پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات پسته ایران

 هزار تن پسته به ارزش 993 میلیون دلار در ده ماه امسال به 70 کشور صادر شده است که تا پایان سال به یک میلیارد و 200 میلیون دلار خواهد رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر  ، علی اکبر یاسمی مدیرکل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی امروز در میزگردتخصصی بررسی وضعیت تولید و صادرات پسته بااشاره به اینکه 67 درصد باغات پسته 60 درصدصادرات پسته و 38 درصد تولید این محصول به جمهوری اسلا می ایران اختصاص دارد افزود:تاپایان امسال برداشت پسته به 200 هزارتن می رسد و ارزش صادرات آن یک میلیارد و 200 میلیون دلار خواهد شد.

وی گفت : 60 درصدمحصول باغی صادراتی و 50 درصدارزش محصولا ت کشاورزی به پسته اختصاص دارد.

یاسمی درباره وضع تولید و صادرات پسته کشور گفت :درسال 1357 سطح زیرکشت پسته کشورحدود 63 هزار هکتار با تولید 44 هزارتن و 16 هزار 900 تن صادرات به ارزش 2 میلیارد و 700 میلیون ریال بود.

وی افزود:درحال حاضر سطح زیرکشت پسته 450 هزار هکتار و میزان تولید 300 هزارتن است وارزش صادرات آن نیزدرده ماه اول امسال 993 میلیون دلار بوده است .

یاسمی درباره کیفیت محصول صادراتی ایران گفت :هم اکنون کیفیت پسته تولیدکشورمان درجهان مقام نخست را دارد اما باید با ارتقای مدیریت دربخش تولیدحمل ونقل وانباراستانداردتلا ش کنیم میزان آفلا توکسین درحدمجاز رعایت شودتاجایگاه خود را در بازارهای بین المللی حفظ کنیم .

وی حد مجازآفلا توکسین درپسته تولیدی کشور را PPB 15 اعلا م کرد و گفت :استانداردهای 8 و 10 نیز از سوی آمریکا و ترکیه پیشنهاد شده که قرار است دردومین اجلاس سازمان تجارت جهانی درهلندکه 7 و 8 فروردین برگزارمی شود این حد مجاز تصویب شود.

ادامه راه انقلاب

راهپیمایی ملت شهیدپرور ایران در حمایت از دستاورد رهبر انقلاب اسلامی و نظامی که خود آن را پایه گذاری کردند، یکبار دیگر نشان داد که ایران از اقتدار ملی گسترده بهره مند است.
راهپیمایی باشکوه 22 بهمن همچنین نشان داد در برابر توطئه های دشمنان همچنان ایستاده و پرصلابت خواهد بود و برای پیشرفت ایرانی آباد، قدرتمند و سربلند از جمهوری اسلامی دفاع خواهد کرد و هرگز از راهی که با امام و شهیدان انقلاب آغاز کرده است، باز نخواهد ماند.

حضور میلیونی ملّت ایرانی که بازتاب های جهانی داشته است، تایید این حرکت مردمی است که نظام جمهوری اسلامی ایران، پشتوانه عظیم مردمی دارد و با قدرت از منافع ملی و مصالح خود دفاع خواهد کرد و به برکت استقلال سیاسی، توطئه دشمنان و آمریکا را برای ایجاد تفرقه یا یاس در جامعه، خنثی کرده است.

حضور جوانان در راهپیمایی 22 بهمن نشان داد که پیام انقلاب به نسل جوان نیز منتقل شده است و آنان با اعتماد به نفس و پشتکار، راه پرعزت و ارزشمند شهیدان را ادامه خواهند داد. رسانه های خارجی همواره از راهپیمایی مردم ایران در 22 بهمن به عنوان یک معیار و همه پرسی در حمایت از انقلاب اسلامی یاد کرده اند و در این روز  نیز حماسه میلیونی ملت را صحنه قدرت ملی و انسجام آحاد مردم دیدند و به جهان مخابره کردند.

اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی از ترور شهید مغنیه

اگر چه تاکنون هیچ گروهی مسئولیت ترور عماد مغنیه، یکی از فرماندهان برجسته حزب الله لبنان را نپذیرفت اما شواهد نشان می دهد، عاملان این جنایت مزدوران موساد و سی آی ای بوده اند.
عمادمغنیه سالها تحت پیگرد سرویس های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود ضمن آنکه اهداف نهفته در ترور این فرمانده مجاهد، کاملا در خدمت آمریکا، اسراییل و هم پیمانان منطقه ای آنان است. 

برخی از مطبوعات عربی هم پیمان با آمریکا که نتوانستند خرسندی خود را از ترور این مجاهد بزرگ که عمر خود را در مبارزه با اشغالگران سرزمین های عربی گذاشت پنهان کنند تلاش کردند با تحلیل هایی انحرافی موساد و سی آی ای را از دست داشتن در این ترور مبرا سازند تا علاوه بر جلب رضایت آمریکا، شهادت این مبارزه خستگی ناپذیر را به عاملی برای نزدیک تر شدن خود به تروریسم دولتی اسراییل تبدیل کنند اما در نظر گرفتن برخی از اهداف نهفته در این ترور نشان می دهد ترور شهید مغنیه نتیجه همکاری اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی است: 

الف - این ترور یک روز قبل از تجمع گروههای 14 مارس به مناسبت سومین سالگرد ترور رفیق حریری انجام شد، در چند روز اخیر شاهد لحن تند سران 14 مارس علیه حزب الله، سوریه و هم پیمانان آنها هستیم و حتی ولید جنبلاط طراح سناریوهایی با هدف راه اندازی جنگ داخلی در لبنان در تازه ترین اظهارات خود از آمادگی 14 مارس برای جنگ داخلی خبر داد، اما تمامی این تلاشها با درایت رهبران گروه مخالف حکومت سنیوره بی نتیجه ماند، آمریکا و رژیم صهیونیستی وقتی شاهد شکست تلاش های امثال جنبلاط برای عملی کردن دیکته های آنان در داخل لبنان شدند با طراحی این عملیات تروریستی تلاش کردند شرایط داخلی لبنان را در آستانه تجمع امروز گروه 14 مارس بحرانی تر کنند تا امکان رویارویی دو گروه 14 و 8 مارس در داخل لبنان افزایش یابد و شرایط برای رویارویی مسلحانه دو گروه داخلی لبنان فراهم شود. 

تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای به راه انداختن جنگ داخلی در لبنان بدین سبب است که چنین جنگی امکان حضور نظامی آمریکا و اسراییل در این کشور را افزایش می دهد تا از این طریق پایه های رژیم دست نشانده درلبنان تحکیم گردد و حذف حزب الله از عرصه سیاست این کشور به بهانه قطعنامه هایی چون 1559 عملی شود. 

ب: ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب الله در خاک سوریه امکان ایجاد نوعی بی اعتمادی میان سوریه و حزب الله را محتمل می سازد، این بی اعتمادی می تواند موجب ایجاد شکاف میان حزب الله و سوریه شود، چنین اتفاقی کاملا به سود هم پیمانان آمریکا در منطقه از جمله کشورهای عربی مخالف نظام سوریه و هم پیمانان آمریکا در داخل لبنان خواهد بود. 

ج: هدف دیگر مجریان ترور شهید مغنیه تلاش برای القای وجود عوامل نفوذی در صفوف هواداران حزب الله و همچنین اطلاعات سوریه است، این مسئله از نگاه آنان، سبب ایجاد مشکلات داخلی در اطلاعات سوریه و حزب الله خواهد شد، این مشکلات سبب مشغول کردن حزب الله و سوریه به برخی از مسائل داخلی می شود و در ادامه این دلگرمی برای گروه 14 مارس به وجود می آید که با حمایت آمریکا و اسراییل در مسیر خلق بحران در داخل لبنان همچنان خود را در برابر حزب الله قرار دهد. 

د: به نظر می رسد هدف دیگر در ترور شهید عماد مغنیه تلاش مشترک برای نجات رژیم صهیونیستی از بحران سیاسی و اجتماعی است که در پی انتشار گزارش وینوگراد دامن گیر این رژیم شده است. 

آنچه پیداست اینکه ترور چهره های قدرتمند در صفوف مقاومت اسلامی اگر چه یک زیان بزرگ است اما هیچگاه روند حرکتی مقاومت را کند نکرده است، ترور شهید بزرگی چون سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان، دکتر فتحی شقاقی، دکتر عبدالعزیز رنتیسی ، شیخ احمد یاسین و دهها مجاهد بزرگ دیگر نمونه ای از عملکرد تروریسم حکومتی اسراییل با حمایت آمریکاست که نه تنها تداوم فعالیت مقاومت را کند نکرد بلکه سبب تقویت روح مجاهدت در مجاهدان شده است تا در ادامه شاهد ضربات سختی بر پیکره رژیم صهیونیستی باشیم، در نتیجه انتظار می رود شهادت مغنیه نیز پیامد بسیار سنگینی برای رژیم اشغالگر داشته باشد.

جوانان، و سلیقه ای تازه

زندگی امروزی بشر در حوزه ی فرهنگی با ویژگی هایی نظیر توسعه ی امکانات ارتباطی، سرعت انتقال، کم رنگ شدن مرزهای فرهنگی و تاثیرپذیری شدید فرهنگ ها از یکدیگر همراه شده است.

این پیچیدگی، بیشترین اثر را بر جامعه جوان و نوجوان می گذارد، که به دلیل تنوع خواهی، قرارگرفتن در مرحله ی شکل گیری فرهنگی و میل به اسقلال در انتخاب، خواهان نوگرایی هستند، و طبعا در این فرایند، خارج از هویت تعریف شده ی اجتماعی می کوشند، با شرایط و الگوهای تازه تری ارتباط برقرار کنند.

این فرایند انتقال که در عمل، محل تلاقی نگاه نسل نو و نسل قدیم است، در دانش جامعه شناسی به عنوان گسست بین نسلی مطرح شده، و سازوکاری برای مدیریت آن مورد توجه قرار گرفته است. 

در کشور ما این پدیده در قالب اختلاف نگاه نسل سوم انقلاب با نسل های گذشته قابل ارزیابی است. 

نسل جوان و نوجوان کنونی کشور، که با ابزار اینترنت، ماهواره و سطح دانش خود، در فضای تازه ای قرار گرفته است، طبعا برداشت متفاوت تری با نسل های گذشته دارد، و این تفاوت نگاه و تنوع برداشت، نه تنها منفی نیست، که مهمترین عامل رشد، تعالی و ورود به مراحل تازه تر در فرایند توسعه ی فرهنگی و توسعه ی ملی تلقی می شود.

 از این رو تردیدی نیست، که به سلایق و مطالبات تازه جوانان باید به دیده مثبت نگریست، و زمینه های تقویت استقلال خواهی، اطمینان به نفس و طرح خواسته ها و باورهای متفاوت جوانان را فراهم ساخت. و از این رهگذر بسترهای ابتکار و خلاقیت آینده سازان را هموار کرد. در این میان تنها نکته ای که ضروری است، مدیریت هدفمند فرهنگ جوانان با پایبندی به آزادی انتخاب و استقلال و باورهای آنان است.

 طبعا در این شرایط، ارتقای سطح آگاهی فرهنگی جوانان، مهمترین سازوکاری است، که قدرت انتخاب و تشخیص صحیح جوانان و نوجوانان را ارتقا خواهد داد.

ایران و امارات در مسیر توسعه بیش از پیش روابط

سفر محمد بن راشد ال مکتوم نایب رییس و نخست وزیر امارات عربی متحده به جمهوری اسلامی ایران از ابعاد مختلف مربوط به روابط و مناسبات دوجانبه و همکاریهای منطقه ای قابل توجه و بررسی است.
اول آنکه این سفر که متعاقب سفر چند ماه اخیر دکتراحمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به امارات صورت می گیرد و نشان ازعزم و اراده مقامات دو کشور در جهت شتاب بخشیدن به روند توسعه روابط فی مابین است .
دوم آنکه این سفر از بعد مناسبات اقتصادی ایران و امارات از اهمیت زیادی برخوردار است .امارات بزرگترین و مهمترین شریک تجاری ایران در منطقه است .حجم تقریبا بیست پانزده دلاری مبادلات اقتصادی دو کشور وحضور گسترده شرکت های تجاری ایرانی در امارات و همچنین تقاضای امارات برای دریافت برق و گاز از ایران شرایط و چشم انداز بسیار مثبتی را فراروی توسعه مناسبات دو کشور قرار داده است که انتظار می رود در سفر نایب رییس امارات به تهران تصمیمات مهمی در این زمینه ها اتخاذ شود .
سوم آنکه این سفر نشان دهند ه تلاش و حرکت رو به جلوی مقامات امارات عربی متحده برای غلبه بر برخی سوءتفاهمات در رابطه با ایران است .ضمن انکه نشان می دهد مقامات اماراتی با درک درست تر و واقع بینانه تر از جایگاه و موقعیت منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با ایران به عنوان راهبردی منطقه ای در جهت تامین منافع ، صلح و امنیت کشور های حوزه خلیج فارس می نگرند، موضوعی که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست تنش زدایی و اعتمادسازی اعلامی خود سالها است که بر آن تاکید دارد .
 نکته آخر اینکه سفر نخست وزیر امارات به تهران که بعد از سفر اخیر بوش رییس جمهور امریکا به امارات و منطقه صورت می گیرد نشان دهنده شکست و ناکامی سیاستهای تفرقه افکنانه قدرتهای سیطره طلب در منطقه است .
این وضع راه را برای تقویت و تحکیم بیش از پیش همکاریهای منطقه ای در جهت توسعه صلح وامنیت و تامین منافع ملت های منطقه هموار می سازد.

اسلام ستیزی طرحی با ابعاد تاریخی ،فرهنگی و سیاسی

تحرکات جدید در عرصه رسانه ای و سیاسی کشورهای غربی در تشدید روند توهین و هتک حرمت مقدسات دینی مسلمان نشان دهنده وجود طرح و برنامه مشخصی در این زمینه است .

بکار گیری اصطلاح پروژه در بیان و توصیف این روند بیش از هر چیز ناظر به ریشه ها و پیشینه تاریخی و مشاهده رفتار های هدفمند محافل سیاسی ،رسانه ای و فکری غربی در این زمینه است .
از این زاویه اقدام هر از چند گاه برخی رسانه ها و محافل سیاسی غربی در انتشار کتب و مقالات ،کاریکاتور و حتی ساخت فیلم در جهت توهین به مقدسات مسلمانان نمی تواند بدون برنامه و اتفاقی تلقی شود چنانکه این روند مقابله با اسلام و مسلمانان در ابعاد سیاسی تر خود را در شکل رفتارهای نژاد پرستانه بر ضد مسلمانان و آزار و اذیت آنان و بویژه اعمال انواع محرومیت های اجتماعی بر ضد جوانان مسلمان در اروپا و آمریکا اشکار ساخته است .

باید توجه داشت که اسلام ستیزی در غرب همواره به عنوان یک رویکرد در سطح فکری و سیاسی وجود داشته است که اوج آن به زمان جنگهای صلیبی و تهاجم سیاسی و نظامی صلیبون به جهان اسلام برمی گردد .

در دوره اخیر نیز این روند با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری و تقویت جریان بیداری اسلامی بیش از پیش تشدید شده است .

با توجه به این واقعیت باید گفت در دوره اخیر اسلام ستیزی بیش از آنکه یک روند فعالانه باشد روندی کاملا انفعالی است که پاسخ منفعلانه غرب به روند رو به پیشرفت بیداری اسلامی را بازتاب می دهد .

از این زاویه است که هم اکنون اسلام ستیزی در غرب با انواع اقدامات نژاد پرستانه ،نقض حقوق بشر و توهین به مقدسات مسلمانان همراه شده است اقداماتی که ادعا های دروغین غرب را در دفاع از حقوق بشر و دفاع از آزادی عقیده و مذهب را آشکار ساخته است.

مسجدالاقصی، منتظر اقدام موثر جهان اسلام

کشورهای اسلامی در جلوگیری از اقدام های رژیم صهیونیستی در تخریب مسجدالاقصی هیچ اقدام موثری انجام نداده اند.
تعرض رژیم غاصب صهیونیستی به مسجدالاقصی، موضوع جدیدی نیست و این رژیم کارنامه سیاهی در تعرض به اماکن اسلامی در قدس شریف دارد.

چنانچه پیشینه اینگونه اقدامات ضد اسلامی و مغایر با حقوق بین الملل رژیم صهیونیستی، به سال 1948میلادی برابر با 1327 هجری شمسی بر می گردد که در جریان آن، صهیونیست ها با تعرض به مسجدالاقصی، بخشی از این مکان مقدس را به آتش کشیدند.

در پی این اقدام بود که "سازمان کنفرانس اسلامی" با هدف حمایت از ملت فلسطین و صیانت از اماکن مقدس در قدس شریف تاسیس شد.

با وجود این، در دهه های گذشته، تعرض و بی حرمتی رژیم
صهیونیستی به مسجدالاقصی نه فقط ادامه یافته، بلکه ابعاد وسیع تری هم یافته است، چنانکه توسعه حفاری ها در صحن مسجدالاقصی و حفر تونل های عمیق به بهانه کشف مقبره سلیمان نبی در زیر این مسجد، آسیب های فراوانی به قبله گاه نخست مسلمانان وارد کرده است.
 
این در حالی است که تعرض به این مکان مقدس با قوانین حقوق بین الملل و کنوانسیون های بین المللی ناظر بر حفظ و صیانت از اماکن مذهبی و فرهنگی در تعارض کامل قرار دارد.

