پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

۱۵ هزار ناظر شورای نگهبان در کرمان انتخابات را رصد می‌کنند

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کرمان ضمن تشریح ملاک‌های انتخاب اعضای شبکه ناظران انتخابات از جمله جوان‌گرایی گفت: شبکه ناظران شامل افزون بر ۱۵ هزار نفر در استان هستند.

 

 به گزارش کرمان نیوز به نقل از ایرنا ، منصور ذوالعلی ، 25  تیرماه  در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان (۲۶ تیرماه ۱۳۵۹) افزود: شبکه ناظران فعال ثبت شده در هیات نظارت استان ۱۵ هزار و ۳۴۳ نفر هستند که از این بین ۱۰ هزار و ۳۰۲ نفر در انتخابات سال ۱۴۰۰ درگیر بودند و مابقی آمادگی کامل برای همکاری در انتخابات پیش رو را دارند و از این میزان ۷۵ درصد را آقایان و بقیه را خانم ها تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه شبکه نظارت آمادگی لازم را با آموزش های بصیرت افزایی و جلسات با سرناظران، ناظر مسئول و روسای دفاتر شهرستانی دارد گفت: انسجام و پالایش مستمر برای جایگزینی افراد جدید و جوانان باانگیزه و انقلابی به جای دوستانی که به هر دلیل توانایی همکاری با شبکه نظارت را ندارد، وجود دارد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان ادامه داد: انتخاب شبکه ناظران در عرصه های مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی صورت می گیرد و باید افرادی باشند که بیشترین اشراف را در این حوزه داشته باشند.

وی افزود: سوابق کامل این افراد تایید شده و باید از نظر توانمندی و نگاه فراحزبی و معلومات، آشنایی با مسایل روز داشته باشند که این افراد در اولویت ما هستند و سعی داریم که انتخاب این شبکه از بین طیف های محبوب و مقبول هر حوزه انتخابی و شهرستان، لایه و سطحی باشد که با آن کار داریم؛ در این زمینه مدت ها جلسه می گذاریم و سعی داریم که بهترین ها انتخاب شوند.

ذوالعلی با بیان اینکه چندان از افراد پیشین استفاده نخواهیم کرد تصریح کرد: هرچند تجربیات آنان را در جاهای مختلف استفاده می کنیم اما در انتخاب افراد جوان‌گرایی، نگاه متمایز علمی، منطقی و تنگ نظر نبودن مورد توجه است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان یادآور شد: ۱۰ نفر اعضای هیات نظارت استان کرمان در هفته اول مرداد ماه برای بررسی و صدور حکم به تهران معرفی خواهند شد که پنج نفر از آنان اعضای اصلی خواهند بود؛ هیات نظارت بر شهرستان ها نیز به دفتر استان ابلاغ و بررسی اولیه صورت می گیرد تا پس از صدور حکم، معرفی شوند.

وی با بیان اینکه بسته بودن شرایط و تنگ نظری را از سوی شورای نگهبان در انتخابات نخواهیم دید گفت: البته هیچگاه نبوده که از گروه های غالب سیاسی کشور نماینده ای در انتخابات نداشته باشیم.

این مسئول عنوان کرد: باید تمامی جناح های رسمی کشور در چارچوب قانون اساسی امکان رقابت در انتخابات داشته باشند و در معرض انتخاب مردم قرار گیرند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان با تاکید بر اینکه در فرایند احراز صلاحیت نامزدها بسته عمل نخواهیم کرد اظهار داشت: البته در راستای شرع مقدس و سیاست های کلی قانون اساسی و انتخابات، در مقابل کسانی که واجد شرایط نیستند، کوتاه نخواهیم آمد و انتظار مردم نیز همین است.




وی گفت: از سال قبل همزمان با آغاز اغتشاشات کشور هجمه هایی از داخل و خارج کشور علیه شورای نگهبان شکل گرفت و هدف آن هجمه ها این بود که بگویند فضای سیاسی کشور بسته، نگاه ها جانبدارانه و مربوط به تفکر خاصی است.

ذوالعلی ادامه داد: صلاحیت نامزدها با سازو کار تعریف شده در چارچوب قانون بدون نگاه حزبی، جناحی و بی طرفانه بررسی می شود و ملاک عمل، وضعیت حال کنونی افراد است.


