پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

توصیه های امام خمینی (ره) به دولت و دولتمردان

رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره ) همواره بر شایستگی و صداقت کسانی که در جامعه اسلامی زمام امور مردم را بر عهده دارند،تاکید فراوان داشتند.

امام خمینی (ره) بارها به دولتمردان و مسئولان اجرایی کشور متذکر شدند که "خدمتگزار" مردم هستند و می‌باید از انحراف، مال اندوزی و فساد برحذر باشند.

به اعتقاد معمار بزرگ انقلاب همه حاکمان و مسئولان تنها باید با اراده مردم انتخاب شوند و به خواست مردم نیز از قدرت کنار روند. ایشان در این‌باره فرمودند:" هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیما در برابر سایرین، زمامدار مسلمین را استیضاح کند و به او انتقاد کند و او باید جواب قانع‌کننده دهد و در غیر این صورت اگر بر خلاف وظایف اسلامی خود عمل کرده باشد، خود به خود از مقام زمامداری معزول است."

***فرازهایی از کلام نغز و آتشین امام راحل (ره) درباره نقش و وظیفه دولت و دولتمردان در جمهوری اسلامی :

* دولتها خدمتگزار مردمند.


* ای دولت‌ها !فتح کشور مهم نیست، فتح قلوب مهم است.


* دولت و اتباع دولت خدمتگزار به ملت هستند نه آقای ملت، خدمتگزارند اینها.


* هر کس در هر شغلی که به او پیشنهاد می‌شود، اگر شایستگی ندارد برای آن شغل، برای او صحیح نیست و جایز نیست که در آن شغل وارد بشود و اگر شایستگی دارد برای آن، برای او صحیح نیست که شانه خالی کند.


* اسلام می‌خواهد که دولت‌ها خدمتگزار ملت‌ها باشند.


* دولت‌ها یک اقلیتی هستند که باید برای خدمت این ملت باشند، و اینها نمی فهمند که دولت خدمتگزار ملت باید باشد، نه حاکم بر ملت.


* دولت واقعا باید با تمام قدرت آن طوری که علی (علیه السلام) برای محرومین دل می‌سوزاند،این هم با تمام قدرت دل بسوزاند برای محرومین.


* به وزرای کشور در طول تاریخ آینده، توصیه می‌کنم که در انتخاب استاندارها دقت کنند. اشخاص لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند تا آرامش در کشور هر چه بیشتر حکمفرما باشد.


* همه مردم، همه انسانها دولت اسلامی را تقویت کنند تا بتواند اقامه عدل بکند.


* گاهی ممکن است که قوانین مترقی و مفید به حال جامعه از مجلس بگذرد و شورای نگهبان آن را تنفیذ کند و وزیر مسئول هم ابلاغ نماید، لکن به دست مجریان غیر صالح که افتاد آن را مسخ کنند.


* خیال نکنند که ما دولت هستیم و باید مساله ای را که ما مطرح می‌کنیم ملت بپذیرند، چه روی مصالحش باشد چه نباشد.


* اگر ملت می‌خواهد که این پیروزی تا آخر برسد و به منتهای پیروزی -که آمال همه است -برسد، باید مواظب آنهایی که دولت را تشکیل می‌دهند، آن که رئیس جمهور است، آن مجلسی که هستلاندج در , مجلس هست ، همه اینها را توجه بکنند که مبادا یک وقتی از طبقه متوسط به طبقه بالا و به اصطلاح خودشان مرفه، به آن طبقه برسد.


*اگر به واسطه سوء‌مدیریت و ضعف فکر و عمل شما، به اسلام و مسلمین ضرری و خللی واقع شود -و -خود می‌دانید و به تصدی ادامه می‌دهید -مرتکب گناه عظیمی و کبیره مهلکی شده‌اید کهج به واسطه آن, "عذاب بزرک " دامنگیرتان خواهد شد.


* اگر چنانچه هیات حاکمه، کسانی که مقدرات یک کشور در دست آنهاست، این‌ها فاسد باشند مملکت را به فساد می‌کشند.


* در رفتار عدالت داشته باشید، در گفتار عدالت داشته باشید، تشریفات را کم کنید و این ملت را خدمتگزار باشید.


* اینهایی که قدرت دارند باید حفظ جهات انسانیت را، جهات اسلامیت را بیشتر از دیگران بکنند.


* اکیدا از مقامات رسمی خواستارم تا به کمک یکدیگر مشکلات کشور را حل نمایند و برادرانه با یکدیگر همکاری نمایند.


* برای بازرس‌ها امانت از امور بسیار لازم است. آنهایی که در شغل بازرسی هستند آنها باید امین باشند.


* هر کس خود را مدیر و مدبر و خدمتگزار برای خلق خدا می‌داند، کناره گیری او در این زمان، پشت ,کردنج به خلق و خدای خلق است.


* ما- بحمدالله -امروز همه دست اندر کارهایمان کاخ‌نشین نیستند، دولت ما یک دولت کاخ‌نشین نیست. آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم.


* آن روزی که رئیس جمهور ما- خدای نخواسته -از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای او و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.