نکته مهم در این زمینه آن است که با وجود این تعرض ها و حرمت شکنی ها، کشورهای اسلامی و به ویژه سازمان کنفرانس اسلامی، اقدام موثری در جهت جلوگیری از این اقدام ها صورت نداده اند. واقعیتی که هم اکنون ضرورت بازنگری جدّی مسئولان کشورهای اسلامی در برخورد با اصلی ترین بحران کنونی جهان اسلام یعنی بحران فلسطین را مطرح ساخته است.

دکتر لاریجانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان سخنرانی می کند

 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان از سخنرانی دکتر علی لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان 8 اسفند ماه در این دانشگاه خبر داد.

احمد کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار «شبکه خبر دانشجو» در کرمان، گفت: لاریجانی پیرامون فرصت ها و تهدیدهای بین المللی نظام جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر این شهر سخنرانی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه به انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی باقی مانده، افزود: لاریجانی با داشتن سوابقی در مسئولیت های مختلف پیرامون انرژی هسته ای، عملکرد دولت نهم و شورای عالی امنیت ملی به طور قطع سخنرانی وی در یک جامعه دانشگاهی در نتیجه حضور حداکثری در انتخابات مستمر ثمر واقع خواهد شد.

آیت‌الله حاج عباس حقیقی در بیمارستان بستری شد

آیت‌الله حاج عباس حقیقی از روحانیون برجسته استان به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شفای کرمان بستری و مورد جراحی قلب باز قرار گرفت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، وی که از استادان به نام حوزه‌های علمیه کرمان و مورد احترام مردم این شهر می‌باشد ‪ ۴۸‬ساعت پس از انجام عمل سنگین جراحی که هفت ساعت بطول انجامید در بخش آی سی یو بستری و هنوز از بیهوشی خارج نشده است.

آیت‌الله حاج عباس حقیقی متولد ‪ ۱۳۰۰‬هجری شمسی و از روحانیون مبارز و انقلابی کرمان است.

وی تا قبل از بیماری قلبی که از چند ماه پیش آغاز شد امامت جماعت مسجد جامع کرمان از بزرگترین و مهمترین مساجد شهر کرمان را بر عهده داشته است.

"فوتبال " تیتر اصلی روزنامه های ورزشی کشور

 

تحلیل محتوای ‪ ۱۰‬روزنامه ورزشی کشور در سه ماهه سوم سال ‪ ۱۳۸۶‬نشان می‌دهد که تمام تیترهای اول و دوم روزنامه های ورزشی مربوط به "فوتبال" بوده است.

بر اساس بررسی های انجام شده از سوی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، تیترهایی با ارزش خبری "شهرت-تازگی"، "شهرت" و "شهرت-برخورد" بیش از دیگر تیترها با ارزش های خبری دیگر به چاپ رسیده اند. انتقاد از مسئولان ورزش به خاطر تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال، انتقاد از عملکرد برخی تیم ها و مربیان ، ارائه اخبار ورزشی جدید و تازه و همچنین استفاده از چهره های مشهور ورزشی از دلایل این امر بشمار آمده است.

همچنین پژوهش فوق نشان می‌دهد بیش از ‪ ۵۳‬درصد جهت گیری تیترهای اول و دوم "مثبت" بوده و جهت گیری "منفی" تیترها در رده بعدی قرار گرفته است.

در مدت زمان مورد بررسی روزنامه های ورزشی عموما عکس های روی جلد خود را در قطع یک دوم صفحه به چاپ رسانده اند.

بیشتر عکس های روزنامه های ورزشی "رنگی" به چاپ رسیده‌اند و بیش از ‪۷۷‬ درصد درصد ملیت صاحبان عکس‌ها "داخلی" بوده است. بیش از ‪ ۴۷‬درصد موضوع عکس‌ها نیز مربوط به "فوتبالیست های داخلی" است.

گزارش فوق حاکی است ‪ ۸۳/۲‬درصد عکس های چاپ شده در نشریات مورد بررسی مربوط به رشته "فوتبال" است. "سایر رشته ها" با ‪ ۸/۶‬درصد و "کشتی" با ‪ ۵/۵‬درصد در رده بعدی قرار دارند.

در پاییز سال جاری از لحاظ فراوانی اخبار ‪ ۵۹/۶‬درصد اخبار مربوط به "فوتبال داخلی"، ‪ ۲۲/۲‬درصد مربوط به "فوتبال خارجی"، ‪ ۵/۶‬درصد مربوط به "سایر رشته ها" و ‪ ۵‬درصد نیز مربوط به رشته "کشتی" بوده است.

همچنین بر اساس پژوهش انجام شده "گفت وگوی مربیان و مسئولان" با ‪۱۸/۴‬ درصد، "گفت وگو فوتبالیست های داخلی" با ‪ ۱۳/۶‬درصد و "بازیکنان و مربیان خارجی" با ‪ ۱۱/۹‬درصد به ترتیب بیشترین حجم موضوع مطالب نشریات ورزشی را به خود اختصاص داده اند.

تحلیل محتوای انجام شده نشان می‌دهد بیش از ‪ ۶۰‬درصد موضوعات مطرح شده دارای جهت گیری "مثبت" بوده‌اند و ‪ ۲۵/۱‬درصد موضوعات نیز جهت و نگرش "منفی" نسبت به موضوع را به خواننده القاء کرده اند.

سه سبک نگارشی "گزارش" با ‪ ۴۲/۵‬درصد، "گفت وگو" با ‪ ۳۰/۶‬درصد و "یادداشت" با ‪ ۱۲/۶‬درصد به ترتیب بیشترین سبک های نوشتاری به کار گرفته شده در نشریات ورزشی بوده اند. گزارش بازی های لیگ برتر ایران، مسابقات تیم ملی، جام باشگاه های آسیا، جام قهرمانان اروپا و لیگ های معتبر اروپایی، گفت وگو با شخصیت های مشهور ورزشی و یادداشت های پراکنده از دلایل اصلی این امر است.

همچنین ‪ ۷۶‬درصد مطالب مربوط به رویدادهای "داخلی" و ‪ ۲۴‬درصد "خارجی" بوده اند.

این بررسی نشان می‌دهد بیش از ‪ ۹۷‬درصد مطالب مربوط به ورزش "آقایان" و کمتر از ‪ ۱/۱‬درصد حجم مطالب به ورزش "بانوان" اختصاص یافته است.

بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش "مربیان و مسئولان فوتبال" با ‪ ۱۶/۸‬درصد و "باشگاه های داخلی" با ‪ ۱۴/۸‬درصد، بیشتر از سایرین مخاطب قرار گرفته اند.

همچنین مشخص شده است که بیش از ‪ ۶۲‬درصد رویکرد و جهت گیری مربوط به مخاطبان "مثبت" است، به عبارتی بیش از ‪ ۶۲‬درصد مطالب نسبت به کسانی که مخاطب قرار گرفته‌اند رویکردی "مثبت" داشته اند.

در تحلیل محتوای فوق ‪ ۱۲۰‬نسخه از ‪ ۱۰‬روزنامه ورزشی کشور بر اساس "نمونه گیری تصادفی منظم" انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. این روزنامه ها عبارتند از:
ابرار ورزشی، استقلال جوان، البرز ورزشی، ایران ورزشی، پیروزی، جهان فوتبال،خبر ورزشی، کیهان ورزشی، گل و نود.

انقلاب اسلامی ، اقتدار ملی ، پایداری و استکبارستیزی

هنگامی که انقلاب اسلامی ایران، رژیم منحط و وابسته به غرب پهلوی را سرنگون کرد و به جای آن نظام جمهوری اسلامی در ایران استقرار یافت، اقتدار ملی، پایداری و مبارزه با مظاهر استکبار به عنوان دکترین این نظام سرلوحه سیاست‌ها و برنامه های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

تقویت، تعمیق و توسعه این سه عنصر در طول سه دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تثبیت و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران منجر شده است.

به باور تحلیلگران، مقایسه جایگاه این عناصر در دو مقطع قبل و بعد از انقلاب اسلامی به وضوح تاثیرات شگرف آنها را در تحولات سیاسی در داخل و خارج کشور نشان می‌دهد.

"اقتدار ملی" ، واژه‌هایی است که در رژیم گذشته، سال‌ها بود که به فراموشی سپرده شده بود.

در بررسی جایگاه اقتدار ملی در رژیم سراپا وابسته پهلوی، تنها عاملی که قابل رویت است ، وجود "اقتدار پلیسی پوشالی " در داخل کشور به کمک سرویس های اطلاعاتی غرب و قدرت های هم پیمان آن است.

در این نوع اقتدار، از آنجا که رژیم از ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی به اجانب وابسته بود و توانمندی‌ها و پتانسیل های بومی، ملی و داخلی را برنمی تافت، اقتدار را برای تحمیل تولیدات، محصولات و فرهنگ وارداتی به مردم جستجو می‌کرد و هرگونه مقاومت در برابر آن را با انگ مخالفت با منافع و امنیت ملی سرکوب می‌کرد.

تقویت، تجهیز و تسلیح ارتش هم در رژیم پهلوی، اگرچه در ظاهر به عنوان نمادی از اقتدار ملی از سوی رژیم تبلیغ می‌شد ولی از آنجا که قریب به اتفاق تجهیزات و تسلیحات جنگی از خارج خریداری و برای تعمیر و نگهداری آنها نیز از متخصصان و مستشاران خارجی استفاده می‌شد، پوشالی بودن این اقتدار به عینه مشاهده می‌شد.

اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و برپایی نظام جمهوری اسلامی، اقتدار ملی نه تنها در تئوری که در عمل نیز، به جوهره همه حرکت ها و اقدامات نظام مبدل شد.

پیدایش، رشد و تثبیت تفکرات و دیدگاههای استقلال‌طلبانه در میان مسئولان و مردم انقلابی ایران ،پس از پیروزی انقلاب، زمینه را برای رشد استعدادها و خلاقیت‌ها در نزد ایرانیان به خصوص جوانان فراهم ساخت و در نتیجه راه برای قطع وابستگی های کشور در همه عرصه‌ها باز شد.

موجی از ابداعات، اختراعات و ابتکارات که با پیروزی انقلاب و به خصوص با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و هم چنین پس از برقراری تحریم های آمریکا به عنوان دشمن اصلی انقلاب، در عرصه های نظامی، اقتصادی و علمی در کشور به راه افتاد، به تدریج در قالب تولیدات و دستاوردهای بومی و ملی به شکل انبوه نمایان و به نمادی از "اقتدار ملی " تبدیل شد و در آن تجلی یافت.

این نماد، در کنار سیاست‌ها و موضع گیری های استقلال‌طلبانه مقام های ارشد و برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی، باعث ارتقاء اقتدار ملی و افزایش قدرت بازدارندگی نظام شد.

اقتدار ملی با توجه به اتکا نظام به توانمندیهای داخلی و بهره گیری از همه ظرفیت های ملی، افزایش اقتدار منطقه ای و بین‌المللی رانیز به دنبال داشته است.

نگاهی به روند تحولات داخلی، منطقه ای و جهانی در ارتباط با ایران در طول سه دهه اخیر در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که به رغم تبلیغات سوء دشمنان، افزایش اقتدار ایران در ابعاد ملی، منطقه ای و جهانی نه تنها تهدیدی برای همسایگان و سایر کشورها نبوده، بلکه به عاملی برای ثبات و آرامش آنها تبدیل شده است.

سرنوشت محتوم دو رژیم "بعثی "در عراق و "طالبان" در افغانستان که اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در همسایگی خود تحمل نکرده و با تحریک دشمنان انقلاب اسلامی به مقابله با آن پرداختند، نشانه ای از اثبات این مدعا است.

موفقیت های علمی و فنی ایران به خصوص در دست یابی به فناوری انرژی هسته ای و فناوری پرتاب موشک حامل ماهواره به جو زمین - کاوشگر ‪ -۱‬نیز که به رغم تبلیغات سنگین غربی‌ها علیه این برنامه‌ها به دست آمد، به عنوان عاملی برای افزایش اقتدار ایران، در این راستا قابل ارزیابی است.

عنصر "پایداری " نیز در مسیر پرپیچ و خم انقلاب اسلامی، از نقشی بسیار تاثیر گذار برخوردار بوده و انقلاب با دست یازیدن و اتکا به این عنصر در مقابل همه موانع پیروز و سربلند بیرون آمده است.

پایداری ملت ایران در برابر توطئه‌ها و دسیسه های ریز ودرشت رژیم وابسته پهلوی و قدرتهای حامی آن در مقاطع حساس قبل، هنگام و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که با رهبری داهیانه رهبر کبیرانقلاب حضرت امام خمینی(ره) صورت گرفت، نمونه ای بارز از تاثیر این عنصر در پیروزی انقلاب بشمار می رود.

مشارکت همه اقشار ملت در هشت سال دفاع مقدس و پایداری آنها در طول این مدت به رغم انواع تضییقات، کمبودها، کاستی‌ها و فشارها و تحمل پی آمدهای اجتناب ناپذیر جنگ مانند افزایش نرخ تورم، بیکاری و امثال آن نیز نشانه تمسک ملت ایران به ریسمان این عنصر حیاتی بوده است.

عنصر "استکبارستیزی " انقلاب اسلامی ایران نیز دقیقا ملهم از شعار بنیادی "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" است که همواره با الهام از آموزه های اسلامی از آغاز نخستین روزهای انقلاب بر زبان تک تک زن و مرد تظاهرکننده جاری شد و تابه امروز ، هم چنان در مسیر حرکت این انقلاب پابرجا مانده است.

تجمیع همه دشمنان انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها و اطلاق "استکبار" به این مجموعه نشانه ای از استقلال انقلاب اسلامی از همه قدرتها، اردوگاه ها، مکتب های سیاسی و ایسم‌ها ی مختلف به شمار می‌رود.

وجود این عنصر در منشوربنیادی انقلاب اسلامی به نوعی ضامن بقا و استمرار حرکت آن است و هرگونه اتهام وابستگی به قدرتهای خارج از کشور را از این انقلاب نفی کرده است و این است رمز سربلندی و افتخار ملت ایران.

اهم رویدادهای انتخاباتی در هفته جاری

فضای سیاسی و رسانه ای کشور در هفته جاری شاهد رویدادها و تحولات تازه ای درباره انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بود.

تحولاتی چون "تایید صلاحیت ‪ ۲۸۰‬تن دیگر از ردصلاحیت‌شدگان از سوی شورای نگهبان "، "اعلام شرایط تبلیغات پیش از موعد احزاب برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات "، "تدوین منشور اخلاقی انتخابات توسط وزارت کشور"، " تداوم رایزنی‌ها در جبهه متحد اصولگرایی برای
ارائه لیست نهایی و واحد" و "دلگرمی بیشتر اصلاح طلبان برای ورود به عرصه رقابت های انتخابات مجلس هشتم با تایید صلاحیت برخی از نامزدهای اصلاح طلب "، سرفصل مهم‌ترین رخ دادهایی بودند که تصمیم گیری‌ها در محافل سیاسی و اولویت بخشی به رویدادها در فضای رسانه ای کشور را تحت تاثیر خود قرار دادند.

در این میان،اعلام خبر مربوط به تایید صلاحیت ‪ ۲۸۰‬نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس ، که پیشتر صلاحیت آنها در هیات های اجرایی و نظارت بر انتخابات رد شده بود، از سوی شورای نگهبان، به فضای رقابت های انتخاباتی در دو بعد "فعالیت های سیاسی احزاب و گروههای مختلف فعال در چارچوب نظام جمهوری اسلامی " و "فعالیت های رسانه ای " نشاط و پویایی بیشتری بخشید.


*تایید صلاحیت ‪ ۲۸۰‬تن دیگر از ردصلاحیت‌شدگان
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که صلاحیت ‪۲۸۰‬نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس تایید شده است.

هیات های اجرائی و نظارت بر انتخابات، پیشتر صلاحیت این داوطلبان را رد رد کرده بودند اما شورای نگهبان که مرجع نهائی تصمیم گیری در مورد این صلاحیت هاست، با تجدید نظر در بررسی صلاحیت ها،رای به تایید صلاحیت آنان داده است.

"عباسعلی کدخدایی "، سخنگوی شورای نگهبان در این‌باره گفت: تایید صلاحیت شدگان از همه جریان های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب و همچنین افراد مستقل هستند و طی روزهای آینده نیز اسامی تعداد دیگری از داوطلبان که در بررسی صلاحیت شان تجدیدنظر شده، اعلام خواهد شد.

در میان ‪ ۲۸۰‬داوطلبی که شورای نگهبان در نهایت صلاحیت آنها را تایید کرده، نام های شماری از نمایندگان کنونی مجلس نیز بچشم می‌خورد که بیشتر شان نمایندگان جناح اقلیت اصلاح طلب مجلس هستند.

با تایید این افراد، شمار نیروهای اصلاح طلب در رقابت انتخاباتی مجلس هشتم افزایش یافته است.

از سوی دیگر، سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که لیست جدیدی از تایید صلاحیت‌شدگان قبل از سوم اسفند ماه از سوی شورای نگهبان اعلام شود.

کدخدایی همچنین درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: "حدود ‪۱۳‬ نفر از کاندیداهای مجلس خبرگان صلاحیتشان از نظر علمی و عمومی مورد تایید واقع شد و این اسامی امروز به وزارت کشور اعلام می‌شود."
در میان اسامی تاییدشدگان کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز نام های آیت الله "مهدوی کنی " و "توسلی "برای رقابت در تهران مشاهده می‌شود.


