پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

موزه مطبوعات کرمان/ تنها موزه مطبوعات در سطح کشور

موزه مطبوعات استان کرمان که تنها موزه مطبوعات در سطح کشور می باشد در مردادماه 1384 به پیشنهاد چند تن از نویسندگان و ادب دوستان این مرز و بوم و تلاش رییس وقت خانه مطبوعات استان مهندس فردوسی دایر شد.مکان این موزه که در میان اهالی کرمان به "مقبره سیدعلوی" مشهور است، بیش از 200 سال قدمت دارد و بنایی از یادگاری های دوره قاجاریه محسوب می شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کویر: موزه مطبوعات استان کرمان که مکانی دنج وخلوت در گوشه ای از شهر پر هیاهو و پرتردد کرمان واقع شده است زمانی محل زندگی سیدعلوی، نجات بخش مردم کرمان از دست آقامحمدخان و پایان بخش کشتارهای آن دوره بوده است.

اینها را محسن موسی پور، مسئول موزه مطبوعات کرمان و به قول خودش"خادم سید علوی" در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایسنا منطقه کویر بر زبان می آورد و می گوید: مستندات بسیاری در تاریخ آمده است دال بر اینکه آن هنگام که آقامحمدخان به پشت دروازه های کرمان آمده و دست به کشتار خونین مردمان این دیار زده بود، سیدعلوی با به شهادت رساندن خود باعث متحول شدن آقامحمدخان و عامل نجات مردم می شود.

او می افزاید: در تاریخ آمده است: بعد از شهادت سیدعلوی آقامحمدخان متوجه می شود که چه کرده وسید علوی که بوده است لذا دستور می دهد وی را با احترام کامل غسل و کفن کرده و در محل زندگی و کلاس درس شخصی اش به خاک بسپارند.

مسئول موزه مطبوعات استان کرمان تصریح می کند: همجوار مقبره سیدعلوی، مقبره ناظم الاسلام کرمانی قرار دارد که خود از رجال سیاسی دوران مشروطه خواهی در 100 سال قبل بوده است.

او اضافه می کند: ناظم الاسلام که مهم ترین و نامدارترین اثرش"تاریخ بیداری ایرانیان" است در یکی از تالیفات خود به نام "علائم الظهور" که مربوط به ظهور امام زمان(عج) می باشد نوشته است هرگاه از دنیا رفتم مرا پایین قبرسیدعلوی دفن نمایید و هیچ نام و نشانی به احترام این سیدبزرگوار برمن نگذارید.

موسی پور می گوید: این مکان (موزه مطبوعات) که تا چند سال قبل مکانی متروکه بود در سال 1370 از سوی سازمان میراث فرهنگی استان مورد توجه قرار گرفت وبعد از بازسازی و مرمت، به یک مجموعه وکتابخانه تخصصی میراث فرهنگی یا همان کتابخانه سیدعلوی تبدیل شد.

وی می افزاید: سرانجام در سال 1384 این مکان به پیشنهاد  تاریخ دوستان کرمانی تبدیل به موزه مطبوعات گردید و در حال حاضر بیش از 100 عنوان روزنامه قدیمی و تعداد قابل توجهی مجله قدیمی، یک عدد دستگاه چاپ سنگی 100 ساله(هدیه ای از چاپخانه گلبهار،اولین چاپخانه کرمان) ،دوربین عکاسی قدیمی 80 ساله، یک عدد قرآن خطی 200 ساله و سایر وسایل کلیشه هایی که در چاپ روزنامه ها به کار برده می شده است، در این مکان نگهداری می شود.

موسی پور، می گوید: قدیمی ترین روزنامه منتشر شده در 100 سال گذشته روزنامه اعتبار بوده که به قلم مرحوم شیخ محمدحسن طلبه در سال 1286(ه.ش) منتشر شده است و قدیمی ترین نسخه آن در موزه مطبوعات کرمان موجود می باشد.

او در پایان می افزاید: بسیاری از روزنامه های محلی کرمان که در گذشته منتشر می شده است و شاید اکنون نامی هم از آنها در اذهان مردم نمی باشد نیز در این مکان نگهداری می شوند.امید است که با توجهات میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان روز به روز شاهد وسعت و رونق این مجموع باشیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.