ۱۵‬می‌رسانیم. او افزود: همچنین اگر حد مجاز افلاتوکسین پسته صادرکنندگان افزایش یابد جلوی صادرات آنها را می‌گیریم و پسته با افلاتوکسین بیش از صد را به هیچ مصرف‌کننده ای نمی‌دهیم.

عسگراولادی به اجرای طرح کریدور سبز برای صدور پسته سالم و بهداشتی به اروپا اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح تلاش ایران را در جهت تامین سلامت پسته در اروپا بازتاب داد و از نظر روانی برای ما بسیار موثر بود. وی افزود: محموله‌های کریدور سبز در سال گذشته میلادی دو برابر شد و میزان موفقیت پسته این کریدور برای ورود به اروپا به ‪ ۹۷/۵‬درصد رسید. او اعلام کرد: امسال نیز حداقل یکصد کانتینر معادل ‪ ۲۵۰۰‬تن پسته از طریق کریدور سبز به اروپا صادر می‌شود. وی از توافق دیگری با اتحادیه اروپایی خبر داد که بر اساس آن پسته برگشتی از آن اتحادیه با درجه افلاتوکسین کمتر از ‪ ۱۵‬به سایر کشورها صادر و پسته بالای ‪ ۵۰‬به ایران برگردانده می‌شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، از آمریکا و ترکیه به عنوان دو رقیب کشورمان نام برد و گفت: تولید ترکیه به ‪ ۵۰‬هزار تن و آمریکا به یکصد هزار تن رسیده است. وی تولید پسته ایران را ‪ ۱۷۰‬هزار تن عنوان کرد و افزود: ارزش صادرات این محصول به مرز یک میلیارد دلار نزدیک می‌شود. او همچنین بر لزوم انطباق وضعیت باغ، انبار و پایانه‌های ضبط پسته با آیین نامه کریدور سبز تاکید کرد و گفت: نباید منافع خود را با متضرر شدن دیگران دنبال کنیم. عسگراولادی افزود: قرار است جایزه محموله‌هایی که از اروپا مجوز عبور می‌گیرند به پایانه‌داران داده شود.