*اعلام شرایط تبلیغات پیش از موعد
در تحولی دیگر، رییس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات در مورد تبلیغات برخی از احزاب در راه پیمایی روز ‪ ۲۲‬بهمن گفت : گروهها،احزاب و دسته های سیاسی می توانند برای تشویق مردم جهت حضور حداکثری در انتخابات تبلیغات کنند.

"محمد حسین موسی پور " گفت: تبلیغات نامزدهای انتخابات با هر عنوان پیش از موعد،ممنوع است اما احزاب می‌توانند بدون ذکر اسامی کاندیداهای مورد حمایت خود، برای ترغیب مردم به حضور حداکثری در انتخابات کار تبلیغاتی انجام دهند.


*تدوین منشور اخلاقی انتخابات
دبیر همایش "تبیین منشور اخلاقی انتخابات " از تدوین این منشور و ارائه آن به رسانه‌ها در همایش "تبیین منشور اخلاقی انتخابات " در روز ‪ ۲۸‬بهمن خبر داد.

"مهدی علیخانی صدر"، معاون اداره کل سیاسی وزارت کشور و دبیر همایش گفت:
در عرصه کنونی بسیاری از شئون اجتماعی و فعالیت های روزمره بر مبانی اخلاقی استوار شده‌اند و اخلاق محوری ضامن سلامت و انجام دقیق فعالیت ها شده است و در همین راستا اخلاق و انتخابات دو مقوله مهم هستند که به دلیل تاثیر عمیق و متقابلی که بر یکدیگر دارند، دارای پیوندی قابل مطالعه و بررسی هستند.

وی افزود: بر این اساس و بنابر ضرورت رعایت اخلاق در رقابت های انتخاباتی که به عنوان اصلی مهم همواره از سوی امام راحل (ره ) و مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و عموم مجریان و مخاطبان انتخابات نیز خواستار رعایت آن بودند و با توجه به رواج برخی رفتارهای غیراخلاقی در آستانه انتخابات‌ها اعم از تخریب یکدیگر، تبلیغات رنگین، وعده های غیر عملی ، اقدامات افراطی طرفداران کاندیداها و ... در انتخابات سال های اخیر برای برگزاری انتخاباتی سالم، پرشور و فراگیر منشور اخلاق انتخاباتی تهیه و تدوین شد و نسخه ای از آن به دفتر مراجع عظام تقلید نیز ارسال شد که حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در دیدار کمیته تدوین منشور اخلاقی انتخابات در تاریخ ‪ ۱۵‬بهمن نکات مهمی را پیرامون آن فرمودند که در تکمیل منشور لحاظ شده است.

معاون اداره کل سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: در تهیه منشور اخلاقی انتخابات نمایندگان بخش های مختلف نظیر (خانه احزاب ایران، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، مرکز رسیدگی به امور مساجد، وزارت ارشاد، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، وزارت اطلاعات، شورای نگهبان، صدا و سیما و دانشگاهیان ) در قالب کمیته تدوین منشور تلاش و همکاری بسیار خوبی داشتند.

به گفته علیخانی صدر، در نهادینه سازی و فراگیر کردن محورها و مصادیق منشور اخلاقی انتخابات ، رسانه‌ها نقش و رسالت تعیین‌کننده ای دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: که انشاء الله با کمک اصحاب رسانه بتوانیم در تحقق اهداف آن موفق شویم و انتخاباتی سالم، فراگیر و پرشور داشته باشیم.


*آخرین اخبار از اردوگاه اصولگرایان :
در اردوگاه اصولگرایان (جبهه متحد اصولگرایی ) تلاش های اضلاع سه گانه برای تدوین لیستی واحد و نهایی به مراحل پایانی خود نزدیک شده و آنها همچنین شعار "پروا مکن ، بشتاب ، همت چاره ساز است " را به عنوان یکی از شعارهای ثابت و اصلی این جبهه در جریان انتخابات برگزیده اند.

در این راستا، "سیدشهاب‌الدین صدر"، "علیرضا زاکانی " و "علی اصغر زارعی " به عنوان نمایندگان اضلاع سه گانه جبهه متحد اصولگرایی روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک تاکید کردند: مشی جبهه متحد اصولگرایان تعامل با افراد شاخص است و هنوز هم این ارتباط ادامه دارد تا تفاهم نهایی حاصل شود.

در میان اصولگرایان، بحث بر سر جایگزینی "علی لاریجانی" درلیست جبهه متحد اصولگرایی یکی از موضوعات اساسی است.

"شهاب‌الدین صدر"، دبیر اجرایی "جبهه متحد اصولگرایی " درنشستی مطبوعاتی خبر داد که تقریبا جایگزین علی لاریجانی در لیست جبهه متحداصول گرایان در تهران مشخص شده است. طبق آخرین اخبار، لاریجانی قراراست ازقم کاندیدا شود.

یک عضو گروه " ‪ " ۶+۵‬جبهه متحد اصولگرایان گفت : احتمالا یکی از آقایان نجابت ، خادم ، کاتوزیان ، ریاض ، مظفر و شیخ‌الاسلام ، جایگزین لاریجانی در لیست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان خواهد شد.

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان با رد وجود اختلافات در این جبهه اظهار کرد: تصمیم گیری های ما در جبهه متحد به اتفاق آراست و بر اساس تفاهم کار را جلو می‌بریم .

وی افزود: لیست ما در شب ‪ ۱۵‬بهمن ماه در تهران قطعی شد، ولی ما نگفته بودیم ‪ ۱۵‬بهمن آن را اعلام می‌کنیم، قبلا نیز گفته‌ایم بر اساس شرایط قانونی انتخابات لیست را اعلام می‌کنیم.

در این میان، "پرویز سروری"، یک عضو اجرایی جبهه متحد اصولگرایان گفت :
به منظور ایجاد تناسب و کارآمدی بیشتر در لیست جبهه متحد، احتمال دارد با توجه به نظرات گروه ‪ ۱۱‬نفره تا آخرین لحظه ترمیم و تغییراتی در فهرست این جبهه صورت بگیرد تا متناسب با نیازهای جامعه باشد.

این عضو جبهه متحد اصولگرایان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع انتخاب سرلیست را در جبهه متحد آغاز کرده اید، گفت : این موضوع در جبهه متحد در حال بررسی است و به محض اینکه به نتیجه ای دست یابیم،آن رااعلام خواهیم کرد.

"علیرضا زاکانی"، یک عضو دیگر شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان نیز در باره بحث سرلیستی در فهرست این جبهه، گفت: بحث سرلیستی وقتی میسر است که اصل لیست بسته شود. هم اکنون با عنایت به کاندیداتوری آقای لاریجانی از قم باید صبر کرد تا لیست قطعی شده و بعد از آن در درون خوددرباره سرلیستی بحث خواهیم کرد و تا امروز در جبهه متحد هیچ بحثی درباره سرلیستی وجود نداشته است.

زاکانی همچنین درباره تعامل جبهه با "رضایی " و "قالیباف" گفت : مشی جبهه متحد اصولگرایان همواره این بوده است که با همه گروه‌ها و افراد ارتباط برقرار کند به ویژه با این دوستان ارتباطات متعددی صورت گرفت و هنوز هم این اعتقاد وجود دارد که این تعاملات باید ادامه پیدا کند. اینکه آقای لاریجانی از قم کاندیدا شدند باعث نخواهد شد که ما دیگر با این عزیزان ارتباط نداشته باشیم.

در این میان ، "محمد باقر قالیباف "، شهردار تهران نیز گفت: "به دنبال ارائه لیست و معرفی افراد خاصی نیستم ."
وی اقدام برای تشکیل جبهه متحد اصولگرایان و ایجاد وحدت بین مجموعه اصولگراها را اقدام خوبی توصیف کرد و افزود: هر چند به نظر من ، آنها کار جامع و کاملی انجام ندادند اما حرکت سه ضلعی وچند ضلعی برای اردوگاه اصولگرا و این که سازمانی را درست کردند، کار خوبی بود.


*آخرین اخبار از اردوگاه اصلاح طلبان
از اردوگاه ائتلاف گروه های اصلاح طلب نیز خبر می‌رسد که پس از تایید صلاحیت برخی از نامزدهایشان از سوی شورای نگهبان، انگیزه جریان های سیاسی فعال در این اردوگاه برای مشارکت بیشتر در انتخابات مجلس هشتم افزایش یافته است.

در همین حال، "مهدی کروبی"، دبیر کل حزب "اعتماد ملی " گفت: در روزهای آینده خبرهای خوشی درخصوص انتخابات اعلام خواهد شد و مجموعه ای از نیروها به رقابت های انتخاباتی باز می‌گردند.

کروبی افزود: براساس رایزنی‌ها و گفت و گوهایی که با مقام های کشور، مسوولان شورای نگهبان و برخی از وزرای موثر داشته‌ایم احتمال بازگشت برخی نیروها به عرصه انتخابات وجود دارد.

" سید حسین مرعشی "، قائم مقام ستاد ائتلاف اصلاح طلبان نیز گفت:همه تلاش خود را برای حضور در عرصه رقابت انتخاباتی به کار می‌بندیم و امیدواریم شورای نگهبان نیز این زمینه را فراهم کند.

وی تصریح کرد: در حوزه‌هایی که امکان رقابت برای اصلاح طلبان وجود دارد، حتما حضور خواهیم داشت.

مرعشی همچنین گفت: ما چون متعهد به نظام جمهوری اسلامی هستیم،در همان حد که امکان حضور و رقابت برایمان باقی مانده است ، حاضر خواهیم شد.

براساس برخی گزارش ها، "سیدمحمد خاتمی " که از وی به عنوان محور ستاد ائتلاف اصلاح طلبان نام برده می‌شود، نیز تاکید کرده که اصلاح طلبان تلاش می‌کنند که بتوانند فهرست انتخاباتی خود را ارایه کنند.

نظارت بر انتخابات در نظام حقوقی ایران

مراجعه به آرای عمومی، اصلی‌ترین ابزار مشارکت سیاسی در نظام های دموکراتیک بشمارمی رود. براین اساس دولت‌ها در نظام های مردم سالار تلاش می‌کنند زمینه مشارکت حداکثری مردم در سیاست را فراهم کنند و موانع را از پیش روی آنان بردارند.

از آنجا که در هر جامعه ای، مجلس نمایندگان، تجلی اراده ملت و نمادواقعی مردم سالاری محسوب می‌شود، برگزاری سالم انتخابات برای تعیین نمایندگان از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

انتخاب‌کنندگان انتظار دارند، افراد شایسته و نمایندگان واقعی آنها وارد مجلس شوند و جلوی سوء‌استفاده های احتمالی از حق اساسی مردم گرفته شود.

بر این اساس نظارت بر انتخابات در تمام مراحل آن ضروری به نظر می‌رسد.

در اغلب کشورها، برگزاری انتخابات به عهده قوه مجریه است و به همین دلیل این بیم وجودداردکه ممکن است قوه مجریه در جریان برگزاری انتخابات اعمال نفوذ کند وافراد مورد نظر خود را به مجلس بفرستد.اگر چنین شود،نمایندگان منتخب به جای اینکه نمایندگان واقعی ملت باشند، نماینده قوه مجریه یعنی "وکیل الدوله"خواهند بود. بنابراین برای جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده احتمالی قوه مجریه از موقعیت،امکانات و اختیارات زیاد، در اغلب کشورها سازوکاری در نظر گرفته شده است تا نهادی ناظر و بی‌طرف بر تمامی مراحل انتخابات نظارت داشته باشد.

بر این اساس اصل "نظارت بر انتخابات " در تمامی نظام‌هایی که انتخابات برگزارمی کنند پذیرفته شده است، اما نحوه نظارت و نهاد ناظر در کشورهای مختلف متفاوت است و هر کشوری شیوه نظارتی خاص خود را که متناسب با نظام سیاسی حاکم است، بکار می‌برد.

در برخی از کشورها، نظارت از طریق "قوه مقننه" اعمال می‌شود به این صورت که نمایندگان مجالس قانون گذاری به طور مشترک، قضاوت درباره صحت انتخابات را به عهده می‌گیرند و با رای اکثریت نمایندگان ،انتخابات را تایید و یا ابطال می‌کنند. به عنوان مثال در انگلیس یک ارگان پارلمانی بر انتخابات نظارت می‌کند.

در برخی از کشورها، دادگاه های عالی، نظیر دیوان کشور و یا دادگاه ویژه بر نحوه برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند، مثلا در کشور ترکیه "دیوان عالی انتخابات" به دعاوی انتخاباتی رسیدگی می‌کند.

در برخی از کشور ها، نظارت توسط یک نهاد و یا سازمان بی‌طرف در مقام "قوه ناظر بر انتخابات" این وظیفه را بر عهده می‌گیرد و در صورت تخلف، انتخابات را ابطال می‌کند.

در کشور فرانسه، "شورای قانون اساسی" بر انتخابات نظارت می‌کند. این شورا، متشکل از ‪ ۹نفر است که سه نفرشان از سوی رییس جمهوری، سه نفر از سوی رییس مجلس سنا و سه نفرهم از سوی رییس مجلس نمایندگان تعیین می‌شوند و همه روسای جمهور قبلی نیز "عضو بالاستحقاق " این شورا هستند.

نظارت این شورا، شامل تمام مسائل انتخابات است، مرحله نامزد شدن در انتخابات و رای گیری زیر نظر شورای قانون اساسی فرانسه انجام می‌شود.

این شورا همچنین بر نحوه تبلیغات کاندیداها، حساب‌ها و منابع تبلیغاتی، نظارت می‌کند.

در نظام حقوقی ایران "نظارت مضاعف" بر انتخابات پذیرفته شده است. از یک طرف شورای نگهبان برانتخابات مجلس نظارت می‌کند واز طرف دیگر پس ازتشکیل و افتتاح مجلس، اعتبارنامه نمایندگان منتخب در مجلس بررسی وتصویب می‌شود.

براساس "قانون اساسی جمهوری اسلامی"، "برگزاری انتخابات " در ایران به عهده "وزارت کشور" است، اما "نهاد ناظر بر انتخابات"، "شورای نگهبان" است.

در اصل ‪ ۹۹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانژ آمده است:"شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورایژاسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همهژپرسی را بر عهده دارد."
بنابراین به جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، که "هیات مرکزی نظارت " برآن توسط مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شود بقیه انتخابات‌ها با نظارت شورای نگهبان برگزار می‌شود.

نظارت شورای نگهبان در برگزاری انتخابات،در واقع با هدف "تضمین سلامت" ژانتخابات و"اطمینان به نتایج آن " و نیز "اعمال صحیح مشارکت مردم" در امور سیاسی ژمقرر شده است.

شورای نگهبان براساس اصل ‪ ۹۸قانون اساسی، تفسیر خود را نسبت به نظارتژ در اصل ‪ ۹۹به این صورت اعلام کرده است:"نظارت مذکور در اصل ‪ ۹۹قانون اساسی، استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی ژانتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت کاندیداها میژشود".

براین اساس،اولات نظارت در اصل ‪،۹۹نظارتی "عام و مطلق "است که شامل همهژ مراحل انتخابات از ابتدا تا انتهای آن میژشود و اختصاص به زمان برگزاری ژانتخابات ندارد بلکه شامل تعیین زمان برگزاری، ثبت نام نامزدها وتشخیصژ صلاحیت و رد و تایید آنها و نیز انجام رایژگیری و تشخیص صحگ‌ت و عدم صحگ‌ت ژآن واعلام صحگ‌ت و ابطال آن در همه حوزهژهای انتخابیه میژشود.

ثانیات "استصوابیژ"است. بدین معنا که مجری نمیژتواند کاری را بدون نظر و اجازه و تصویب و صلاح دید ناظرانجام دهد و اگر کاری را بدون تصویب و صلاح دید ناظر انجامژدهد، صحیح و نافذ نیست، بر این اساس، ناظر میژتواند در مورد صلاحیت افراد و نیز صحت و سقم انتخابات نظر قطعی و نهایی رابدهد.

بحث تایید صلاحیت داوطلبان و به تبع آن نظارت استصوابی شورای نگهبان، از سال ‪ ۱۳۷۰تاکنون در آستانه برگزاری هر انتخاباتی در ایران به موضوع منازعه جناح های سیاسی تبدیل شده است.


**پیشینه تاریخی نظارت استصوابی در ایران
در قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت سخنی از نظارت استصوابی شورای نگهبان به میان نیامده است و این موضوع به طور عملی از زمان انتخابات چهارم مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

تا سال ‪" ، ۱۳۷۰هیات های اجرایی" صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را بررسی و آن را تایید یا رد می‌کردند. افرادی که رد صلاحیت می‌شدند به هیات های نظارت منتخب شورای نگهبان مراجعه می‌کردند، به این ترتیب هیات های نظارت و شورای نگهبان نقش داور نهایی را در این ارتباط ایفاء می‌کردند.

شورای نگهبان در اوایل سال ‪ ۱۳۷۰و در آستانه برگزاری چهارمین انتخابات مجلس شورای اسلا می‌با استناد به مواد ‪۳و‪ ۵قانون نظارت و ماده ‪ ۵۳قانون انتخابات اعلام کرد، نظارت شورای نگهبان در انتخابات عام است و شامل تایید و رد صلا حیت کاندیداها نیز می‌شود.

شورای نگهبان همچنین با استناد به اصل ‪ ۹۸قانون اساسی طی تفسیری اعلا م کرد که "نظارت مذکور در اصل ‪ ۹۹قانون اساسی استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلا حیت کاندیداها می‌شود.

تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی و استصوابی بودن نظارت این شورا بر انتخابات در مجلس چهارم در مردادماه ‪ ۱۳۷۴و در جریان اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلا می‌به صورت قانون در آمد.

همچنین در جریان اصلاح قانون انتخابات در سال ‪۱۳۷۸(که در حال حاضر اجرا می شود) نیز نظارت استصوابی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت.

در این ارتباط، ماده ‪ ۳قانون انتخابات مجلس شورای اسلا می‌مصوب هفتم آذر ‪ ۱۳۷۸مقرر می‌دارد: "نظارت برانتخابات مجلس به عهده شورای نگهبان می‌باشد این نظارت استصوابی و عام و در تمام مراحل در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است."
درماده ‪
۵۲و تبصره های ‪ ۱- ۳
قانون مذکور آمده است:"..هیات نظارت استان در مورد صلا حیت سایر داوطلبان نیز نظر خود را به هیات مرکزی نظارت اعلا م می نماید."
قانون انتخابات مجلس شورای اسلا می، حق نظارت استصوابی را برای شورای نگهبان به رسمیت شناخته و به این شورا اجازه می‌دهد که در مورد تایید و یا رد صلا حیت داوطلبان نمایندگی مجلس اظهارنظر کند و دراین خصوص نظر شورای نگهبان قطعی و لا زم الا جرااست.

هیات نظارت استان، پس از کسب نظر هیات مرکزی نظارت، موظف است مراتب تایید یا رد صلا حیت کلیه داوطلبان را طی صورت جلسه ای به فرماندار یا بخشدار مربوطه اعلا م کند.

فرماندار یا بخشدار، موظف است نظر هیات مرکزی نظارت ، مبنی بر رد صلا حیت داوطلبان را که از هیات نظارت استان دریافت کرده است به نام بردگان ابلاغ کند تا در صورت اعتراض، کتبات به شورای نگهبان شکایت نمایند.

در صورتی که نظر هیات مرکزی نظارت، مبنی بر رد صلا حیت داوطلبانی باشد که صلا حیت آنان مورد تایید هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه قرار گرفته است ، داوطلبان می‌توانند اعتراض خود را به شورای نگهبان تسلیم کنند.

شورای نگهبان در مدت ‪ ۱۵روز بعد از پایان مهلت رسیدگی به صلا حیت داوطلب ها در هیات اجرایی، نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تایید یا ردصلا حیت داوطلبان به وزارت کشور اعلا م خواهد کرد.

به این ترتیب برای " تضمین سلامت انتخابات "، اصل نظارت بر انتخابات در نظام حقوقی ایران پذیرفته شده و نهاد ناظر برانتخابات، شورای نگهبان تعیین شده است. طبق قانون نظارت این شورا بر انتخابات استصوابی است. این نظارت عام و در تمام مراحل، در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است.

اگرچه درباره نحوه نظارت و میزان اختیارات این نهاد بین جناح های سیاسی اختلاف نظر وجود دارد، اما درباره اصل نظارت شورای نگهبان بر انتخابات بین جناح های سیاسی اختلافی وجود ندارد.

اهمیت احزاب در رقابت های انتخاباتی

در هر کشوری گروههای سیاسی و احزاب موجود درقوام یافتن و تعیین خطوط سیاست های داخلی و خارجی آن، سهم قابل توجهی دارند چنین تشکیلاتی اغلب، گروههای سازمان یافته و منظمی هستند که برای کسب قدرت بوجود آمده‌اند و منافع واهداف نیروهای اجتماعی گوناگون را تبین می‌کنند.

درواقع می‌توان گفت هدف مستقیم احزاب بدست آوردن قدرت یا شرکت در اعمال آن است. احزاب درهر انتخابات، برای کسب آرای لازم دست به رقابت با یکدیگر می‌زنند.

احزاب سیاسی هم زمان با نظام های پارلمانی بوجود آمده‌اند و بسط و گسترش آنها نیزبه صورت توامان صورت گرفته است. درکشورهای مختلف نظام های مختلف حزبی وجود دارد نظام های تک حزبی، دو حزبی و چند حزبی از نمونه های آن بشمار می‌روند.

مسلما تشکیل هریک از نظام های حزبی مختلف بستگی مستقیم به عوامل تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و رژیم سیاسی یک کشور دارد و طبیعتا شناخت این احزاب نیزبه نوبه خود به آگاهی دقیق تری از وضعیت کامل آن کشور منجر خواهد شد. شناخت احزاب سیاسی در یک کشور، هم چنین به درک عمیق جریان های فکری حاکم بر آن جامعه کمک خواهدکرد و می‌توان به این وسیله ریشه‌ها و میزان عقب ماندگی یا توسعه یافتگی سیاسی آن کشور را مورد بررسی و سنجش قرار داد.


***تعریف حزب و وظایف آن
در فرهنک های علوم سیاسی حزب "یک تشکیلات سیاسی است که از گروهی افراد هم فکر با هدف کسب قدرت تشکیل می‌شود".

احزاب سیاسی غالبا به وسیله یک فرد یا افراد شناخته شده که گروه موسس حزب راتشکیل می‌دهند بوجود می‌آید و مردم براساس شناختی که ازموسسین حزب دارند به آن می‌پیوندند.

برخی از احزاب براساس یک ایدئولوژی واعتقاد به یک مکتب سیاسی بوجود می آیند وبرخی احزاب نیز براثر یک جریان تاریخی یا در جریان یک مبارزه برای رسیدن به یک هدف معین شکل می‌گیرند.

شکل واقعی حزب بر اساس خواست، ایمان و اعتقاد افراد آن به اصلاح و حفظ نظام اجتماعی، حفظ سرحدات و دفاع از منافع ملی و انتقاد از حکومت استوار است. بنابراین افکار و افعال اعضا حزب نیز در چارچوب قواعد ثابت تعریف می شود.

از مهم‌ترین وظایف احزاب این است که حزب باید حقوق مردم از جمله آزادی های اجتماعی را پی گیری کند.

باآوردن نام حزب تصور می‌شود که باید یک تشکل تماما سیاسی باشد،اما در واقع نه تنها منشا تشکیل آن، بلکه نتیجه کارکرد و اعمال احزاب با ابعاد گسترده اقتصادی همراه است. بنابراین جهت گیری های احزاب سیاسی در جهت گیری های اقتصادی نیز تاثیر تعیین‌کننده ای دارد.براین اساس در بیشتر کشورهای دنیا، گروه های حزبی که در انتخابات رقابت می‌کنند، پیش از انتخابات بایستی به وضوح دیدگاه های اقتصادی خود را مشخص کننداز جمله این که پیش بینی آنها از رشد اقتصادی چیست و برای عملیاتی کردن رشد و توسعه اقتصادی چه برنامه ای دارند.


***احزاب و پاسخگو بودن آن در برابر مردم
در بسیاری از کشورهای جهان،احزاب و تشکیلات شناسنامه داری، وجود دارند که قبل از هر انتخابات با برنامه‌هایی که به مردم ارائه می‌دهند، مردم را با باورها،اصول و مهم تر از همه با برنامه های خود آشنا می‌سازند و این مردم هستند که بر اساس خواست و مطالبات خود،آنها را قبول یا رد می‌کنند.

احزاب پیروز و منتخب نیز مسئولیت مستقیم پاسخگویی به مردم را دارند و پس از طی دوره تصدی خود باید با آمار و ارقام دقیق و روشن توضیح دهند که کدام یک از وعده های آنان محقق شده و کدامیک نشده است.

اینجاست که، رای‌دهندگان با ارزیابی عملکرد هر حزب به سهولت می‌توانند به نتیجه برسند که آیا حزب مذکور شایستگی ادامه حکمرانی را دارد یا باید جای خود را به دیگری بسپارد.


***منازعات سیاسی احزاب
در کشورهایی که درآنها تحزب نهادینه شده است، رقابت و برخورد آرا و عقاید به شکل منازعه و نفی رقیب وجود ندارد بلکه وجود احزاب،ابزاری برای افزایش آگاهی و قدرت انتخاب مردم تلقی می‌شود.

تضارب آرا و عقاید در بین احزاب اگر به طور صحیح، اصولی و مطابق قانون صورت گیرد، هر چقدر هم که تند باشد، همواره به سود کشور و نظام است.

اما چنانچه درمنازعات سیاسی،احزاب یکدیگر را متهم به انواع فساد مالی و اخلاقی و غیره کنند، بدون تردید، نه تنها موجب رشد فکری جامعه نمی‌شوند بلکه مردم را از فضای سیاسی کشور دور می‌سازند و آنها را می‌رانند.

در صورت شدت گرفتن اتهام ها،مردم به این نتیجه می‌رساند که همه بازیگران سیاسی و جناح های قدرت فاسدند بنابراین تمایلی به مشارکت در این بازی سیاسی نخواهند داشت.

احزاب می‌توانند ضمن پرداختن به گفت وگوی انتقادی از منازعات سیاسی یعنی تخریب یکدیگر و خدشه به منافع، مصالح وامنیت ملی بپرهیزند.

بنابراین تا زمانی که احزاب از دیدگاه هایشان دفاع می‌کنند و برای آنها استدلال می‌آورند، مشکلی بوجود نخواهد آمد. احزاب می‌باید به عنوان بخشی از بازی قدرت بپذیرند که برای اثبات دیدگاه های خود به نفی دیدگاه های رقیب از راه متهم کردن آن، به انواع ناشایست نباید اقدام کنند.


***احزاب ودولت
صاحب نظران سیاسی معتقدند چون احزاب از بطن جامعه برای دفاع از حقوق ملت برمی خیزند، نباید تحت نفوذ دولت قرارگیرند زیرا این حمایت باعث خدشه وارد کردن به رسالت اصلی آنها می‌شود. وابستگی احزاب به دولت منجر به این می‌شود که به عنوان ابزاری برای توجیه اعمال دولت درآیند و قادر به پاسخگویی به مردم نباشند.


***احزاب در ایران
برگزاری انتخابات ، همواره مهم‌ترین مقطع زمانی برای تشدید فعالیت های حزبی در ایران بوده است، به گونه ای که در فرآیندی متداول، در آستانه هر انتخابات ، تشکل‌ها و ائتلاف های نوظهوری شکل گرفته‌اند که فعالیت آنان تنها تا برگزاری انتخابات ادامه داشته و پس از آن در عمل فقط به یک نام بدل شده اند.

پیدایش و رشداحزاب و گروه های سیاسی به ویژه از سال ‪ ۱۳۷۶دوران ریاست جمهوری "سید محمد خاتمی "افزایش سریع و چشمگیری پیدا کرد به طوری که به تاسیس یک نهاد صنفی مخصوص احزاب، به نام "خانه احزاب ایران " منجر شد.

بر اساس آنچه که خانه احزاب ایران به تازگی اعلام کرده، در زمان حاضر، حدود ‪ ۳۸حزب سیاسی، ‪ ۲۱جمعیت و ‪ ۳۱انجمن عضو این نهاد هستند، اما به نظر نمی رسد که متناسب با این رشد عددی و کمی، ساختارها، شعبات و یا حتی اعضای این گروه‌ها در سراسر کشور رشد یافته باشند. از این رو این احزاب هنوز نتوانسته‌اند سبب شوند حزب، به عنوان پایه و واحد زندگی سیاسی جامعه به رسمیت شناخته شود و مورد اقبال عمومی مردم قرارگیرند.

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت و جایگاه حزب در ساختارسیاسی جامعه و به خصوص نقش تعیین‌کننده آن در انتخابات ، باید به نحوه شکل گیری احزاب، تشکیلات و نحوه عملکرد آن در تربیت سیاسی جامعه اهمیت بیشتری داد و به بسترهای سیاسی ،بوجود آمده پس از انقلاب اسلامی برای شکل گیری احزاب، توجه ویژه مبذول داشت.

متن کامل طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی

متن کامل طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مشتمل بر هشت فصل و 47 ماده به شرح زیر می‌باشد.

