شناخت سیره عملی و نظری پیامبر (ص) در گروی فهم صحیح از قرآن است

حسن رحیم پور ازغدی گفت: سیره عملی و نظری پیامبر اسلام (ص) را بدون قرآن نمی‌توان شناخت؛ در واقع پیغمبر شناسی بدون قرآن شناسی امکان پذیر نیست.

به گزارش کرمان نیوز   از مشهد  ، این استاد دانشگاه که در نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در مشهد سخن می‌گفت، اظهار داشت: قرآن مجید رهایی بخش انسان‌ها است و آنهایی که پیشرفت را در رهایی از دین و دینداری می‌دانند کاملاً در اشتباه هستند. وی با تذکر این نکته که دین را نباید با همه ایده‌ها و تفکرات سازش داد، تصریح کرد: مرزها باید در بحث دینداری مشخص و روشن باشد و بر این اساس دین را نباید طوری تعریف کرد که با همه ایده‌ها سازش داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه سیره و روش پیامبر اسلام (ص) در قبل از بعثت دفاع از مظلوم بوده است، یادآور شد: حضرت محمد (ص) با عضویت در پیمان جوانمردان به دنبال دفاع از ستمدیدگان بود و با این عمل خود به مسلمانان نیز آموخت که مسلمانی به معنای دفاع از حقوق مظلومان است. وی با بیان اینکه خداوند در قرآن مجید همه مسلمانان را به اجرای قسط و عدل فرا خوانده و آن را امری دینی و ربانی دانسته است، افزود: پیامبر اسلام (ص) مامور به اجرای عدالت و گسترش آن در بین مردم بود؛ چرا که رعایت حقوق همه افراد حتی دشمنان به عنوان یک اصل در اسلام مطرح است.

رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه ظلم دیگران مجوزی برای ظلم ما نیست، یادآور شد: خداوند از مومنان خواسته است که عدالت را رعایت کرده و به حقوق دشمنان هم احترام بگذارند. وی با تذکر این نکته که شایستگی‌ها را در توزیع قدرت و ثروت باید رعایت کرد، افزود: شایسته سالاری یعنی اینکه هر چیزی به دست صاحب خود برسد.  این استاد دانشگاه در پایان شناخت سیره پیامبر اکرم (ص) را امری لازم عنوان و خاطرنشان کرد: نسبت به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نباید بی‌تفاوت بود و در این راستا همه باید برای اصلاح جامعه تلاش کنند.