پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

نگاهی به زندگینامه علمدار وحدت ، شهید "محمد مفتح"

شهید آیت‌الله دکتر "محمد مفتح" در ‪ ۲۸‬خرداد ماه سال ‪ ۱۳۰۷‬هجری شمسی در روستای " کله‌سر " بخش قروه درجزین شهرستان رزن دیده به جهان گشود و بعدها منادی بزرگ وحدت و دانشگاه شد.

پدر این شهید بزرگوار حجت‌الاسلام حاج شیخ "محمود مفتح" از علما و فضلای معروف حوزه علمیه همدان بود.

شهید آیت‌الله مفتح در سن هفت سالگی به دبستان رفت و پس از اتمام دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل به مدرسه علمیه آیت‌الله آخوند ملاعلی همدانی اعزام شد.

این عالم فرهیخته در سال ‪ ۱۳۲۲‬هجری شمسی به شهر مقدس قم مهاجرت کرد تا از محضر استادانی چون امام خمینی (ره)، آیت‌الله بروجردی و علامه طباطبایی بهره گرفت و طولی نکشید که در مقام استاد حوزه علمیه به تدریس پرداخت.

وی ضمن تحصیل و تدریس در حوزه به تحصیل در دانشگاه نیز همت گماشت و در سال ‪ ۱۳۴۴‬هجری شمسی موفق به اخذ درجه دکتری در رشته فلسفه از دانشگاه تهران شد.

شهید آیت‌الله مفتح با آنکه مدرسی بزرگ در حوزه علمیه قم بود به تدریس در دبیرستانهای قم پرداخت تا به طور عملی گامی موثر برای خنثی کردن فعالیت‌های رژیم طاغوت در ایجاد اختلاف بین این دو قشر بردارند.

شهید مفتح زیارت و توسل به اهل بیت (ع) را عامل زنده شدن روح شهامت، شجاعت و درس فداکاری و قیام برای انسانها می‌دانست.

شجاعت، ظلم‌ستیزی و ساده‌زیستی از جمله ویژگی‌های شهیدمفتح بود، به‌طوریکه این روحانی برجسته در بحبوحه ترورها اغلب بدون محافظ در مجامع عمومی شرکت می‌کردند و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بارها درسخنرانی‌های خود شجاعانه از امام خمینی (ره) دفاع و رژیم طاغوت را رسوا کرد.

آیت‌الله شهید مفتح نه تنها در جبهه مبارزه با رژیم پهلوی فعالیت گسترده داشت ، بلکه در جبهه علم و دانش نیز فردی موفق بودند به طوریکه آثاری ارزشمندی از جمله حاشیه بر اسفار ملاصدرا، روش اندیشه، حکمت الهی نهج‌البلاغه و اصول اعتقادی قرآن از خود به یادگار گذاشت.

شهید مفتح به محض آزادی از زندان در سال ‪ ۱۳۴۵‬هجری شمسی هنگامی که اطلاع یافت اسراییل غاصب حملاتی را بر ضد مسلمانان مظلوم لبنان آغاز کرده است ، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی در تهران کرد و خود شخصا برای نظارت و توزیع کمک‌ها رهسپار لبنان شد.

با اینکه شهید مفتح در امر انقلاب نقش کلیدی داشت و شخصیت برجسته‌ای بود اما از تشریفات گریزان بود و ساده زیستی را ترجیح می‌داد و حتی حاضر به استفاده از امکانات امنیتی نبود.

شهید مفتح در سال ‪ ۱۳۴۰‬هجری شمسی در صحنه مبارزه‌های سیاسی حضور چشمگیری یافت و در سال ‪ ۱۳۴۷‬به خوزستان تبعید شد و در سال ‪ ۱۳۴۹‬با پایان یافتن تبعید به تهران آمد.

این شخصیت بزرگوار در سال ‪ ۱۳۵۳‬هجری شمسی هنگام سخنرانی مقام‌معظم رهبری بوسیله عوامل ساواک دستگیر و روانه زندان شد.

این عالم فرهیخته در شهریور ‪ ۱۳۵۷‬نماز عید فطر را در زمین‌های قیطریه خواند و در خطبه‌های نماز به افشاگری علیه رژیم و حکومت اشغالگر فلسطین پرداخت و نام مبارک حضرت امام خمینی (ره) را در میان انبوهی از جمعیت بر زبان جاری کرد.

بعد از نماز مردم به راهپیمایی پرداختند که این امر نقش بسیار مهمی در اوج‌گیری تظاهرات مردمی داشت.

شهید مفتح با بیانات پرشور و روشنگرانه در استان خوزستان از جمله در شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز موجی از تحرک‌های انقلابی ایجاد کرد که منجر به دستگیری متعدد و در نهایت ممنوع‌الورود شدن وی به استان خوزستان شد.

همچنین این شهید بزرگوار در مساجد و دانشگاه‌های شهرهای مختلف از جمله تهران، همدان، کرمانشاه، گلپایگان، خرم‌آباد، ساری، قائم شهر، رفسنجان، ساوه، کرمان و محلات سخنرانی کرد.

آیت‌الله مفتح نزدیک به دو دهه از عمر خود را صرف وحدت حوزه و دانشگاه نمود به گونه‌ای که امروز نام بلند این شهید والامقام و مجاهدت‌های او در تجلی وحدت میان حوزه و دانشگاه درخشنده‌ترین است.

دکتر مفتح در روز ‪ ۲۷‬آذرماه ‪ ۱۳۵۸‬در ورودی دانشکده الهیات دانشگاه تهران بوسیله منافقان فریب خورده ترور شد و به آرزوی دیرین خود نائل آمد.

پیکر پاک و مطهر شهید مفتح پس از تشییع میلیونی در تهران به قم انتقال یافت و به همراه دو پاسدار شهیدش "اصغر نعمتی" و "جواد بهمنی" در صحن حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.