به گزارش کرمان نیوز به نقل از خبرگزاری فارس تعدادی از نمایندگان مجلس با تهیه طرحی با عنوان طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 9 مهر 1363 قصد دارند این قانون را در باقیمانده عمر مجلس هفتم به تصویب برسانند.
بر اساس این طرح برخی از مواد این قانون اصلاح عبارتی شده و برخی نیز تغییر یافته و در برخی مواد نیز تبصره هایی به برخی مواد الحاق گردیده است که متن کامل آن در ذیل آمده است:
بر اساس ماده 2 این قانون و در صورت تصویب نهایی آن هر فرد ذکور ایرانی از اول ماهی که طی آن ماه به سن 18 سال تمام می‌رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی خواهد بود.
همچنین بر اساس تبصره ماده 3 قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال 63 « تغییر سن بر مبنای ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مصوب 2 بهمن 86 فقط درباره خود مشمولین معتبر است.
بر اساس اصلاحیه صورت گرفته در قسمت آخر بند الف ماده 4 در صورتیکه مشمولین مازاد بر نیاز باشند ستاد کل می‌تواند با کسب اجازه از فرماندهی کل آن را به کمتر از 2 سال تقلیل نماید.
ماده 5 قانون خدمت وظیفه عمومی، تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
کلیه مشمولین قادر به خدمت، بلامانع، به خدمت دوره ضرورت اعزام می‌شوند و پس از فرا گرفتن آموزشهای نظامی لازم در ابتدای خدمت، بقیه خدمت دوره ضرورت را انجام خواهند داد.
تعیین ترتیب تقدیم، سهمیه بندی مشمولین وظیفه بین هر یک از نیروهای مسلح، توسط ستاد کل با تصویب فرماندهی کل صورت می‌گیرد.
تبصره 1: نحوه تامین سهمیه هر یک از نیروهای مسلح از مشمولین هر دوره، بوسیله کمیسیونی انجام خواهد شد که از نمایندگان نیروهای مزبور به ریاست رئیس سازمان، وظیفه عمومی تشکیل می‌شود.
تبصره2: سپاه می‌تواند مشمولین مورد نیاز خود را در هر دوره طبق ضوابط خاص پذیرش سپاه، از بین بسیجیان دارای دفترچه آماده به خدمت به میزان سهمیه‌ای که ستاد کل تعیین می‌کند، انتخاب قبل از تاریخ اعزام آنان لیست اسامی آنها را به وظیفه عمومی اعلام نماید. این مشمولین برای انجام خدمت وظیفه عمومی در اختیار سپاه قرار می‌گیرند.
تبصره 3: نیروهای مسلح می‌توانند مشمولین متخصص مورد نیاز خود را در سطح کارشناس، بالاتر به میزان سهمیه‌ای که ستاد کل تعیین می‌کنند به عنوان مشمول خاص از ستاد کل در خواست نمایند.
تبصره 4: مشمولین وظیفه از تاریخ اعزام از سوی واحدهای وظیفه عمومی ناجا به عنوان کارکنان وظیفه یگان تعیین شده، محسوب می‌شوند.
همچنین بر اساس این طرح و در صورت تصویب نهایی آن سه تبصره بشرح زیر به ماده 7 الحاق می‌گردد:
تبصره 1: وزارت آموزش و پرورش موظف است قبل از بکار گیری فارغ التحصیلان تربیت معلم در مراکز آموزشی، از طریق سازمان وظیفه عمومی آنان را به مراکز آموزشی نظامی برای طی دوره آموزش رزم مقدماتی اعزام نماید.
تبصره 2: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف است همه ساله اعتبارات لازم را برای آموزش‌های فوق در اختیار سپاه قرار دهد.
تبصره3: سپاه موظف است با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و حداکثر ظرف مدت 3 سال، کلیه دانش آموختگانی را که تا تصویب این قانون تعهد خدمتی آنان به وزارت آموزش و پرورش به اتمام رسیده است، آموزش رزم مقدماتی دهد.
بر اساس این طرح دو تبصره به عنوان تبصره 3و 4 به شرح ذیل به ماده 10 الحاق می‌گردد:
تبصره 3: تعیین مداراک دال بر رسیدگی به وضعیت مشمول، ارزش و اعتبار ارائه هر یک از آنها از لحاظ انجام قسمتی یا تمام امور موضوع این ماده بر عهده آئین نامه اجرایی مندرج در ماده 66 خواهد بود .
تبصره 4: متخلفین از مقررات این قانون به محاکم قضائی معرفی خواهند شد، مجازات اینگونه افراد برای بار اول پرداخت هزینه سالانه یک سرباز و بار دو علاوه ر جریمه فوق، 3 ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم وبالاتر از حدامت دولتی انفصال می‌یابند.
همچنین بر اساس این طرح تبصره 1و 2 ماده 13 به شرح ذیل اصلاح می‌شود:
تبصره 1: آن عده از محصلین مراکز آموزش کادر ثابت نیروهای مسلح که قبل از پایان دوره آموزش نظامی معاف بوده لیک بایستی خدمت دوره ضرورت را انجام دهند. در صورتیکه محصلین به علت بیماری یا عدم صلاحیت که ناشی از اعمال ارادی آنان نباشد بر کنار گردند، مدت تحصیل جزء خدمت دوره ضرورت آنان محسوب خواهد شد.
تبصره 2: افسران و درجه داران نیروهای مسلح، در صورتیکه قبل از نیل به درجه به موجب مقررات استخدامی مربوط از خدمت مستعفی یا اخراج شوند، صرفا از طی دوره آموزش نظامی معاف بوده لیکن بایستی خدمت دوره ضرورت را انجام دهند و اگر بعد از پایان دوره آموزش از خدمت مستعفی یا اخراج کردند و خدمت آنان از دو سال کمتر باشد، بقیه خدمت دوره ضرورت را تا دو سال انجام خواهند داد.
متن زیر جایگزین ماده 13 می‌شود
آن دسته از مشمولین و کارکنان وظیفه‌ای که بعنوان پایور (نظامی و کارمند) به استخدام نیروهای مسلح در می‌آیند با انجام 6 سال خدمت پس از فراغت از تحصیل یا اتمام دوره آموزشی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌گردند.
در هر حال چنانچه قبل از خاتمه 6 سال از خدمت رها گردند، در صورتیکه مشمول معافیت‌های قانونی نباشند، بدون احتساب مدت خدمت انجام شده، خدمت دوره ضرورت را برابر قانون انجام خواهند داد. مگر اینکه علت رهایی بیماری و یا عدم صلاحیت ناشی از اعمال غیر ارادی آنان به تشخیص مبادی ذیربط در سازمان مربوطه باشد که در این صورت مدت خدمت انجام شده به نسبت از مدت خدمت دوره ضرورت آنان کسر می‌گردد.
تبصره1: مدت خدمت انجام شده کارکنان وظیفه که در اجرای این ماده بعنوان کارمند رسمی استخدام می‌شوند به همان میزان از مدت تعهد موضوع این ماده کسر می‌شود.
تبصره 2: چناچه کارمندان مذکور پس از اتمام 6 سال تعهد خدمتی به هر عنوان از خدمت رها شوند از کارت معافیت از خدمت دوره بشرح ضرورت برخوردار می‌گردند.
ماده 15 بشرح زیر اصلاح می‌گردد.
مشمولین و کارکنان وظیفه داوطلبی که با داشتن حداقل گواهینامه پنجم ابتدائی و سپردن 5 سال تعهد، خدمت نظامی با 6 سال تعهد خدمت کارمندی، بصورت پیمانی در نیروهای مسلح استخدام می‌شوند، خدمت آنان به منزله انجام خدمت دوره ضرورت تلقی و پس از پایان تعهد از کارت پایان خدمت برخوردار می‌گردند.
در صورتی که قبل از خاتمه تعهد، از خدمت مستعفی یا بر کنار گردند، چنانچه مشمول معافیتهای قانونی نباشند، بدون احتساب خدمت پیمانی انجام شده، خدمت دوره ضرورت را برابر قانون انجام خواهند داد، مگر اینکه علت رهائی، بیماری یا عدم صلاحیت‌ ناشی از اعمال غیر ارادی آنان به تشخیص هیئت بدوی سازمان مربوط باشد که در این صورت مدت تعهد انجام شده به نسبت از مدت خدمت دوره ضرورت کسر می‌گردد.
تبصره 1: طی دوره آموزش نظامی برای کلیه کارمندان اعم از رسمی، پیمانی الزامی است.
تبصره 2: مدت تعهد پیمانی دارندگان مدرک فوق لیسانس و بالاتر یک سال کمتر خواهد بود.
تبصره3: میزان سهمیه کارکنان پیمانی هر یک از نیروهای مسلح از سوی ستاد کل تعیین و ابلاغ می‌گردد.
تبصره 4: چنانچه مشمول مستعفی بالغ بر نیمی از مدت تعهد خود را سپری کرده باشد برای ادامه خدمت دوره ضرورت نیازی به طی دوره آموزش مجدد ندارد و به ازای هر سال خدمت 4 ماه از مدت خدمت ضرورت او کسر خواهد شد.
بر اساس فصل دوم این طرح که به احضار برای خدمت دوره ضرورت اختصاص دارد
ماده 19 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
کسانی که به سن 18 سال تمام می‌رسند پس از انتشار آگهی احضار موظفند ظرف شش ماه خود را به وظیفه عمومی معرفی نمایند و وظیفه عمومی مکلف است، حداکثر ظرف مدت 6 ماه مشمولین وظیفه را تعیین تکلیف نموده و به خدمت اعزام، یا برابر مقررات از خدمت دوره ضرورت معارف نماید.
تبصره1: مشمولان مقیم خارج از کشور، باید به نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود، در صورت نبود آن، به نزدیکترین نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایند.
تبصره 3: آن دسته از مشمولینی که جهت اعزام به خدمت دارای معاذیر مندرج در آئین نامه اجرائی بوده و نمی‌توانند در موعد مقرر بخدمت اعزام شوند، حداکثر 6 ماه اعزام آنان به تعویق می‌افتد.
در فصل سوم این طرح که مربوط به رسیدگی ها است تبصره ذیل ماده 30 بشرح زیر اصلاح می‌گردد: رئیس سازمان وظیفه عمومی یا نماینده او در صورتی که دلائل و مدارک مثبته‌ای مبنی بر معافیت از خدمت در پرونده‌ موجود باشد، می‌تواند برای حداکثر 6 ماه دستور عدم اعزام صادر نماید و یا در صورت غیبت مواجه مشمول دستور رسیدگی صادر نماید.
بر اساس فصل چهارم این طرح که مربرط به معافیتها است ماده 31 بشرح زیر اصلاح و تبصره‌های الحاقی به ماده مذکور حذف می‌گردد:
بر این اساس دانش آموزان مدارس و مراکز آموزش وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تائید آن وزارت و دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که در حین تحصیل به سن مشمولیت می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود.
ماده 33 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
ماده 33: صدور معافیت تحصیلی دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی، موکول به گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مقامات صالحه بوده و مدت آن تا پایان تحصیلات در هر مقطع می‌باشد.
تبصره 1: حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن 20 سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی 5/2 سال، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال، کارشناسی پیوسته 5 سال و کارشناسی ارشد 6 سال، دکتری پزشکی پیوسته 7 سال و دکترای تخصصی 5 سال خواهد بود.
تبصره 2: در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون خاص دانشگاههای مربوط حداکثر 6 ماه به مدت فوق اضافه خواهد شد.
ماده 34 به شرح زیر اصلاح می‌شود:
دانش آموزان و دانشجویان، طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فارغ از تحصیل،باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی نمایند، مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولین را با ذکر مشخصات کامل و نشانی و رشته تحصیلی بطور انفرادی، بدون تاخیر به سازمان وظیفه عمومی محل ارسال دارند.
تبصره1: مهلت معرفی مشمولین مذکور حداکثر 6 ماه از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و اخراج و فراغت از تحصیل می‌باشد.
تبصره 2: مشمولینی که با داشتن معافیت تحصیلی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، پس از ترک تحصیل یا اخراج یا انصراف یا فراغ از تحصیل، موظفند حداکثر ظرف یک سال خود را به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور معرفی نمایند.
ماده 35 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
مشمولین دیپلم و بالاتر که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل از طریق آزمون سراسری در یکی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی داخل کشور پذیرفته شده تا زمانی که به تحصیل اشتغال دارند، می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. مشروط به اینکه دارای غیبت غیر موجه نباشند این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار داده می‌شود.
تبصره1: معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل فقط یک بار قابل تمدید است.
تبصره 3: ترخیص کارکنان وظیفه حین خدمت جهت ادامه تحصیل، جزء در شرایطی که به تصویب فرمانده معظم کل قوا می‌یسد ممنوع می‌باشد.
ماده 36 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
مشمولین دیپلم و بالاتر در صورتیکه از نظر مقررات این قانون و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی حائز شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و دانشگاهها و رشته‌های آنها مورد تائید وزارتخانه‌های فوق باشد، می‌توانند با سپردن تضمین ‌های لازم با استفاده از مقررات این قانون برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت نمایند.
ماده 37 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
ایرانیان مقیم خارج از کشور، فرزندان مامورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین کسانی که قانونا تحت کفالت یا ولایت قانون آنها هستند، چنانچه در حین تحصیل در مدارس ایرانی مستقر در خارج از کشور و یا موسسات آموزش کشورهای خارج مورد تائید آموزش و پرورش به سن مشمولیت برسند از معافیت تحصیلی بهره مند می‌گردنند و ادامه تحصیل آنان در رشته‌های عالی، دانشگاهی با تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت درمان و آموزش پزشکی بلامانع خواهد بود.
ماده 38 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
آئین نامه اجرائی مواد این بخش، توسط وزارت دفاع با کسب نظر از حوزه‌های علمیه قم، خراسان، اصفهان وزارتین علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف حداکثر 6 ماه تهیه، پس از تائید ستاد کل به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
در بخش دوم این فصل که مربوط به معافیت پزشکی است تبصره‌های 1 و 2 ماده 39 بشرح زیر اصلاح و تبصره‌های 3 و 4 به ماده مذکور الحاق می‌گردد:
تبصره 1: نحوه طبقه بندی مشمولین و طرز معاینه و ضوابط معافیت پزشکی آنها براساس مقاطع تحصیلی مشمولین به موجب آئین نامه معاینه پزشکی مشمولین خدمت وظیفه عمومی خواهد بود که وزارت دفاع با کسب نظر از وزارت کشور و بهداشت ظرف حداکثر 6 ماه تهیه و پس از تائید ستاد کل به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
تبصره 2: نحوه آموزش و خدمت مشمولین معاف از رزم، برابر دستور العملی خواهد بود که از سوی ستاد کل تهیه و ابلاغ می‌گردد.
تبصره3: کسانی که به مواد مخدر، اعتیاد دارند، در شمول بند 3 ماده مذکور قرار گرفته، به هنگام معاینه، شناسائی و از سوی واحدهای وظیفه عمومی جهت ترک اعتیاد به مدت حداکثر 6 ماه به مقامات صالحه معرفی می‌گردند.
تبصره 4: نیروهای مسلح مکلفند در حین خدمت، کارکنان وظیفه ای را که به مواد مخدر اعتیاد دارند، شناسایی و از سایر سربازان جدا نموده، در واحدهای مستقل و مخصوص بکارگیری و به مقامات صالحه جهت ترک اعتیاد در مدت یک ماه توسط پزشک معالج معرفی نمایند.
مدت اعتیاد برای یک بار جزء خدمت دوره ضرورت محاسبه می‌شود. این افراد پس از پایان خدمت قانونی از خدمت ترخیص می‌شوند، لیکن در هر حال صدور هر گونه کارت معافیت یا پایان خدمت مربوط به ارائه گواهی ترک اعتیاد می‌باشد.
ماده 41 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
کلیه مشمولین وظیفه بایستی قبل از اعزام به خدمت توسط یک پزشک از نیروهای مسلح معاینه شوند و در صورت نبودن پزشک از نیروهای مسلح، توسط پزشکان غیر نظامی متعهد که صلاحیت آنان به وسیله نیروی انتظامی تائید شده باشد، معاینه خواهند شد.
تبصره 1: اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح صورت می‌گیرد،رای اکثریت این پزشکان معتبر است.
تبصره 2: نیروهای مسلح موظفند پزشکان مورد نیاز شوراهای پزشکی را به نیروی انتظامی معرفی نمایند. در صورتیکه تامین پزشکان مورد نیاز مورد از نیروهای مسلح امکان پذیرش نباشد نیروی انتظامی از پزشکان مورد تائید غیر نظامی در شورای پزشکی استفاده می‌نمایند.
تبصره 3: معاونت برنامه ریزی، نظارت راهبردی ریاست جمهوری مکلف است همه ساله هزینه تجهیز و تشکیل شورای پزشکی و شورایعالی پزشکی فوق العاده پزشکان عضو شوراهای مذکور و همچنین هزینه معاینات تخصصی مشمولینی که از پرداخت هزینه معاینات معاف هستند را در اعتبارات نیروی انتظامی و بیمارستانهای ذیربط پیش بینی نماید.
متن زیر به عنوان ماده 42 مکرر به قانون الحاق می‌گردد:
مشمولینی که در شورای پزشکی شهرستان مربوط به معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشد، به تشخیص این شورا با اعتراض مشمول یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوط، نیاز به معاینه تخصصی داشته باشند، رئیس حوزه موظف است آنان را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستانهای نیروهای مسلح معرفی نماید، تا مورد معاینه قرار گرفته و نتیجه معاینه تخصصی جهت تصمیم گیری به شورای پزشکی شهرستان مربوط ارسال گردد.
تبصره 1: مشمولینی که متقاضی معاینه تخصصی باشند، قبلا باید هزینه های پیش بینی شده را به حساب دولت پرداخت نموده، پس از معاینه طبق این قانون با آنان رفتار می‌شود. مشمولینی که به تشخیص شورای پزشکی، همچنین مددجویانان مشمول، تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، افرادی که به تائید کمیته امداد محل فاقد تمکن مالی هستنتد از پرداخت وجه مزبور معاف می‌باشند.
تبصره: مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستانهای نیروهای مسلح موظفند و به وضعیت مشمولین معرفی شده حوزه مربوطه خارج از نوبت رسیدگی نموده، آنان را حداکثر ظرف مدت یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.
تبصره 3: چنانچه مشمولینی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌های نیروهای مسلح معرفی می‌شوند، ظرف مدت یکماه به این مرکز مراجعه نکنند، به خدمت اعزام خواهند شد.
ماده 43 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
چنانچه وظیفه عمومی مربوط بنحوی اطمینان حاصل نماید که رای شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده را جهت بررسی به شورای عالی پزشکی که از 3 پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می‌گردد ارجاع می‌دهد نظر این شورا قطعی و لازم الاجراء است.
در بخش سوماین فصل که مربوط به معافیت کفالت ماده 44 بشرح زیر اصلاح می‌‌گردد:
مشمولین زیر حسب مورد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌باشند:
1- یگانه مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد.
2- یگانه مراقب یا نگهدارانده مادر فاقد شوهر
3- تنها برادر سرپرست خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور غیر محجور
4- تنها برادر سرپرست برادر کبیر نیازمند مراقب و فاقد پدر و همسر و فرزند ذکور غیر محجور و فاقد شغل.
5- یگانه سرپرست برادر کمتر از 18 سال تمام
6- یگانه نوه ذکور مراقب یا نگهدارنده جد فاقد فرزند یا جده فاقد شوهر و فرزند.
7- مشمولی که همسرش فوت نموده و از او دارای فرزنده صغیره بوده مادامی که ازدواج مجدد نکرده و یا دارای همسری که بعد از ازدواج معلول و نیازمند مراقبت باشد.
تبصره 1: منظور از یگانه مراقب تنها فزند یا برادر یا نوه بیش از 18 سال تمام است که مراقبت هر یک از بستگان مذکور در این ماده را به علت نقص عضو، بیماری، کبر سن، صغیر بودن، یا اناث بودن بعهده دارد، نیازمندی اشخاص مذکور به مراقبت با توجه به نقص عضو، بیماری، کبر سن آنان به تشخیص شورای پزشکی خواهد بود.
تبصره2: دولت موظف است خانواده‌هایی را که به اعزام مشمول به خدمت سربازی از نظر تامین معیشت زندگی با مشکل مواجه می‌شوند و قادر به اداره امور خورد نباشند، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار داده و به آنان مستمری پرداخت نماید، نیروهای مسلح نیز مکلفند تسهیلات لازم را جهت بکارگیری آنها فراهم کنند.
تبصره3: مشمولین موضوع این ماده تا 30 ماه متوالی می‌توانند از معافیت کفالت استفاده نمایند و در پایان مدت فوق سال دوم و در صورت دارا بودن شرایط کفالت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌گردند.
تبصره: 4: وجود برادری که از معافیت تحصیلی برخوردار است مانع از معافیت کفالت موقت مشمولی که سرپرستی خانواده را بر عهده دارد، نخواهد بود این معافیت فقط در طول مدت معافیت تحصیلی برادر مشمول معتبر بوده و پس از آن با رعایت سایر مقررات این قانون به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد.
تبصره 5: در صورتیکه برادر یا برادران یا پدر مشول به دلیل بیماری یا معلولیت زمینگیر بوده و بنا به تشخیص شورای پرشکی فاقد صلاحیت و یا ناتوان برای سرپرستی باشند و مشمول نیز عملا مراقبت، یا سرپرستی را بر عهده داشته باشد، می‌تواند از معافیت کفالت برخوردار گردد.
بر اساس فصل پنجم این طرح که مربوط به آموزش درجات و حقوق و مزایا است ماده 47 و تبصره‌های آن بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
کلیه مشمولینی که برای انجام خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند، همچنین کسانی که از انجام خدمت معاف می‌گردند، بایستی آموزش‌های نظامی و انتظامی اعم از عمومی و تخصصی مطابق دستور العملی که توسط ستاد کل با همکاری سازمانهای نیروهای مسلح تهیه و به تصویب فرماندهی کل می‌رسند طی نمایند.
تبصره 1: آموزش مشمولین معاف از خدمت برابر آئین نامه‌ای خواهد بود که از سوی ستاد کل تهیه و به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد.
تبصره 2: در زمان صلح آموزشهای فوق بایستی به نحوی طراحی گردد که بعنوان واحد درسی به پودمان قابل محاسبه باشد.
تبصره3: نیروهای مسلح بایستی در حین خدمت در زمان صلح زمینه استمرار آموزشهای فوق را در اوقات فراغت سربازان فراهم نمایند.
تبصره 4: آئین نامه اجرائی این ماده توسط وزارت دفاع با همکاری وزارت آموزش و پرورش وزارت علوم تحقیقات، فناوری، وزارت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و پس از تائید ستاد کل به تصویب هئیت وزیران می‌رسد.
تبصره 5: از همه‌ کارکنان وظیفه در طول مدت دوره آموزش آزمونهای ارزیابی شخصیت و رفتار گرفته شده و متناسب به نتایج حاصله تقسیم و پرونده افراد نیازمند به خدمات مشاوره‌ای به مراکز ذیربط در نیروهای مسلح برای راهنمایی و حمایت ارسال می‌شود. نحوه اجرای آن برابر دستور العملی خواهد بود توسط ستاد کل تهیه و ابلاغ می‌‌گردد.
ماده 48 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
کارکنان وظیفه براساس مدرک تحصیلی و وجود محل سازمانی پس از طی دوره آموزشی لازم به یکی از درجات زیر نائل می‌گردند.
1- کارکنان وظیفه فاقد مدرک پایان دوره متوسط به یکی از درجات سربازی تا سرجوخگی
2- کارکنان وظیفه داری مدرک پایان دوره متوسطه به یکی از درجات گروهبانی.
3- کارکنان وظیفه دارای مدرک کاردانی به یکی از درجات استواری یا ستوان سومی.
4- کارکنان وظیفه دارای مدرک کارشناسی به درجه ستوان دومی.
5- کارکنان وظیفه دارای مدرک کارشناسی ارشد، بالاتر به درجه ستوان یکمی
تبصره 1: نیل به درجات گروهبان سومی و بالاتر مستلزم طی دوره آموزش تخصصی مورد نیاز و دارا بودن صلاحیتهای مکتبی می‌باشند.
تبصره2: کارکنان وظیفه در صورت نداشتن صلاحیتهای لازم جهت نیل به درجات مصرحه فوق و یا عدم نیاز سازمان براساس دستور العملی که از سوی ستاد کل تهیه و ابلاغ می‌گردد به درجات مناسب پائین‌تر تا درجه سربازی نائل خواهند شد.
ماده 48 مکرر به شرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد.
اعطای درجه نظامی به آن دسته از کارکنان وظیفه که برابر با مقررات این قانون واجد شرایط نیل به درجات گروهبان سوی و بالاتر می‌باشند در هر سازمان با تصویب مقاماتی خواهد بود که اختیار تصویب همان درجات را در مورد کارکنان پایور دارند.
تبصره: اعطا درجه تشویقی و یا تنزیل درجه کارکنان وظیفه بر اساس ضوابطی که برای تشویق کارکنان انضباطی نیروهای مسلح پیش‌بینی گردیده است خواهد بود.
ماده 49 به شرح زیر اصلاح می‌گردد: حقوق ماهانه کارکنان وظیفه بر اساس عوامل درجه و تحصیلات و مدارک اکتسابی برابر ابلاغ ستادکل بر مبنای حداقل حقوق کارکنان پایور نیروهای مسلح موضوع لایحه قانونی مربوط به حداکثر، حداقل حقوق ،‌مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده خدمت مصوب 3 خرداد 58 شورای انقلاب تعیین می شود.
تبصره 1: هر گونه تغییر و اصلاح درصدهای حقوقی موضوع این ماده و مبالغ مندرج در ماده 49 و 49 مکرر ، 50 و 50 مکرر بنا به پیشنهاد ستاد کل و تصویب هیات وزیران صورت می‌گیرد.
تبصره 2: به کارکنان وظیفه متاهل و یا سرپرست خانواده معادل 100 درصد حق عائله‌مندی کارکنان پایور نیروهای مسلح پرداخت می‌گردد.
تبصره 3: حقوق کارکنان وظیفه در دوران آموزش و قبل از دریافت درجه یا سردوشی به میزان 50 درصد حقوق اول ماه دوران خدمت آنها می‌باشد.
تبصره 4: به کارکنان وظیفه در خاتمه خدمت دوره ضرورت معادل یک ماه حقوق به عنوان پاداش پرداخت می‌گردد
تبصره 5: حق بازنشستگی و حقوق اولین ماه خدمت از حقوق ماهانه کارکنان وظیفه کسر نمی‌گردد.
ماده 49 مکرر به شرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته که کارکنان وظیفه در اختیار دارند، مکلفند با توجه به اعتبارات مصوب، امکانات زیست، پوشاک و خوراک متناسب در محل خدمت را فراهم نماید.
تبصره: وسیله ایاب و ذهاب یا هزینه آن در هنگام اعزام کارکنان وظیفه به مرخصی استحقاقی بایستی تامین شود.
ماده 50 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
افسران و درجه داران وظیفه در صورت اعزام به ماموریت یا انتقال یا خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا مشمول مقررات فوق العاده و مزایای مربوط به افسران و درجه داران کادر ثابت نسبت به حقوق آنان خواهند بود.
سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت نسبت به حقوق آنان خواهند بود. سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت برخوردار خواهند شد.
تبصره 1: به کارکنان وظیفه‌ای که در محل سکونت خود بکارگیری می‌شوند، فوق‌العاده محرومیت از تسهیلات و بدی آب و هوا تعلق نمی‌گیرد.
تبصره 2: به کارکنان وظیفه‌ای که بنا به تقاضای خود منتقل می‌شوند هزینه سفر و فوق‌العاده انتقال تعلق نمی‌گیرد.
ماده 50 مکرر به شرح زیر به قانون الحاق می‌گردد:
حقوق کارکنان وظیفه همواره از سی درصد حداقل حقوق کارکنان پایور نیروهای مسلح کمتر و از صد در صد حقوق حداقل مزبور بیشتر نخواهد بود.
ماده 55 قانون خدمت وظیفه عمومی بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
دولت موظف است اعضای خانواده تحت تکلفل کارکنان وظیفه را در طول مدت خدمت تحت پوشش قرار داده و به آنان مستمری پرداخت نماید.
تبصره: آئین‌نامه اجرائی این ماده توسط وزارت دفاع و پش ن م تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
فصل ششم این قانون نیازی بر اصلاح نداشته ولی در فصل هفتم این طرح اصلاحیه که مربوط به غیبت مشمولین وظیفه عمومی و جرائم و مجازاتها ماده 58 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
مشمولین خدمت وظیفه عمومی که برای رسیدگی و یا اعزام جهت طی دوره ضرورت احضار می‌شوند چنانچه در مهلت یا موعد مقرر خود را معرفی نکنند، همچنین مشمولینی که معافیت موقت دریافت داشته‌اند و پس از انقضای مدت اعتبار، ظرف مدت یکماه برای تجدید رسیدگی خود را معرفی نکنند، غایب شناخته شده، پس از معرفی یا دستگیری در صورتیکه طبق مقررات این قانون قادر به خدمت و بلامانع تشخیص داده شوند به خدمت اعزام و با آنان به ترتیب زیر رفتار می شود.
1) مشمولینی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح تا 3 ماه، در زمان جنگ تا 15 روز باشد، سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح بیشتر از 3 ماه و در زمان جنگ بیش از 15 روز باشد به 6 ماه اضافه خدمت نسبت به سایرین تنبیه می‌گردند.
2) مشمولینی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح یک سال، در زمان جنگ از 2 ماه تجاوز نماید، علاوه بر اعمال اضافه خدمت مذکور در بند 1، فرای محسوب گردیده و به دادگاه نظامی معرفی می‌گردند.
تبصره 1: مشمولین غایبی که به خدمت اعزام می‌شوند در صورتیکه در حین خدمت، حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند، یا در عملیات جنگی ابراز شجاعت، فداکاری نمایند، مراتب مورد گواهی فرماندهان، روسای ذیربط باشد، برابر ضوابطی که از سوی ستاد کل ابلاغ می‌گردد با تصویب مقامات ارتشبدی، همطراز در سازمان مربوط از انجام اضافه خدمت، یا بخشی از آن معاف می‌گردند.
تبصره 2: مشمولینی که تا تصویب این قانون غایب شناخته شده‌اند چنانچه در داخل کشور ظرف حداکثر 6 ماه، آنهائی که در خارج از کشور باشند، ظرف حداکثر یکسال خود را جهت انجام خدمت دوره ضرورت معرفی نمایند، در شمول تنبیهات این قانون نخواهد بود.
تبصره 3: رسیدگی به وضعیت مشمولینی که دارای عذر موجه برای غیب خویش می‌باشند مطابق ضوابطی خواهد بود که توسط ستاد کل تهیه و ابلاغ می‌گردد.
ماده 58 مکرر بشرح زیر به قانون وظیفه عمومی الحاقی می‌گردد:
کسانی که به نحوی مشمولین غایب را در موسسات غیر دولتی از قبیل کارخانه‌ها، شرکتها، آموزشگاهها، کارگاهها، بنگاهها، مغازه‌ها، تعمیرگاهها، بکارگیری نماینده توسط نیروی انظامی، وزارت کار، وزارت بازرگانی شناسایی و به محاکم صالحه قضائی معرفی خواهند شد. مجازات اینگونه افراد برای بار اول هزینه سالانه یک سرباز و بار دوم و بیشتر علاوه بر پرداخت هزینه سالانه 2 سرباز، 3 ماه تا 6 ماه زندان خواهد بود.
تبصره: ثبت نام در مراکز آموزشی خصوصی و آزاد برای ارائه آموزش بمنزله بکارگیری محسوب و در شمول این مجازاتها می‌باشد.
در بخش دوماین فصل که مربوط به جرائم و مجازاتها است ماده 59 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
مشمولین خدمت دوره ضرورت چنانچه در مدت آموزش اولیه و یا در حیت خدمت مرتکب غیب مکرر یا فرار گردند به نحوی که ادامه خدمت آنان مستلزم تجدید دوره آموزش باشد، ضمن رسیدگی قانونی به غیب یا فرار آنان، مجددا به دوره آموزش اعزام و پس از پایان آموزش در یگان قبلی ادامه خدمت خواهند داد و مدت آموزش قبلی این افراد ز خدمت آنان محسوب نمی‌گردد.
تبصره: کارکنان وظیفه‌ که به دستور مقامات قضایی بازداشت می‌شوند چنانچه در مورد آنان رای برائت یا قرار منع پیگیر صادر شود مدت حبس جزء خدمت وظیفه عمومی آنان محسوب می‌گردد.
ماده 68 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
در اجرای اصل 137 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت می‌تواند در زمان صلح قسمتی از نیروی انسانی مورد نیاز خود در کارهای امدادی و آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی از مشمولین قانون خدمت وظیفه عمومی مشروط بر اینکه به آمادگی رزمی نیروهای مسلح آسیبی وارد نیاید به یکی از دو صورت ذیل تامین نماید:
الف) به عنوان کارکنان وظیفه برای انجام خدمت دوره ضرورت
ب) به عنوان استخدام تعهد خدمتی
ماده 69 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
کلیه کارکنان وظیفه که در اجرای ماده فوق در اختیار دستگاههای دولتی و نهادها قرار می‌گیرند باید قبل از بکارگیری، دوره‌های آموزش نظامی مورد نیاز را در نیروهای مسلح طی نمایند.
تبصره 1: مدت خدمت مشمولین مامور به سازمانهای غیرنظامی در هر حال 3 ماه بیشتر از خدمت در نیروهای مسلح خواهد بود.
تبصره 1: مدت آموزش‌های نظامی، برنامه تفصیلی آنها مطابق با اساسنامه مربوط در نیروهای مسلح می‌باشد.
ماده 70 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
70 درصد کارکنان وظیفه واگذار شده به هر یک از صورتهای مذکور درماده 68 باید در مناطق محروم بکار گرفته شوند مگر نخبگان و افرادی که دارای مدرک تحصیلی دکتری و بالاتر بوده و خدمت آنان در مناطق غیر محروم به تشخیص بالاترین مقام سازمان ذیربط ضروری باشد.
ماده 71 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
تعیین هر یک از دستگاههای برای استفاده از خدمت مشمولین اعم از مشمولین بند الف، بند ب ماده 68 و همچنین تعداد نیازمندی آنها براساس درخواست دستگاه دولتی و تائید سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی کشور، پس از بررس ستاد کل به تصویب فرماندهی کل خواهد رسید.
ماده 72 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
مشمولین موضوع بند الف ماده 68 پس از طی آموزش نظامی برابر مقررات این قانون به درجات نظامی نایل و جهت انجام خدمت دوره ضرورت واگذار می‌گردند و پس از پایان خدمت نیز از کارت پایان خدمت دوره ضرورت که توسط نیرویهای مامور کننده صادر می‌گردد برخودار می‌شوند.
تبصره 1: استفاده از لباس نظامی، علائم آن توسط کارکنان وظیفه مامور به مراکز دولتی ممنوع می‌باشد و در صورت درخواست بالاترین مقام سازمان بکارگیرنده، موافقت ستاد کل لباس متحدالشکل با علایم مشخص برای این کارکنان طراحی می‌شود.
تبصره 3: حقوق و مزایا، خوارک، پوشاک، خوابگاه بهداشت و درمان، سایر حقوقی که کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از آن برخودار می‌گردند، از محل بودجه دستگاه بکارگیرنده تامین خواهد شد. میزان هزینه مربوط به هر یک از آنها برابر با مقررات جاری در نیروهای مسلح می‌باشد که همه ساله از سوی ستاد کل ابلاغ می‌گردد.

