پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

چالشهای فراروی وزیری که با حداقل رای اعتماد مجلس وزیر شد

حداقل رای لازم برای کسب اعتماد مجلس 143 رای بود که بر این اساس محمد مهدی زاهدی تنها با اختلاف یک رای توانست با کسب 144 رای، از مجلس رأی اعتماد بگیرد و بر مسند وزارت علوم تکیه زند، وزارتخانه‌ای که مرکز تولید علم و فناوری است.

به گزارش کرمان نیوز  به نقل از فارس محمدمهدى زاهدى در سال 69 و پس از اخذ مدرک کارشناسى ارشد ریاضى از دانشگاه تربیت مدرس، دکتراى خود را در همین رشته از دانشگاه شهید باهنر کرمان دریافت کرد.
وى همزمان با تحصیلات، ریاست آموزش و پرورش شهرستان بابک در استان کرمان را نیز برعهده داشت. معاونت پژوهشى دانشگاه باهنر کرمان از سال 1373 تا 1376 و عضویت در اولین دوره شوراى شهر کرمان از سال 78تا 82 از دیگر سوابق اجرایى وى است.
زاهدى همچنین عضویت در هیات منصفه مطبوعات استان کرمان، ریاست دومین دوره شوراى شهر کرمان، عضویت در شوراى کتابخانه هاى عمومى کرمان را نیز در کارنامه خود دارد.
وزیر علوم همچنین عضویت در انجمن ریاضى کشور ژاپن و انجمن ریاضى ایران، آکادمى علوم نیویورک، هیات تحریریه مجله سیستم‌هاى فازى و چندین مجله علمى _ ریاضى بین المللى را نیز به همراه دارد. وى تاکنون دو بار به عنوان پژوهشگر نمونه و یک بار به عنوان استاد نمونه دست یافته است. لقب مرد علمى سال 1997 نیز توسط مراکز بین المللى کمبریج به وى اعطا شد و همین امر زاهدى را در لیست برترین ریاضى دانان جهان در سال هاى 1998 تا 2002 گنجاند.
اما مرد موفق ریاضی طی یک سال گذشته در وزارت علوم با چالشهای زیادی روبه‌رو بود، خوابگاه‌های فرسوده، دانشگاه‌های فرسوده، کنکور، نقل و انتقال دانشجویان، کسر بودجه دانشگاه‌ها، دانشجویان بورسیه برنگشته، آموزشگاه‌های آزاد غیرقانونی، دانشگاه‌های غیرقانونی، ناهماهنگی‌های دانشگاه آزاد با وزارت علوم، ناهماهنگی در دریافت شهریه‌ها، مهاجرت نخبگان و ده‌ها مشکل دیگر.

* طرح سنجش و پذیرش دانشجو در کشاکش مجلس و دولت

شاید یکی از مهم‌ترین اقدامات وزیر علوم ارایه طرح سنجش و پذیرش بود، طرحی که هنوز متصدی اصلی ارایه آن مشخص نیست و همچنان بین مجلس و وزارت علوم این دست و آن دست می‌شود.
دولت و مجلس به طور همزمان طرح سنجش و پذیرش دانشجو را در دستور کار خود قرار دادند، آمار بالای داوطلبان خواستار تحصیلات عالی و مسائل و مشکلات جوانان به دلیل عدم پذیرش در دانشگاه از دلایلی بودند که مجلس هفتم را بر آن داشت تا از روزهای اول آغاز به کار در فکر طراحی قانونی جدید برای آسان‌تر کردن پذیرش دانشجو باشد. از سوی دیگر سازمان سنجش نیز به همین منظور کار تحقیق و بررسی در زمینه سنجش و پذیرش دانشجو را در دستور کار خود قرار داد.
بر اساس طرح سنجش و پذیرش وزارت علوم روند پذیرش دانشجو از یک آزمون چند ساعته تغییر می‌کند و بر اساس آن پذیرش دانشجو با کنکور سراسری، سوابق تحصیلی، آزمونهای معیار، آزمونهای استعداد و مهارتهای فردی صورت می‌پذیرد.
به گفته وزیر علوم طرح سنجش و پذیرش دانشجوی وزارت علوم منتظر تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است،‌ از سوی دیگر طرح سنجش و پذیرش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به صحن ارایه شده و قرار است با اولویت در دستور کار صحن مجلس قرار بگیرد.
صرف هزینه و انرژی برای طراحی و تصویب دو طرح برای یک کنکور آن هم به صورت موازی طرح ساماندهی شهریه دانشگاه‌ها را به یاد می‌آورد که طی آن پس از اجرایی شدن طرح ساماندهی شهریه از سوی وزارت علوم، طرح ساماندهی شهریه مجلس نیز ارایه و در شور اول تصویب شد.
ساماندهی شهریه اقدام جدی وزیر علوم بود که تا حدودی نیز به نتیجه رسید هرچند که نمایندگان مجلس معتقدند که جا دارد بحث شهریه دانشگاه‌‌ها کارشناسی بیشتری شود.
بر اساس طرح ساماندهی شهریه دانشگاه‌ها، شهریه دوره‌های کارشناسی شبانه بین 5 تا 40 درصد کاهش یافت، بر این اساس شهریه یک دوره کامل کارشناسی به حداقل یک میلیون و 400 هزار تومان و حداکثر 3 میلیون و 600 هزار تومان رسید، ضمن اینکه در مقطع کارشناسی ارشد نیز تا قبل از ارایه طرح ساماندهی شهریه دانشگاه‌ها حداقل شهریه در دوره کارشناسی ارشد شبانه 2 میلیون و 700 هزار تومان و حداکثر آن 8 میلیون تومان بود که پس از اجرای طرح این میزان حداقل به دو میلیون و 500 هزار تومان و حداکثر به پنج میلیون و 600 هزار تومان رسید، همچنین شهریه‌ مقطع کارشناسی ارشد برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی تا 20 درصد کاهش یافت.

