پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

به‌بهانه سالروزشهادت دکتر مصطفی چمران

‬خردادماه سال ‪ ۱۳۶۰‬مردی در دهلاویه با خون خویش وضو کرد که فراتر از اهالی امروز بود.

در تاریخ انقلاب اسلامی ، نام‌ها و یادهای بسیاری قابل تکریم هستند اما در میان آنان ، شهید چمران دارای ویژگی‌های شخصیتی منحصر بفردی است.

چمران ، سرداری عارف، هنرمندی متعهد، رزمنده‌ای غیور و مدیری مدبر بود.

"مصطفی" در سال ‪ ۱۳۱۰‬شمسی در یکی‌ازمحلات جنوب تهران در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود.

دوران متوسطه و دانشگاهی را با نمرات عالی در تهران به پایان رساند و سپس از سوی دانشکده فنی برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و در آن سامان ، دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد.

چمران را می‌توان یکی از بانیان اصلی تاسیس انجمن‌های اسلامی دانشجویی در آمریکا دانست.

باآغاز قیام ‪۱۵‬خرداد ‪ ۴۲‬به‌رهبری امام خمینی (ره)، چمران به‌صف مبارزان انقلابی پیوست و همواره یکی از مروجان اندیشه‌های امام در ایران و دیگر کشورهای اسلامی بود.

وی در همین دوران به همراه تنی چند از همفکران خود به مصر رفت و به مدت دو سال به فراگیری فنون جنگ‌های نامنظم و چریکی پرداخت وسپس به لبنان عزیمت کرد.

چمران منطقه شیعه‌نشین جنوب لبنان راانتخاب و در کنار ایجاد محیطهای آموزشی برای فرزندان این منطقه محروم ، مبارزه با غاصبان صهیونیست را سرلوحه کارهای خود قرارداد و تا بازگشت به میهن هیچگاه اسلحه‌ای که برای انهدام دشمن صهیونیست در دست داشت، بر زمین نگذاشت.

بعداز پیروزی انقلاب اسلامی،دکتر چمران به ایران بازگشت و به ساماندهی نیروهای نظامی اقدام کرد.مقدمات تشکیل سپاه پاسداران و سازماندهی ارتش از جمله ماموریتهای اصلی او در اوائل انقلاب اسلامی بود.

وی درجریان فعالیت‌های اجرایی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی سمت معاون نخست وزیری را نیز در کارنامه درخشان خود داشت.

از اقدامات آن شهیدبزرگوار در این دوران می‌توان کمک به ایجاد سپاه پاسداران و جهاد سازندگی،فعال کردن ارتش،حفظ کردستان و دفاع از خطه خوزستان که نهایتا همه این امور به انسجام جمهوری اسلامی انجامید، اشاره کرد.

اما امروز یادآور سالروز شهادت سرباز وفاداری است که دلباخته مکتب خمینی کبیر بود. سرداری که مصائب و مناصب زندگی زمین‌گیرش نکرد و در اوج عرفان، مسافر دشت نیکی‌ها و روشنی‌ها شد.

کسانی که با شهید دکتر چمران از نزدیک آشنایی داشتند، اذعان می‌کنند که او به ملاقات پروردگارش دل بسته بود وبه همین دلیل هماره در تلاش بود تا با جلب رضایت حق تعالی خود را به جوار دوست نزدیکتر کند.

در این راستا از رفاه زندگی مادی، از زن و فرزند و از مقام و منصب چشم پوشید وآنچه داشت در طبق اخلاص تقدیم پروردگار خویش کرد.

امام‌خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در شهادت چمران فرمودند:"چمران عزیز در حیات، بانور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید"
رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ از شهید چمران به عنوان انسانی متواضع و عارفی مجاهد و شجاع یاد می‌کند و می‌گوید: این شهید بزرگوار حقی بزرگ بر گردن نسل جوان و جامعه ما دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین"سید حسن موذنی"به ‪ ۲۳‬سال حضور شهید چمران درخارج کشور اشاره و اظهار می‌دارد:این دوره‌ی طولانی دوری از وطن کمترین انحراف فکری و عقیدتی را در او به وجود نیاورد.

موذنی می‌افزاید:شهید چمران الگوی واقعی‌عرفان و مبارزه علیه دشمنان بوده و ظلم ستیزی را سرلوحه کار خود قرار داده بود.

از : اکبر شوخ چشم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.