انقلاب اسلامی و خدمت رسانی به جامعه

رهبر کبیر انقلاب اسلامی ،امام خمینی (ره ) از بدو پیروزی انقلاب، خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین را از اهداف اصلی جمهوری اسلامی دانسته و همواره در رهنمودهای مشفقانه و دل سوزانه خود کارگزاران جمهوری اسلامی و مسئولان امور را به انجام هرچه سریعتر، بیشتر و بهتر خدمات برای آحاد جامعه توصیه می‌فرمودند.

نیروهای انقلاب و دولت های نه گانه که تا به امروز بر سر کار آمده اند نیز همواره رهنمودهای امام راحل را به گوش جان خریده و آن را سر لوحه برنامه های خود قرار داده اند.تشکیل نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و جانبازان ،بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی و سازمان جهادسازندگی ( که بعدها به وزرات جهادسازندگی تبدیل شد ) در نخستین سالهای پیروزی انقلاب نشان‌دهنده عزم نیروهای انقلاب در اطاعت از امر رهبری برای خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین است.

خدمت رسانی به مستضعفین به رغم محدودیت ها،تحریم ها، فشارهای خارجی و تحمیل جنگی نابرابر به مدت هشت سال، با هدف واژگونی نظام نوپای اسلامی ایران و تضعیف توان مندی های آن از طریق استحاله و انزوای ایران و...

در تمامی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تداوم داشته و در سال های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

خدمت رسانی در جمهوری اسلامی نه یک وظیفه، نه یک تکلیف، بلکه "عبادت " شمرده می‌شود. این نگاه به مقوله خدمت رسانی سبب شده است که مسئولان و کار گزاران امور "خدمت گزاری " به مردم را برای خود افتخار دانسته و برای انجام بهتر آن همواره تلاش کنند.

بی گمان برشمردن دستاوردهای انقلاب که ناشی از روحیه مهر ورزیدن به مردم و عشق به خدمت رسانی به جامعه است به سادگی امکان پذیر نیست. نگاهی به آمارهای توسعه در سطوح مختلف رفاهی و خدماتی و مقایسه آن با آمار پیش از انقلاب به خوبی نشان‌دهنده پیشرفت در سطوح مختلف جامعه و گسترش خدمات رفاهی،بهداشتی،آموزشی و ... است.

اشاره ای مختصر به خدمات انجام شده در روستاها به خوبی می‌تواند سطح عظیم و گسترده خدمات انجام شده پس از انقلاب اسلامی را نشان دهد.

محرومیت زدایی از روستاها و مناطق محروم از فوری‌ترین کارهایی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و با تشکیل "جهاد سازندگی " خدمات ارزنده ای به روستاییان کشور ارائه شد.

روستاها واحد های اجتماعی هستند که بعضا شامل حدود ده تا چند صد خانوار بوده و به همین دلیل نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

به گواه آمار و ارقام، خدمات رسانی به روستاهای کشور در مدت کمتراز سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی، بسیار بیشتر و فراتر از آنی است که در طول پنجاه سال رژیم پهلوی انجام شده بود.

روایت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی از شکل‌گیری دولت موقت

آیت‌الله علی‌اکبرهاشمی رفسنجانی:
آن روزها آن قدر شلوغ بود و تراکم جمعیت زیاد که ما فرصت نداشتیم به ملاقات امام برویم . روز ‪ ۱۳‬بهمن امام سراغ من را گرفتته بودند و به همین دلیل با این که گرفتار بودم و کارها فوری بود،رفتم خدمت امام .

بعد از سال‌ها دوری ، در مدرسه علوی خدمت امام رسیدم . امام خیلی بشاش و پر نیرو و پر توان بودند و به نظر من خیلی سالم تر از موقعی بودند که من ایشان را در نجف دیده بودم.

آنچه که برای من مهم و سازنده بود، همان روحیه بسیار قوی امام بود.

امام وارد کشوری شده بودند که حکومت ، ارتش ، پلیس و نیروهای اجرایی آن کار شکنی می‌کردند و موج عظیم مردم هم درمیان بود و همه کار تعطیل شده‌بود.

با اینکه ‪ ۱۴-۱۳‬سال از کشور دور بودند، بعد از ورود به ایران احساس نگرانی نمی‌کردند . گویی می‌دانستند که دولت را بیرون می‌کنند و حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند.

با خیال راحت و بدون مراعات اصول ایمنی در اتاقی که اطرافش شیشه ای بود با مردم ملاقات می‌کردند و حضور مردم هم هیچ کنترلی نداشت.

یعنی کسی دم در نبود که بتواند موج جمعیت را کنترل کند. هرکس می توانست خودش را به امام برساند . روحیه شهامت و تسلط امام در برخورد با مسایل برای من خیلی جالب بود.