مقابل اعمال فشار با قاطعیت ایستادگی می کنیم


سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان در پاسخ به اینکه آیا اعمال فشار و درخواست بیرونی برای احراز صلاحیت نامزدها داشتید نیز بیان کرد: هرکس بخواهد خارج از وظایف قانونی اعمال نظر و ورود کند مقابل او با قاطعیت ایستادگی می کنیم.




وی افزود: یکی از چارچوب های شورای نگهبان استقلال این شورا از قوه قضاییه، دولت و مجلس است که از نظر ساختار، نیروی انسانی و مالی به سایر قوا وصل نیست.




ذوالعلی تصریح کرد: البته با همه قوا تعامل داریم و انتخابات فرایندی جمعی است اما استقلال شورای نگهبان باعث می شود از اعمال فشار با قاطعیت جلوگیری کند؛ حتی سابقه منفی برای شخص عامل فشار ثبت و به دستگاه های متولی گزارش داده می شود.


به هیچ عنوان از اصول کوتاه نخواهیم آمد




سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان گفت: افرادی ایرادهایی به دولت و مجلس داشتند و فکر می کنند از یک طیف و جناح خاص هستند که می گفتند اگر مجلس از طیف مخالف دولت بود، قوانین بازتر و امکان نقد پیدا می شود و این هجمه ها از سوی افرادی که تایید صلاحیت نشدند مطرح می‌شد.




وی اظهار داشت: علت رد صلاحیت این افراد به صورت مستدل به خودشان پاسخ داده شده بود اما به علت حب و بغض شخصی این مسایل را مطرح می کنند.




ذوالعلی افزود: انتخابات بدون هیچ وابستگی به تفکر و نگاه سیاسی و در چارچوب قانون اساسی برگزار می شود و منافع جمهوری اسلامی و حق و حقوق مردم و اهداف آرمان های انقلاب دیده می شود؛ لذا فعالیت در این چارچوب مجاز و امکان ثبت نام در انتخابات مهیاست.




وی تاکید کرد: نگاه براندازانه علیه جمهوریت، اسلامیت، ولایت و قانون اساسی حتی به قیمت بالارفتن مشارکت، هرگز انجام نخواهد شد، ما به هیچ عنوان از اصول کوتاه نخواهیم آمد.


نقد را بد نمی دانیم


سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان با بیان اینکه وظیفه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی را توسط شبکه ناظران در استان داریم عنوان کرد: این شبکه علاوه بر حراست از رای و نظارت بر صندوق ها، وظیفه جهاد تبیین را نیز دارد و باید روشنگری کند.

ذوالعلی افزود: نقد شدن را به جز مواردی که با حیثیت و آبروی افراد بازی می‌کند بد نمی دانیم اما تخریب نامزدها قابلیت شکایت و بررسی در مراجع خود را دارد.


آبروی افراد در اولویت است


سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان با بیان اینکه اصلاحیات قانون انتخابات براساس سیاست های انتخابات اعلام شده توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۵ است گفت: براساس آنچه که در اصلاح قانون گفته شده، آبروی افراد در اولویت است و مشارکت چهار سطح دارد که یک سطح آن رای دادن است.




ذوالعلی خاطرنشان کرد: ملاک عمل ما در تایید صلاحیت ها حدس و گمان نیست و اسناد قطعی در این فرایند، بررسی می شود؛ افراد باید صلاحیت حداقلی را داشته باشند و سعی شده التزام عملی و اعتقاد قلبی بررسی شود اما نباید احترام، آبرو و عزت افراد خدشه‌دار شود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان افزود: قانون جدید زمان رسیدگی به تایید صلاحیت ها را بیشتر می کند و این موضوع احقاق حقوق مردم و نامزدها را در پی خواهد داشت و فرایند رای گیری با سهولت بیشتری انجام می شود.

وی گفت: انتخابات میان دوره، رسیدگی به جرایم انتخاباتی و فرهنگ سازی در این قانون دیده شده و در واقع با اجرای آن شاهد انتخابات کم ایرادتری خواهیم بود که جرم انگاری و مسئولیت پذیری دستگاه ها نیز در آن دیده شده است.

دوزادهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اسفندماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.