پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری استان کرمان (‪(۲‬

آرامگاه شاه‌نعمت‌الله ولی در ماهان نیز یکی از زیباترین شاهکارهای معماری ایران و از آثار برجسته واقع در استان کرمان است.

ساخت این مجموعه نیمه اول قرن نهم آغاز شد و شش قرن یعنی تا اواخر قرن چهاردهم ادامه یافت.

عمارت تاریخی مرقد شاه‌نعمت‌الله ولی، صحنها و رواقهای اطراف آن حدود شش هزار مترمربع وسعت دارد.

این عمارت شاهکاری از هنر معماری شش قرن اخیر و باغ‌سازی بسیار فرح‌انگیز است که صفایی عارفانه را به هر بازدیدکننده هدیه می‌کند.

نخستین کسی که فرمان داد گنبد و بارگاهی مجلل بر مرقد شاه نعمت‌الله ولی بنا شود، سلطان احمدشاه بهمنی پادشاه دکن هندوستان بود که از مریدان و هواخواهان خاص او به شمار می‌رفت.

درهای ورودی آستانه احتمالا در هندوستان ساخته شده‌اند. بر روی‌درهای آن که تعداد آنها پنج جفت است نقوش هندسی خاتم کاری شده و قطعاتی از عاج فیل در آن بکار رفته است.

دو مناره بلند به ارتفاع ‪ ۳۸/۵‬متر، رواق شاه‌عباسی و دارالحفاظ، سر در محمدشاهی، صحن وکیل، صحن اتابکی و صحن میرداماد از جمله قسمتهای مختلف آستانه شاه‌نعمت‌الله ولی هستند.

یکی از اشیاء با ارزش آستانه، پته‌ای است که توسط ‪ ۹‬تا ‪ ۱۲‬زن در مدت سه سال برای روانداز مقبره شاه‌نعمت‌الله ولی دوخته شده است.

طول این روانداز پته ‪ ۴۰۵‬و عرض آن ‪ ۲۶۵‬سانتیمتر است.

تعدادی کشکول مزین به خط و نقش، تعدادی تبرزین حکاکی شده به همراه شمشیر مرصع با جلد چرمی، سپرهای متعدد از پوست کرگدن و فولاد، کتابهای خطی ، چاپ سنگی و چاپی کم‌نظیر، تعدادی پته، ترمه و شال و ظروف چینی و بلور از دیگر اشیاء ارزشمندی است که در آستانه شاه‌نعمت‌الله ولی نگهداری می‌شوند.

از دیگر نقاط دیدنی استان کرمان "جیرفت کهن" است که به عنوان مهد تمدن بشریت آثار بسیار ارزشمند و برجسته‌ای را در دل خود جای داده و هم‌اینک به عنوان بهشتی برای محققان و اندیشمندان علوم باستانشناسی مطرح است.

حوزه فرهنگی جیرفت کهن در جنوب شرق ایران و در کنار رودی به نام هلیل به طول ‪ ۴۰۰‬کیلومتر واقع شده است.

به گواه باستانشناسان این شهر کهن تاریخی یکی از مناطق غنی فرهنگی در دنیای باستانشناسی به شمار می‌رود.

اوج شکوفایی تمدن جیرفت کهن به هزاره سوم قبل از میلاد می‌رسد بطوری که در آن دوره با تمدنهای بین‌النهرین در غرب و حوزه رود سند در شرق ارتباط فرهنگی تجاری داشته است.

در محدوده تاریخی جیرفت کهن ‪ ۲۲‬تپه باستانی، پنج قلعه بزرگ، دهها محوطه باستانی و دو شهر باستانی از جمله شهر کهن "دقیانوس" و "کمادین" شناسایی شده است.

گنجینه سکه محل نگهداری مسکوکات متعلق به ادوار مختلف تاریخی، بنای تاریخی کتابخانه مرکزی، باغ هرندی و گنجینه سازهای سنتی کرمان، گنجینه دفاع مقدس کرمان و روستای تاریخی میمند شهربابک از دیگر نقاط دیدنی و گردشگری در استان کرمان به شمار می‌روند.

منبع : ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.