بیش از پنج هزار تن پسته از طریق کریدورسبز صادر شود

مدیر اجرایی کریدور سبز گفت: صادرکنندگان بزرگ پسته متعهد شده‌اند پسته های فراوری شده و مهرشده کریدور سبز را ‪ ۷/۵‬درصد بالاتر از قیمت روز بازار خریداری کنند. به گزارش کرمان نیوز مهندس مهدی ایرانی در گفت و گو با ایرنا اظهار امیدواری کرد: در سال جاری بیش از پنج هزار تن پسته از طریق کریدورسبز صادر شود. وی با اشاره به اینکه طرح کریدور سبز سه سال متوالی در استان کرمان انجام می‌شود، افزود: ثبت نام طرح کریدور سبز در سال جاری از اواسط مرداد- ماه شروع و تا هفته اول شهریور ماه ادامه می‌یابد.

وی میزان صادرات پسته تحت نظارت کریدور سبز در سال گذشته را ‪ ۱۳۰۰‬تن اعلام کرد و گفت: بازارهای اروپایی ‪ ۹۷‬درصد محموله‌های پسته کریدور سبز را خریداری کردند. وی طرح کریدور سبز را موفق‌ترین طرح در جهت مبارزه با آفت افلاتوکسین عنوان کرد و افزود: موفقیت این طرح باعث شده که خطر تحریم صادرات پسته از ایران به کشورهای اروپایی را به تعویق بیاندازد. مدیر اجرایی کریدور سبز گفت: صادرکنندگان متخلف در سال گذشته ‪ ۳۰‬هزار تن محموله پسته به کشورهای اروپایی صادر کردند که ‪ ۲۰‬درصد این محموله‌ها مرجوع شد.

وی افزود:در جهت مقابله‌باصادرکنندگان متخلف در سال جاری کارت بازرگانی متخلفان به مدت سه ماه ابطال خواهد شد. مهندس ایرانی اجرای طرح کریدور سبز و برخورد با صادرکنندگان متخلف پسته را دو عامل به تعویق افتادن تحریم اروپایی‌ها علیه پسته ایران دانست. وی با اشاره به اینکه طرح کریدور سبز طرح ملی است و محدود به استان کرمان نیست افزود: تاکنون این طرح در استان یزد اجرا و در سال جاری در استان خراسان رضوی و در منطقه فیض آباد اجرا می‌شود. وی افزود: عضویت در طرح کریدور سبز داوطلبانه است و اعضای این طرح که شامل صادرکنندگان بزرگ است براساس آیین نامه این طرح عمل می‌کنند. مدیر اجرایی کریدور سبز افزود: ایران طی دو تا سه سال آینده زمان دارد تا میزان آلودگی پسته را به زیر ‪ ۱۰‬درصد برساند و در صورت عدم مبارزه جدی با آفت افلاتوکسین و عدم رعایت اصول اولیه پسته ایران با خطرات بزرگی مواجه می‌شود.