* دانشگاه‌های فرسوده

به گفته معاون طرح و توسعه وزارت علوم تعدادی از دانشگاه‌های کشور درخطر ریزش قرار دارند و برای بازسازی دانشگاه‌های فرسوده حداقل 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌ها بر اساس استانداردهای 40 سال پیش ساخته شده‌اند و نیازمند بازسازی هستند و این در حالی است که نه تنها ساختمانهای فرسوده دانشگاه‌ها نیازمند بازسازی هستند بلکه با ورود رشته‌های تحصیلی و دانشجویان جدید وزارت علوم نیازمند ساخت فضاهای آموزشی، رفاهی و کمک آموزشی است.
خطر ریزش تعدادی از دانشگاه‌های کشور در حالی است که امسال حدود 22 درصد از اعتبارات عمرانی وزارت علوم حذف شده است، افزایش آمار پذیرش دانشجو در سال جاری از سویی و کاهش 22 درصدی اعتبارات عمرانی از سوی دیگر چالشی است که برای حل آن باید تدابیر ویژه‌ای درنظر گرفت.

* شکایت وزارت علوم از 15 آموزشگاه غیرقانونی

به گفته معاون حقوقی و پشتیبانی وزارت علوم، این وزارتخانه به 15 آموزشگاه و موسسه غیرقانونی اخطار داده‌ و از 15 آموزشگاه که فعالیت غیرقانونی داشته‌اند و به اخطار وزارت علوم توجه نکرده‌اند به مراجع قانونی شکایت کرده است.
وزارت علوم در ابتدا موسسات و آموزشگاه‌هایی را که فعالیت غیرقانونی دارند را شناسایی کرده و سپس در مرحله اول به آنها اخطار می‌دهد و در صورت عدم توجه از آن مرکز به مراجع ذی ربط شکایت می‌کند.
موسسات و آموزشگاه‌ها در حوزه اعزام دانشجوی آزاد به خارج از کشور، آموزش دانشجویان برای راه‌یابی از کاردانی به کارشناسی و از کارشناسی به کارشناسی ارشد فعالیت می‌کنند.
همچنین این معاونت ضمن بررسی پرونده دانشجویان بورسیه‌ای که پس از تحصیل به کشور برنگشته‌اند، وثیقه آنها را پس از اخطار می‌فروشد.
وزیر علوم طی یک سال گذشته فراز و فرودهای بسیاری از جمله جنجالهای ناشی از بازنشستگی اساتید، جابه‌جایی روسای دانشگاه‌ها و عدم هماهنگی دانشگاه آزاد با وزارت علوم را سپری کرده است.
زاهدی چندی قبل در نشستی خبری درباره عملکرد خود در وزارت علوم و احتمال تغییر وی در کابینه دولت احمدی نژاد درباره نمره خود اظهار کرد: اینکه من به خودم نمره بدهم صحیح نیست و باید رئیس‌جمهور به عملکرد من نمره بدهد و تصمیم بگیرد که من باقی بمانم یا نه اما آنچه طی یک سال گذشته در وزارت علوم صورت گرفته، بسیار قابل توجه است و معادل فعالیت‌های چند سال است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.