از نخستین اقدامات امام ، صدور دستور تشکیل نخستین دولت انقلاب بود.

البته مقدمات این کار ، قبل از ورود امام به ایران ترتیب داده شده بود.

مرحوم استاد شهید مطهری ، شهید بهشتی و بعضی از دوستان دیگر که از سفر پاریس برگشتند ، گفتند که امام دستور تشکیل شورای انقلاب راداده‌اند و گفته‌اند که ما شش ‪ ۰‬هفت نفر ( یعنی مطهری ، بهشتی ، باهنر ، موسوی اردبیلی ، آقای خامنه‌ای و من ، فکر می‌کنم آقای مهدوی هم بودند ) بنشینیم و مشورت کنیم و به اتفاق نظر، افرادی را برای تشکیل کابینه پیدا کنیم .

آن موقع حتی اسم شورای انقلاب یا دولت یا چیز دیگری مشخص نشده بود.

توافق خیلی مشکل بود ، بایستی ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬نفر با شرایطی که امام گفته‌بودند، پیدا می‌کردیم.

به هر حال با همکاری و همفکری توانستیم عده‌ای را پیدا کنیم و و اسامی آنان را برای امام به پاریس فرستادیم.

بدین ترتیب یکی یکی افراد را پیدا می‌کردیم و اگر همه موافق بودند به امام اطلاع می‌دادیم و ایشان تصویب می‌کردند.

امام که تشریف آوردند ، صحبت تعییین کابینه شد . امام به شورای انقلاب دستور دادند که بروند کابینه را معین کنند و قید هم کردند :
"کابینه غیر معمم باشد".

نخستین کابینه جمهوری اسلامی ترکیبی از نهضت آزادی ، جبهه ملی و گروههای کوچک بود. زیرا ما در شناسایی افراد کابینه، معاونان،استانداران ، مدیر کل‌ها و به طور کلی شخصیت‌های درجه اول مشکل اجرایی داشتیم .

اما آن گروه‌های سیاسی تشکیلات کوچکی داشتند و افرادی را می‌شناختند.

همان گروه‌های کوچک ، این امکان را داشتند که بتوانند در مواقعی که سرعت عمل لازم بود ، این مسوولیت را به عهده بگیرند.

معلوم بود که مهندس بازرگان باید در راس کابینه می‌بود . امام قید کردند که : "مهندس بازرگان به طور شخصی نه به عنوان نهضت آزادی ، هر کس از افراد می‌آیند به طور منفرد باشد".

البته وقتی مهندس بازرگان حکم گرفت ، بنا شد که اعضای کابینه را خود مشخص کند . ولی از روز اول قرار شد که هر کس عضو کابینه می‌شود ، عضو شورای انقلاب نباشد . به همین دلیل بعضی از افرادی که عضور شورای انقلاب بودند ، از عضویت شورای انقلاب کنار رفتند تا عضو کابینه شوند ، از جمله خود مهندس بازرگان ، این شد که ترکیب کابینه اول مشخص شد.

پس از تشکیل حزب جمهوری اسلامی من خدمت امام رسیدم و عرض کردم که اگر چند ماه قبل این حزب را تشکیل داده بودیم الان برای تشکیل کابینه و انتخاب مسوولان اجرایی کشور دچار مشکل نبودیم و وضع هم به این صورت نبود، ایشان هم تایید کردند .

امام خمینی و انقلاب اسلامی از منظر اندیشمندان جهان (‪ ۲‬ )

* آلوین تافلر، استراتژیست آمریکایی
وقتی آیت‌الله امام خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد، در واقع برای حکومت‌های دنیا پیامی تاریخی فرستاد که بسیاری از دریافت و تحلیل آن عاجز ماندند و مضمون واقعی پیام امام چیزی نبود مگر فرا رسیدن عصری جدید از حاکمیت جهانی، که غربی‌ها باید آن را با دقت موردنظر وبررسی قرار دهند، زیرا در ادامه حرکت امام خمینی، قلمرو اندیشه‌های بشری هم جایگاه حکومت‌های دولتی را تغییر می‌دهد و هم اقتدار دولت‌های ملی و محلی را.


* سید حسن عباس فطرت از روحانیون و مدیر مسوول هفته نامه صداقت در کشور هندوستان
افکار امام تاثیر زیادی در من و مردم هندوستان داشته است، نظرات ایشان در باب حکومت، در باب زنان، در باب سیاست همه و همه باعث شده که ما بیشتر به او بپردازیم. به طور کلی خمینی چیزی دیگر و جدای از همه علمای دیگر بود.


* سید محمدسلمان نقوی فرزند شهید دکتر سید محمدعلی نقوی از دانشجویان دانشگاه امامیه پاکستان
این که امام در عمل و گفتار تفاوتی نداشته یعنی آنچه را که می‌گفتند آن را عمل می‌کردند همین باعث شده که من به شدت متاثر ازامام خمینی باشم و افکار امام را در پاکستان نشر بدهم.


* شیخ محمدحسن نجفی ذاکری معروف به ذاکری از علمای پاکستان یکی از کارهای مهم امام این بود که مسایل فقهی را به روز مطرح کرد، یعنی جزئی‌ترین مسایل دینی را با زبان مردم و به زبان روز مطرح کرد که همان بحث فقه پویا و سنتی است.


* احمد یوسف از نویسندگان سوریه و از نویسندگان روزنامه الشراع لبنانی
انسان امروز با این تمدن جدید، و ابزار تکنولوژی که مواجه می‌شود، در واقع چیزی به دست می‌آورد و چیزی از دست می‌دهد، چیزی که به دست می‌آورد یک چیز مادی است. اما چیزی که از دست می‌دهد یک چیز روحی است. و از این لحاظ شخصیت و روح انسان در عصر امروزی با ابزار مدرنیته جدید زیر فشار تمدن غربی جدید است. راه رهایی از این شرایط چیزی نیست جز بازگشت به معنویت و این میسر نمی‌شود جزاز راه بازگشت به اسلام، که پناه بیاوریم به دامن گشاده این دین روحانی که ارزشهای انسانی ما و کرامت ما حفظ شود. و این درست همان راهی است که امام خمینی به روی ما گشود.


* الشیخ محمد ابوالخیر شکری از روحانیون بزرگ و معروف سوریه و امام جمعه مسجد بزرگ امام شافعی دمشق و مدیر التحفیظ القرآن الکریم دمشق:
امام خمینی یک رهبر علمی، یک انسان فیلسوف، از طرفی زاهد و عابد و از طرفی یک رهبرسیاسی بود، که همه اینها از او وجودی ساخته بود که جمع اضداد بود که من روز به روز بیشتر با ابعاد وجودی این شخصیت آشنا می‌شوم و از شخصیت و افکار ایشان استفاده می‌کنم.


* استاد حسن الباش مدرس علوم اسلامی کشور فلسطین
آنچه شخصیت امام خمینی را متمایز می‌سازد، شخصیت فراگیر اوست و این که او فکر عرفانی و فلسفی و سیاسی را با هم جمع کرده بود، شخصیتی که در عین این که کتابی عرفانی به نام شرح دعای سحر می‌نویسند درعین حال رهبری سیاسی یک اجتماع را بر عهده دارد، او جمع اضداد بود لذا چنین شخصیتی در عصر ما نادر است و او عالم مادی و روحانی را با هم جمع کرده بود.


* دکتر فرانسیسکو اسکودرو بداته رئیس فدراسیون جوامع اسلامی اسپانیا چهره حیات بخش امام خمینی در جهان اسلام، امری غیر قابل اغماض است و ایشان یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های قرن حاضر محسوب می‌شوند.

انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی سبب بروز تحولات و دگرگونی‌های عظیم درجهان اسلام شد و وی چهره جدیدی از اسلام را ارائه کرد. انقلاب ایران، درس مبارزه علیه بی‌عدالتی و مقابله با حکومت‌های دیکتاتوری و غیرانسانی را آموخت.


* احمد جبرئیل دبیر کل جبهه خلق آزادی فلسطین
امام خمینی، کرامت و عزت را به مسلمانان بازگرداند. امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی خود، روحیه انقلابی را به اسلام و عزت و کرامت را به مسلمانان بازگرداند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی، اسلام را از انزوا نجات داد.دیدگاه مرتجعانه، نسبت به این دین مبین را که دشمنان در طول صدها سال ارائه کرده بودند، از میان برد و مقوله دین افیون ملت‌ها را منسوخ کرد واسلام را درسطح بین‌المللی به عنوان یک نیاز انسانی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مادی و معنوی، مطرح کرد.

امام خمینی (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار کند، به مسلمانان حیات جدیدی ببخشد.

امام خمینی (ره) ثابت کرد که اسلام قادر است ملت‌های مستضعف و محروم را آزاد کرده، آنان را در برابر کشورهای استکباری و طغیان‌گر به حرکت درآورد.

امام خمینی، نشان داد که اسلام در زمان کنونی، یک عنصر اصلی در تحرک و مقابله مردمی با حکومت‌های ستمگر و فاسد است.


* دکتر محمد تاجیک
قبل از انقلاب اسلامی، رویکرد اندیشمندان ما برای تعریف کلمات ظریفی همچون آزادی، اخلاق و ورود به عرصه سیاست، به سوی مکاتب فکری سوسیالیسم و لیبرالیسم سوق می‌کرد.

امام خمینی (ره)، معادلات رایج غربی را بر هم ریخت و با استفاده از کلمات رقیق و لطیف منحصر به فرد، واژه‌های دور از ذهن را تعریف کرد و برای بیان ایده‌ها، آرزوها و حرف‌های ملتش، از فرهنگ ویژه خویش استفاده کرد.

امام با تعریف جدید از مقوله قدرت و تکیه بر چهره اخلاقی آن، موفق شد نیروهای مردمی را جذب کند و با این تعریف جدید، حکومت پهلوی را زیر سوال ببرد.


* پروفسور میخاییل لمشف نویسنده روس
امام خمینی(ره) برخلاف رهبران سیاسی قرن حاضر که هر یک دارای استعدادی خاص در یکی از زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، دینی یا حقوقی بوده‌اند، توانایی سازماندهی امور در همه حوزه‌ها را داشت.

امام خمینی (ره) سیاست را بخش لاینفک دین می‌دانست و با اراده دینی و الهی علیه ستمگران بپاخاست.

امام راحل، در تمامی سطوح حیات اجتماعی و سیاسی جامعه، اسلام را به عنوان عامل تعیین‌کننده در تحولات انقلابی و حمایت‌کننده ارزش‌های انسانی مطرح کرد.


* نلسون ماندلا
امام خمینی (ره) رهبری منحصر به فرد بود که توانست با دست خالی،انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.


* حسین افندی اسمائیچ مفتی سارایوو
امام خمینی مسلمانان جهان را به هویت اصلی‌شان بازگرداند، او توانست با انقلاب اسلامی در ایران، مسلمانان جهان را به اسلام و هویت اصلی شان بازگرداند.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)، در زمانی شکل گرفت که مسلمانان در اقصی نقاط دنیا، با غفلت، از اسلام فاصله گرفته بودند و این انقلاب آنان را بیدار کرد.

آنچه امام خمینی (ره) در ایران انجام داد، در قرن فعلی بی‌نظیر بود و این کار بزرگ می‌تواند پیام و سرمشقی برای کسانی باشد که خواستار دین اسلام هستند.

امام خمینی و انقلاب اسلامی از منظر اندیشمندان جهان (‪(۱‬

متزلزل شدن پایه‌های استیلای همه جانبه تفکرات الحادی و مادی دنیای امروز و تبلور بیش از پیش آثار جهانی قیام امام خمینی (ره) بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران را بر آن داشت تا به تحلیل و تبیین ویژگی‌های مهم این پدیده عظیم جهانی بپردازند.

بی‌شک نقش کلیدی امام خمینی (ره) در برپایی انقلابی بزرگ در کشوری که ظلم و استبداد همه‌گیر شده بود بر کسی پوشیده نیست.

این انقلاب به رهبری عالمی روحانی و شجاع واقعیتی را برای بشریت آشکار کرد که همانا انسان به عصر جدیدی ورود کرده است که دیگر ظلم و بی‌عدالتی را برنمی‌تابد و توان مقابله با ظلم ستیزان را به برکت عنایت الهی دارد.

بسیاری از دانشوران و صاحب نظران اسلامی بر این باورند که امام خمینی (ره) با قیام الهی خود آغازگر عصر جدیدی در تاریخ اسلام بلکه دنیای دیانت بود.

آنان معتقدند که ندای قدسی امام، جهان را به لرزه درآورد و به واسطه سیره فکری و عملی امام (ره) اسلام جلوه خود را در سراسر جهان نشان داده است تا آن جا که تاثیرات قیام حضرت امام (ره) در اروپا هم محسوس شده است.

این تحلیل‌گران و صاحب نظران بر این عقیده پافشاری می‌کنند که با آغاز عصر امام خمینی (ره) دین و دین داری در جهان گسترش یافته است و دین زنده شده و کلیساها جان تازه گرفته‌اند و حتی مذهبی بودن در اروپا ارزش و معنی تازه‌ای یافته است و میلیون‌ها نفر در غرب به انتظار ظهور حضرت عیسی(ع) نشسته‌اند.

حرکتی که امام خمینی (ره) برای احیای هویت اسلامی مسلمانان آغاز کرد، فقط به کشور ایران محدود نشد و در فاصله زمانی کوتاهی مسلمانان جهان، از جنوب آسیا گرفته تا شمال آفریقا و از منطقه بالکان تا قفقاز را تحت تاثیر قرار داد.

در این نوشتار برآنیم تا گوشه‌ای از نظرات و عقاید اندیشمندان مختلف جهان پیرامون تاثیر عمیق قیام امام خمینی(ره) بر افکار جهانیان را بازگو کنیم.


* فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا
انقلاب اسلامی ایران، استثنایی بود. فداکاری و شهامت شما نیز عجیب بود.

شما به ما درس خوبی دادید شهادت‌طلبی، شجاعت و... تلقی خودتان را از اسلام به کشورهای منطقه صادر کردید.

انقلاب را به تمام جهان صادر کردید. ایران با نیروهای مذهبی و مردمی، قابلیت استقامت در مقابل همه توطئه‌ها را دارد.


* محمد حسنین هیکل (نویسنده معروف عرب)
گویی شخصیتی از شخصیت‌های آزمون بزرگ صدر اسلام(فتنه الکبری)با معجزه‌ای به دنیا بازگشته تا پس از پیروزی امویان و به خون غلتیدن شهیدان اهل بیت (ع)، سپاه علی(ع) را رهبری کند.


* موسوینی، رئیس‌جمهور وقت اوگاندا
آیت‌الله خمینی (ره) رهبر روحانی و بزرگی بود که نه تنها مسلمانان ایران، بلکه تمام جهان، از ایشان الهام می‌گرفتند.


* عبدالله ویدات، رهبر جوانان مسلمان شاخه آفریقای جنوبی
امام خمینی (ره) تنها متعلق به شما نیست، بلکه مستضعفین جنوب آفریقا نیز با شنیدن نام امام قلب‌هایشان به لرزه می‌افتد. دنیا بداند که امام خمینی (ره) امید مستضعفان جهان است.


* روژه گاردی، متفکر بزرگ فرانسوی
انقلاب اسلامی ایران، الگوی جدیدی از تکامل انسان و اجتماع را ارائه داده است، که این الگو، با میراث روحی ملت‌ها توافق دارد و همین، دلیل دشمنی غرب با اوست.

آیت الله خمینی (ره) به زندگی ایرانیان معنی بخشید.


* مفتی دانشگاه‌الازهر مصر
امام خمینی (ره)، مسلمانی راستین است. او برادر اسلامی ماست. مسلمانان با وجود اختلاف مذاهب‌شان، برادران اسلامی همدیگرند وهمراه امام خمینی (ره)، در زیر پرچم اسلام، حرکت می‌کنند.


* اسقف کاپوچی، اسقف بیت‌المقدس
قلب آزادگان دنیا وتمام مستضعفان ومحرومان دنیا برای امام خمینی (ره) می‌تپد. او فقط به ایران تعلق ندارد، بلکه تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیر مسلمان، او را نجات‌دهنده خود می‌دانند.


* دکتر محمدعلی، استاد دانشگاه شهر جبوالا و سردبیر مجله "مسلمان" در مکزیک
امام خمینی (ره) به جهان نشان داد که ابر قدرت‌ها، مالکان جهان محسوب نمی‌گردند و برای جهان، جایگزینی بهتر از آنها وجود دارد و آن، اسلام است.

در حال حاضر، اسلام مرکز اصلی توجه افکار عمومی و سیاست‌های جهانی است.

ابر قدرت‌ها، که تا پیش از انقلاب اسلامی، به هیچ‌وجه ارزش و بهایی به اسلام نمی‌دانند و آن را صرفا یک دین یا یک سری آداب و قوانین می‌پنداشتند، اکنون درتمام معادلات خود، جای بزرگی به آن می‌دهند. بنیادگرایی و جنبش‌های اسلامی، همه کشورهای اسلامی و گاه غیر اسلامی را فرا گرفته و عرصه را بر امپریالیسم و رژیم‌های دست نشانده آن در جهان تنگ کرده است. انشاء‌الله، نزدیک است روزی که تنها اسلام، حرف آخر را بزند.


* والنتین پروماکوف، اندیشمند برجسته کشور روسیه
آیت‌الله خمینی (ره)، مفهوم فرهنگی فرمانبری جامعه را تغییر داد و دیوار ترس را شکست و مردم را به سوی چشمه پاک فطرت الهی هدایت کرد.

