اطلاعات جدید درباره پاسخ ایران به بسته هسته‌ای

در پاسخ بیست صفحه‌ای ایران به بسته پیشنهادی غرب، به موارد متنوعی از جمله سابقه پرونده، تخلفات طرف مقابل، نکات مثبت بسته، ابهامات بسته پیشنهادی و آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات پرداخته شده است .

به گزارش کرمان نیوز    به نقل از فارس در حالیکه تاکنون اطلاعات رسمی درباره محتوای پاسخ ایران به بسته هسته ای منتشر نشده است، پیگیری‌های خبرنگار فارس از این حکایت دارد که در بخشی از این پاسخ به سابقه موضوع و همکاری های گسترده ایران با آژانس و اروپا طی به خصوص سه سال اخیر پرداخته شده است. براساس این گزارش، در این پاسخ ضمن اشاره به برخی نکات مثبت مانند حق بهره مندی ایران از فن آوری هسته ای، آمده است که این نکات می‌توانسته به عنوان محور مورد توجه قرار گیرد.
ابهامات موجود در بسته‌ پیشنهادی اروپا و سؤالات متعدد برای رفع این ابهامات از دیگر محورهای پاسخ ایران است که منجر به ارائه حدود یکصد سؤال به عنوان پیوست شده است. ضمن اینکه آمادگی ایران برای مذاکره در خصوص رفع موارد ابهام اعلام شده است.
این گزارش می‌افزاید: عدم عمل به وعده‌ها و انجام اقداماتی در خصوص تعیین ضرب الاجل و ارجاع پرونده به شورای امنیت بر خلاف تعهدات قبلی، از دیگر موضوعاتی است که در پاسخ بیست صفحه‌ای ایران آمده است.
در این پاسخ همچنین بر از سر گیری مذاکره تاکید شده است. پاسخ ایران به بسته پیشنهادی سه کشور اروپا و امریکا که مورد حمایت چین و روسیه نیز بود، براساس اعلام قبلی، روز گذشته توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای ایران به سفرا و نمایندگان کشورهای گروه 1+5 ارائه شد. لاریجانی در این نشست ضمن اعلام آمادگی ایران برای از سر گیری مذاکرات از امروز، به کشورهای عضو گروه 1+5 توصیه کرد هرچه سریعتر به مذاکرات برگردند.
به اعتقاد برخی کارشناسان حل موضوع ایران باید از راه سومی غیر از شورای امنیت و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی دنبال شود. مذاکرات زمان بندی شده، سازنده و هدفمند بهترین راه حل ممکن از نظر کارشناسان ارزیابی می شود.
.