پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

معدن فاریاب تعلق تاریخی و قطعی به استان کرمان دارد

نماینده جیرفت گفت: نحوه انتزاع معادن کرومیت فاریاب از شهرستان منوجان و الحاق آن به شهرستان‌ رودان با تعاریف وضوابط تقسیمات کشور نامانوس بوده و تنش‌های سنگین اجتماعی در پی خواهد داشت.

به گزارش کرمان نیوز  علی‌زادسر نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به موضوع انتزاع معادن کرومیت فاریاب (آسمینون) از شهرستان منوجان و الحاق آن به شهرستان رودان که در سفر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان مصوب گردیده است، گفت: از بدو شناسایی معادن مذکور هیچگاه این معادن در محدوده شهرستان رودان قرار نداشته و همواره متعلق به استان کرمان بوده است.
وی با بیان اینکه اسناد ثبتی این معادن حتی قبل از شناسایی نیز به صورت مکتوب بوده و در محدوده استان کرمان در سال 1338 به ثبت رسیده است، افزود: در آرشیو نامه‌های رسمی مرکز آمار ایران در دهه‌های مختلف و حتی قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، معادن مذکور در محدوده استان کرمان قرار داشته است.
زادسر تصریح کرد: در مصوبات رسمی هیات وزیران در سال 65 و 66 معادن مذکور در تابعیت دهستان نودژ از توابع بخش منوجان مصوب گردیده و بر اساس خطوط ترسیمی بر روی نقشه‌های یک میلیون و 250 هزار مصوب سال 1362 هیات دولت نیز معادن مذکور در محدوده دهستان نودژ از توابع بخش منوجان قرار دارد که اکثریت کارگران معادن مذکور و مدیریت آن از استان کرمان می‌باشند و توجیه ایجاد شهرستان منوجان با پشتوانه همین معادن صورت گرفته است که در عمق شهرستان منوجان و تا هزار و 500 متری شهر منوجان امتداد دارد حال آنکه نزدیک‌ترین نقطه آن به رودان 25 کیلومتر تا رودان فاصله دارد.
نماینده جیرفت خاطر نشان کرد: در ترسیم خطوط مرزی فی‌مابین واحدهای مختلف تقسیمات کشوری، به خصوص استان‌ها، خط‌الراس‌ها ‌کاملا مراعات می‌گردد که بر این اساس نیز معادن مذکور در حوزه آبریز کرمان قرار دارد.
وی با بیان اینکه مصوبه استانی هیات دولت در هرمزگان با نام معادن مذکور همخوانی ندارد، گفت: چیزی که ابلاغ شده است با اصل مصوبه مغایرت دارد، گذشته از آن مصوبه مذکور تنها قرار گرفتن معادن فوق‌الذکر در چارچوب تقسیمات کشوری است نه انتزاع آن که مسولین رودان دنبال می‌نمایند.
نماینده جیرفت موارد مطروحه از سوی متقاضیان رودانی را به هیچ عنوان با واقعیات موجود و اسناد و مدارک و سوابق تاریخی منطقه منطبق ندانست و اظهار داشت: نحوه مصوب نمودن انتزاع نیز با قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری نامانوس بوده و مسبوق به سابقه نمی باشد.
زادسر تصریح کرد: مردم منطقه از سالیان دور این منطقه را جز سرزمین آباء و اجدادی خود می‌دانند و طرح موضوع مذکور ضمن تضعیف جدی کارگزاران استانی دولت، تنش‌های سنگین اجتماعی را در پی خواهد داشت که در سال 74 نیز پس از طرح این موضوع در منطقه بوقوع پیوست که در شرایط فعلی منطقه بویژه درجنوب کشور بایستی از آن اجتناب کرد.
وی تصریح کرد: در چند سال گذشته معادن مذکور با پشت سر گذاشتن بحران‌های کارگری و پرداخت بخشی از بدهی‌های سنگین سالیان قبل با حضور کارگران منوجانی و رودانی جو آرامی داشته است که در صورت طرح این موضوع مجددا منطقه و معادن متشتج و بحران‌های کارگری و مالی تکرار خواهد شد.
زادسر در پایان گفت: در صدد هستیم تا در این خصوص، نامه‌ای برای رئیس‌جمهور طی روزهای آینده ارسال کنیم تا از بحران و تشنج در منطقه با دستور خداپسندانه خود جلوگیری به عمل آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.