پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

شبکه تلویزیونی عربی "بی.بی.سی" بازگشایی می‌شود

بنگاه خبری "بی.بی.سی" انگلیس قصد دارد برای ارتباط بیشتر با مخاطبان عرب زبان و رقابت با شبکه‌های عربی، شبکه تلویزیونی این بنگاه به زبان عربی را باردیگر راه‌اندازی کند.

به گزارش کرمان نیوز   این رسانه دولتی انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد که شبکه تلویزیونی ‪۲۴‬ ساعته عربی بخش جهانی بی.بی.سی بزودی کار خود را آغاز خواهد کرد. بخش جهانی بی.بی.سی برخلاف بخشهای مختلف داخلی رادیویی و تلویزیونی آن که از طریق مالیات مستقیم مردم تامین می‌شود، با بودجه وزارت خارجه انگلیس فعالیت می‌کند و هزینه سالانه تلویزیون عربی این موسسه ‪ ۱۹‬میلیون پوند تعیین شده است.

شبکه تلویزیونی عربی بی.بی.سی که ‪ ۹‬ماه پیش طرح اولیه تاسیس آن توسط "نایجل چپمن" مدیر سرویس جهانی بی.بی.سی اعلام شد، استخدام مدیران ارشد را آغاز کرده و قرار است در هر روز ‪ ۱۲‬ساعت برنامه و ‪ ۱۲‬ساعت تکرار برنامه‌ها را داشته باشد. رادیوی بی.بی.سی عربی هم اکنون جزو بخشهای فعال سرویس جهانی بی.بی.سی است و پخش برنامه‌های آن ‪ ۲۴‬ساعته است. هزینه تاسیس شبکه تلویزیونی عربی بی.بی.سی از محل صرفه‌جویی ‪ ۳۰‬میلیون پوندی این شبکه از تعطیلی هشت رادیوی متعلق به زبانهای اروپای شرقی و زبانهای تایلندی و یونانی که دارای مخاطبان کمتری بوده و اخراج ‪۲۳۶‬ کارمند آن شبکه‌ها تامین شده است.

شبکه تلویزیونی عربی بی.بی.سی در دهه ‪ ۱۹۹۰‬میلادی فعالیتی کوتاه داشت. این شبکه در ‪ ۲۴‬مارس ‪ ۱۹۹۴‬با کمک مالی موسسه رسانه‌ای عربستانی به نام "موارید" تاسیس شد. با وجود موفقیت نسبی این شبکه، تلویزیون بی.بی.سی عربی بدون اعلام قبلی و کمتر از دو سال پس از شروع فعالیت آن در تاریخ ‪ ۲۱‬آوریل ‪ ۱۹۹۶‬تعطیل شد. تعطیلی تلویزیون عربی بی.بی.سی با تاسیس شبکه عربی "الجزیره" متعلق به دولت قطر مصادف بود که ابتدا مقر اصلی خود را در لندن قرار داد و سپس به دوحه منتقل شد.

همزمانی این دو واقعه این گمان را تقویت کرد که تعطیلی تلویزیون عربی بی.بی.سی با هماهنگی الجزیره صورت گرفته تا شبکه تازه تاسیس عربی تقویت شود. اگرچه درستی این گمان قطعیت نیافت اما بسیاری از کارکنان سابق بی.بی.سی عربی روانه کار در الجزیره شدند و این شبکه قطری دهها کارمند باتجربه را که کار خود را از دست داده‌بودند، به آسانی جذب خود کرد. اکنون رقابت پنهان و آشکار الجزیره و بی.بی.سی در آستانه علنی شدن است و در حالیکه الجزیره در تلاش برای تاسیس شبکه انگلیسی زبان و جذب شماری از کارکنان مشهور بی.بی.سی از قبیل "سر دیوید فراست" و "راگی عمر" است، بی.بی.سی نیز به بازگشایی شبکه عربی دست زده و بی‌رغبت نیست که کارکنان الجزیره را برای کار از دوحه مجددا به لندن منتقل کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.