انقلاب اسلامی نیز در سراسر جهان به نام "خمینی" پیوند خورده است زیرا اوست که انقلاب مردم ایران را به یک رویداد بزرگ جهانی تبدیل کرده است. او همانند انبیاء فقط با حضور خود، دین، سیاست، انقلاب، خدا و مردم را و ارتباط ناگسستنی آنها را با انسان متفکر، نشان داد و معنی قیام خویش و قیام انبیای الهی را یادآور شد.

او جهان‌بینی مذهبی را احیا و نور ایمان را روشن ساخت وبزرگ‌ترین حماسه عظیم فداکاری عصر ما را به‌وجود آورد.

شعار معروف "نه شرقی، نه غربی" توسط ایشان موجب استقرار و ایجاد استقلال برای حکومت اسلامی شد و این، به دور از اختیار ابر قدرت‌ها، اتفاق افتاد.


* کلیم صدیقی، رئیس وقت پارلمان مسلمانان انگلیس
امام خمینی، تجلی منحصر به فرد مبارزه‌طلبی اسلام در قبال استیلای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی غرب بود.


* رابین‌وود زورث
او، مسیح معاصر بود و دقیقا اشعه صلابت و سازش‌ناپذیری عیسی بن مریم(ع) بود.


* اوریانا فالاچی، خبرنگار معروف ایتالیا
تاثیرپذیری شدید از مقام و عظمت و تحمل و بردباری شکوهمند آیت الله خمینی (ره) و درک احساس عطیه و موهبت الهی، دراولین دیدار با ایشان احساس شد.


* پروفسور ویلیام بیمان، از دانشگاه براون آمریکا
ایشان با عقاید مذهبی، که غرب آنها را کهنه و قرون وسطایی می‌دانست، جهان را تکان داد.


* عبدالرزاق احمد، معاون وزیر کار دولت وقت اتیوپی
انقلاب ایران به رهبری امام خمینی (ره)، نقطه عطفی در ماهیت اسلام در قالب کشورهای اسلامی محسوب می‌گردد زیرا اسلام بدون حکومت که نتواند قوانین شریعت را در جامعه به اجرا درآورد، دینی فراتر از مسیحیت نخواهد بود. این نقطه عطف و برجسته انقلاب امام خمینی (ره) است.

در صحنه بین‌المللی نیز نقش امام کم نبود. بیدارسازی عمومی مسلمانان در کل و ساکنان آفریقا به صورت خاص و نیز افزایش نیروی فلسطینی‌ها در مبارزاتشان برای آزادی در مقابل صهیونیست‌ها به عنوان چند نمونه می‌باشد.


* پروفسور حمید مولانا، استاد و رئیس یک مرکز تحقیقاتی در آمریکا امام خمینی مردی بود که توده‌ها را با کلام خود مسحور کرد. وی به زبان عادی سخن می‌گفت و به طرفداران فقیر و محروم خود اعتماد به نفس می‌بخشید.

این احساس آنها را قادر ساخت تا هر کس را که سر راهشان بایستد از بین ببرند. وی به مردم محروم خود اعتماد به نفس می‌بخشید. این احساس آنها را قادر ساخت تا هر کس را که سر راهشان بایستد، از بین ببرند. وی به مردم نشان داد که حتی می‌توان در برابر قدرت‌هایی مثل آمریکا ایستاد و نهراسید.

به عقیده من هیچ صدایی در قرن بیستم مثل صدای امام، جهان را به لرزه درنیاورد. حضرت امام پس از جنگ جهانی، اولین شخصیتی بودند که به صورت جهانی "طلسم سکوت" را در مقابل طاغوت و ظلم شکستند، اگر این طلسم نشکسته بود، امروز شوروی نیز زنده بود.


* لنسر، پروفسور اتریشی
امام خمینی در نزدیک شدن انسان به خدا، فصل جدیدی را گشود و با حمایت مردم، انقلاب‌اسلامی را که نقطه عطف مهمی درتاریخ قرن بیستم است، به سرانجام پیروزمندانه رساند.


* آنتونیو مدرانو، نویسنده اسپانیایی
جهانیان، همچنان، تحت تاثیر انقلاب معنوی او قرار دارند.


* میخائیل گورباچف
او، فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان برجای بگذارد.


* احمد هوبر، محقق و متفکر سوئیسی
ایشان از گذشته آمده بود و در حال زندگی می‌کرد،ولی بیان‌گر و نمایان‌گر آینده بود.

امروز در اروپا احساس می‌شود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامی که شما آغاز کردید، مرتبط است. تاثیرات این قیام اسلام، امروز در اروپا محسوس است.


* رابرت کالستون، دانشمند کانادایی
از نظر من که یک غربی و فردی غیر مسلمان هستم، این معجزه است که یک انقلاب مکتبی و الهی بتواند در جهان امروز این‌طور تحقق پیدا کرده و در جهت استقرار عدالت به پیش برود، این انقلاب، بدون شک، از جانب خداوند حمایت می شود.


* دکتر میشل جانسون، متخصص روابط بین‌الملل
از نظر سمبلیک، انقلاب ایران، نخستین پیروزی مسلمین بر غرب، از قرن ‪۱۶‬ به این سو محسوب می‌شود.

نکته اینجاست که اسلام، عامل هدایت‌کننده این انقلاب بوده و هیچ‌یک از ایسم‌های غربی، ناسیونالیسم، کاپیتالیسم، کمونیسم و سوسیالیسم در آن نقشی نداشتند.


* هنری کسینجر، استراتژیست و مشاور یهودی الاصل رئیس‌جمهور آمریکا در دهه ‪ ۷۰‬میلادی
آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر وبرنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت.

هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد.

گویی ازجایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت‌الله خمینی با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.


* طلال عتریسی، استاد دانشگاه لبنان
رهبری امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی، اساس حرکت و تمدن جهان کنونی می‌باشد.


* ماسیمو فینی، روزنامه‌نگار معروف ایتالیایی
حقیقت انقلاب اسلامی و تفکر آیت الله خمینی بسیار عمیق است و جهان غرب از درک عمیق آن درمانده است.


* محمد العاصی، امام جماعت سابق مسجد واشنگتن
امام خمینی شرق و غرب را لرزانید و میراثی بر جای گذاشت که هنوز زنده و فعال است.


* پروفسور یاوس اوسوس، رییس اتحادیه راه اسلامی در اروپا و استاد برجسته دانشگاه‌های آلمانی
امام خمینی، بیدارگر همه موحدان در عصر ما است، احیای دین و معنویت در روزگاری که سیطره مادیت و ابزار مادی و اندیشه‌های ضد معنوی، جامعه بشری را در چنبره خود گرفته بود، مدیون امام خمینی و یاران انقلاب اسلامی است.

" خون نوشته‌ای برای آزادی "

رود با هم همه آماده دریا شدن، باغ با هلهله در حال شکوفا شدن است، و آری بهمن سرآغاز رویش دوباره است، رویش بهار و زایشی نو، آن هنگام که سرمای زمستان، روانی آب را به ایستایی می‌کشید.

و در دوازدهمین روز از بهمن سال ‪ ، ۵۷‬خورشید عشق در پگاه دولت عدل بردمید و خجسته بهاران شکوفه گسترانید تا هوا دل پذیر شود و گل از خاک بردمد و پرستو با حضوری از پرواز و رسیدن به اوج، نغمه امید را منتشر کند.

فریاد و بانگی برآمد که در عشق گریز نباشد ز سوز و ساز ، من ایستاده‌ام چو شمع مترسان ز آتشم و بهمن ماه سرآغاز ایستادن شد وهمه ایستادند و هنوز نیز ایستاده‌اند.

دریای " انقلاب " امواج بلند و آسمانی‌اش را بر صخره‌های استبداد زمانه کوبید و تا طعم شیرین استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی با حلاوت خویش را به کام مردمان دیار خورشید و آبها بریزاند.

و در چنین روزهایی، مردمی از نسل آفتاب به تاریکی حکومتی ستمشاهی پایان دادند و نهال جمهوری را با ریشه‌ای اسلامی نشاندند و به پایش خون خویش جاری کردند.

این درخت چنان سایه‌گستر شد که اینک مردمانی درآن سوی آبها، خسته از ظلم سردمداران حکومت غرب، آرزوی سایه‌نشینی این درخت طیبه را در دل دارند.

درخت طیبه،حیات طیبه آورد، زندگی بخشید و ثمر کرد، نسل‌ها این گونه راست قامت، شکرگزار انقلابی اسلامی ومردمی شدند، که تیر را، راستای ایستادگی شان نبود و هنوز نیز نخواهد بود.

‪ ۱۲‬بهمن ماه طلوع یک صبح صادق شد، آن هنگام که سیاهی ‪ ۲۵۰۰‬ساله اهریمنی بر این سرزمین چنگ افکنده بود و دوازدهم بهمن سرآغاز بهاری شد که هزاران و عندلیبان چمن آرا، آزاد و رها بهارخوان این سپیده ماندگار شدند.

آری، این چنین مردم ایران " انقلاب اسلامی " را انتخاب کردند، تا تمام معادلات جهانی پوشالی و تئوریزه شده را برهم بزنند.

و مردم یک جمله بیشتر بر زبان خود جاری نمی‌کردند و آن هم چیزی جز واژه بزرگ " استقلال ، آزادی، جمهوری اسلامی" نبود و طلوع دولت عدل آغاز شد و ما نیز آغاز شدیم، آغاز شدنی بزرگ، همان گونه که نویدش را دادند:" انا فتحنا لک فتحنا مبینا".

پس این درخت پاک، که حیات پاک بخشید و میوه‌بهشتی ثمره آن شد و باید اینک چونان جان خویش گرامی‌اش داشت و دهه فجر تجلی‌اراده ملتی است، برای رسیدن به استقلال و آزادی.

ششم اسفند اسامی قطعی نامزدها به وزارت کشور اعلام می شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ششم اسفندماه اسامی قطعی نامزدها از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام خواهد شد.

به گزارش کرمان نیوز ، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست مطبوعاتی این هفته خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کار بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی به پایان رسیده است، گفت: امروز آخرین روزی است که داوطلبان شاکی فرصت دارند شکایت خود را اعلام کنند.

وی با بیان این مطلب که پس از اعلام شکایت‌ها هیئت‌های اجرایی 7 روز فرصت رسیدگی به این شکایات را دارند، گفت: مجدداً چنانچه افرادی همچنان رد صلاحیت باقی مانده باشند مدت 20 روز فرصت دریافت شکایات را دارند.

کدخدایی در خصوص پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص اصل 44  و ارسال آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: لایحه اصل 44 در دو مرحله پس از اصلاح موارد مربوطه به شورای نگهبان ارسال شد اما هنوز نظر رسمی مجلس به ما اعلام نشده است.

وی در مورد آمار قطعی شکایت‌های داوطلبان انتخاباتی اظهار داشت: از نظر تعداد شکایات آمار قطعی به ما ارسال نشده است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در خصوص مکانیزم ارسال شکایات داوطلبان پرسید، خاطرنشان کرد: داوطلبان با مراجعه به هیئت‌های نظارت یا طی نامه رسمی به هیئت‌های نظارت موارد مد نظر خود را اعلام می کنند.

وی با اشاره به اینکه مراحل رسیدگی به شکایات در چندین مرحله صورت می گیرد، گفت: هیچگونه پیش بینی واقعی نمی توانیم به کسانی که تایید نشده‌اند، داشته باشیم.

کدخدایی بیان داشت: طی یک مرحله در هیئت‌های نظارت استانی و دو مرحله در شورای نگهبان به شکایات داوطلبان رسیدگی می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص برخی دستازی‌های رسانه‌های داخلی نیز افزود: به رسانه ها و گروه‌های سیاسی توصیه می کنیم از گمانه زنی‌ها خودداری کنند تا فضای سیاسی و اجتماعی انتخابات مخدوش نشود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا رایزنی‌های دوم خرداد تاثیری در تایید رد صلاحیت‌ها خواهد داشت، گفت: ملاک اصلی شورای نگهبان اجرای قانون اساسی است اگر رایزنی‌های صورت گرفته در جهت دور زدن قانون باشد هیچ اثری نخواهد داشت.

به گفته سخنگوی شواری نگهبان تنها براساس وظایف قانونی در خصوص داوطلبان مجلس هشتم شورای اسلامی اظهار نظر خواهم کرد.

کدخدایی با تاکید بر اینکه چهره سیاسی شورای نگهبان همواره مثبت بوده است، اظهار کرد: این شورا نیازی به کارهای سیاسی ندارد و ملاک بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی و نظارتی قانون است و وضعیت اشخاص مورد بررسی قرار می گیرد و ممکن است یک شخص در دوره‌ای که مسئولیت داشته مرتکب تخلفی شود و وضعیتی ایجاد شود که هیئت نظارت و اجرایی نسبت به صلاحیت وی تردید کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: هر جا قانون اجرا شود باید از آن حمایت صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار نفر تایید صلاحیت شده‌اند در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با وجود رد صلاحیت‌های صورت گرفته فضای رقابتی آینده به چه صورت خواهد بود، گفت: آیا از انتخاب 300 نفر از 5 هزار نفر امکان رقابتی وجود ندارد، آمار خود گویا است و جهت عقلی و عرفی نیز انتخاب 300 نفر از 5 هزار نفر امکان رقابتی را نشان می دهد.

کدخدایی تصریح کرد: قطعاً ملاک در بررسی صلاحیت‌‍‌ها وضعیت اشخاص است نه احزاب.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: احراز صلاحیت وظیفه قانونی هیئت‌های اجرایی است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که از وی پرسید آیا نطق‌های پیش از دستور نمایندگان در تایید یا رد صلاحیت آنان تاثیرگذار است، گفت:  به هر حال همه موارد می توانند به عنوان بررسی وضعیت فرد ملاک بررسی قرار گیرند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه رئیس جمهور حق نظارت بر حکم اجرای قانون اساسی را دارد اما حق دخالت ندارد، گفت: اگر مصوبه قبل از لازم الاجرا شدن و اعلام نظر شورای نگهبان رئیس جمهور نظری داشته باشد این شورا می تواند نظر رئیس جمهور را مدنظر قرار دهد.

وی در خصوص اظهارات کشورهای بیگانه در خصوص انتخابات پیش رو گفت: این اظهارات دخالت در امور داخلی کشور محسوب می شود و خواهش ما این است که آنها به مسائل داخلی خود بپردازند و منطقه را با دخالت‌های بیجای خود به ناآرامی نکشند.


کدخدایی ادامه داد: خواهش ما از بیگانگان این است که گوش‌های خود را بازکرده و پیام رسانی مردم کشور را که نه بزرگ به بیگانگان است، بشنوند.

وی اضافه کرد: آمریکا باید خود به نقد حقوق بشر پاسخ دهد و در مقابل ملت‌ها پاسخگو باشد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان برگزاری هر دوره از انتخابات در کشور را آزاد، سالم و قانونی برشمرد و گفت: انتخابات 24 اسفندماه با حضور حداکثری مردم پاسخ محکمی به یاوه گویی‌های دشمنان خواهد بود.

راهپیمایی باشکوه در محکومیت جنایات اخیر رژیم غاصب اسراییل

مردم کرمان روز جمعه در راهپیمایی باشکوهی جنایات اخیر رژیم غاصب اسراییل را در نوار غزه علیه ملت مظلوم فلسطین محکوم کردند.

 شهروندان کرمانی پس از برگزاری نماز جمعه خشم و انزجار خود را از جنایات رژیم اشغالگر قدس با شعار "مرگ بر اسراییل" و "مرگ بر آمریکا" ابراز کردند.

بر پایه این گزارش این راهپیمایی با حضور گسترده نمازگزاران و اقشار مختلف شهروندان کرمانی برگزار شد. این آیین با شکوه از مصلای کرمان آغاز و در میدان بسیج این شهر پایان یافت.

خطبه های نماز جمعه کرمان

امام جمعه موقت کرمان جنایات اخیر رژیم اشغالگر قدس را در نوار غزه محکوم کرد.

حجت‌الاسلام "محمد صباحی" در خطبه‌های نمازجمعه این شهر گفت: حمایت از مردم مظلوم فلسطین وظیفه همه مسلمانان جهان است.

وی افزود: اجرای فریضه‌های دینی از جمله نماز، زکات، حج، جهاد، قرآن و روزه از ویژگیهای مسلمانان است که بر اساس آنها همه مسلمین در سراسر جهان باید از یکدیگر حمایت کنند.

خطیب نماز جمعه کرمان خواستار حمایت سازمانهای بین‌المللی از مردم مظلوم فلسطین و رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینیان شد. حجت‌الاسلام صباحی با اشاره به ایام ماه محرم و شهادت امام حسین (ع) اضافه کرد: سعادت و شفاعت عواملی بود که در صحنه عاشورا به نمایش گذاشته شد.

وی معرفت و کنار گذاشتن امور دنیوی را از ویژگیهای یاران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و سعادتمندی آنان در صحنه کربلا دانست. او امام حسین (ع) را احیاگر حق و حقیقت دانست و اظهار داشت: امروز وظیفه همه مسلمانان است که از دستاوردهای قیام کربلا پیروی و آنها را در زندگی خود عملی نمایند.

امام جمعه موقت کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن ایام فجر انقلاب بر اجرای بهتر برگزار نمودن برنامه‌های گرامیداشت این دهه تاکید کرد.