پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

رابطه انقلاب اسلامی و حماسه عاشورا

شعار "خون بر شمشیر پیروز است " از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران است که نشان‌دهنده الگوبرداری انقلاب ایران از " نهضت عاشورای حسینی " است.

تکیه بر مکتب تشیع و اندیشه‌های اسلام ناب محمدی ، احیاء حقوق محرومان مظلومان و مستضعفان و کاشتن بذر امید در دل آزادگان جهان از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی ایران است.

امسال تقارن دهه فجر انقلاب اسلامی با ماه محرم بار دیگر یاد و خاطره این الهام را در صدر بازگویی و روایت روزهای به یاد ماندنی‌پیروزی انقلاب قرار داد.

انقلاب اسلامی ایران همچون نهضت امام حسین(ع) عظیم و همه‌جانبه بود درواقع این تحول تاریخی را به‌عبارتی دیگر می‌توان تداوم نهضت عاشورا احیاء اسلام روشنفکری و انقلابی پس از چهارده قرن تلقی کرد.

همانطور که نهضت امام حسین(ع) به عنوان یک حرکت فرهنگی ابتدا انسانها را از درون متحول کرد و پس از آن منجر به تحولات بیرونی شد، انقلاب اسلامی ایران نیز ابتدا اندیشه‌ها و ذهن‌ها را متحول و سپس نظام سیاسی کشور را دستخوش تحول ساخت و مردم را از استبداد درونی رهانید.

"واقعه کربلا" گرچه از نظر زمانی کوتاه بود و تنها یک روز از صبح تا عصر به طول انجامید اما لحظه لحظه آن درس شهامت، ایثار و فداکاری ، ایمان، اعتقاد و اخلاص بود. واقعه کربلا دانشگاهی است که از طفل شیرخوار تا پیرمرد سپید مویش به بشریت درس آزادگی و حریت می‌آموزد.

خون مطهر امام حسین (ع ) و یارانش به اسلام حیات تازه بخشید و تاهمیشه تاریخ الهام بخش آزادگان جهان خواهدبود.

به گفته "دکتر علی شریعتی " ،"شهید، قلب تاریخ است، هم چنان که قلب به رگ‌های خشک اندام، خون، حیات و زندگی می‌دهد، جامعه‌ای که رو به مردن می‌رود، جامعه‌ای که فرزندانش ایمان خویش را به خویش ، از دست داده‌اند و جامعه‌ای که به مرگ تدریجی گرفتار است، جامعه‌ای که تسلیم را تمکین کرده است، جامعه‌ای که احساس مسئولیت را از یاد برده است و جامعه‌ای که اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است و تاریخی که از حیات و جنبش و حرکت و زایش بازمانده است، شهید همچون قلبی، به اندامهای خشک مرده بیرمق این جامعه، خون خویش را میرساند و بزرگترین معجزه شهادتش این است که به یک نسل، ایمان جدید به خویشتن را می‌بخشد.

شهید حاضر است و همیشه جاوید، کی غائب است؟"
و به یادآوریم که با الهام از یاد و خاطره شهدای گرانقدر کربلای مطهر بود که مردم مسلمان و شیفته خاندان عصمت و طهارت با دست خالی به مبارزه با رژیم فاسد و دست نشانده پهلوی پرداختند.

و به یاد آوریم تظاهرات پرشور مردمی در اعتراض به رژیم پهلوی را در محرم سال ‪ ۵۷‬و در روز عاشورای حسینی که با الهام از حماسه عظیم حسینی صورت گرفت.

به‌حق می‌توان گفت مفاهیمی که در حماسه حسینی و واقعه کربلا وجود داشت در واپسین ماهها و روزهای سال ‪ ۵۷‬از تاثیرگذارترین مفاهیمی بود که تنور مبارزه با رژیم پهلوی را بیش از هر چیز دیگری گرمی و حرارت بخشید و زمینه ساز سرنگونی دودمان پهلوی را فراهم آورد.

از: عمادالدین فیاضی - ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.