پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

نگاهی به حضور لشگر ‪ ۴۱‬ثارالله در هشت سال دفاع مقدس

هشت سال دفاع مقدس قطعه‌ای درخشان از تاریخ حماسی ملت ایران است و حضور بسیجیان و نیروهای لشگر ‪ ۴۱‬ثارالله همچون نگینی در این بخش از تاریخ می‌درخشد.

طی آن دوران، خیل عظیم بسیجیان استان کرمان با مدیریت لشگر ‪ ۴۱‬ثارالله در قالب ‪ ۲۰۲‬گردان با استعداد ‪ ۱۱۴‬هزار و ‪ ۴۱۴‬بسیجی در ‪ ۲۶‬عملیات حضور فعال داشتند.

از این تعداد ‪ ۳۹۲۲‬نفر به فیض شهادت نایل شدند و ‪ ۱۵۰۰‬نفر جانباز و ‪۷۲۷‬ نفر آزاده هستند.

لشگر مکانیزه ‪ ۴۱‬ثارالله بخاطر دلاوری و ایثار نیروهای شهادت‌طلب و تدبیر و لیاقت فرماندهان شهید و شهدای زنده خود شهرت جهانی دارد و برای ایرانیان نامی آشنا و غرورآفرین است.

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در سال ‪ ۱۳۵۷‬و تشکیل سپاه، پاسداران کرمانی با حضور فعال در مناقشات و درگیریهای کردستان اداره و حفاظت از شهر مهاباد را به عهده گرفتند.

این برهه نخستین صحنه رزم بود که شالوده و زیربنای فرماندهی و تشکیلات رزمی پاسداران دیار شهیدپرور کرمان محسوب می‌شد.

با شروع جنگ تحمیلی نخستین گروه پاسداران و نیروهای مردمی به صورت داوطلب به سوی جبهه‌ها شتافتند.

در رشته عملیات ایذایی اولیه و جنگهای نامنظم این تعداد محدود به نیروهای کرمانی مشهود بودند و در عملیاتهای بعدی سپاه در قالب یک گروهان عمل کردند.

از عملیات طریق‌القدس، تیپ ثارالله شکل گرفت و در عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین این تیپ حضوری موثر داشت و از عملیات رمضان با انسجام نیروهای استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان "لشگر ‪ ۴۱‬ثارالله" پا به عرصه وجود نهاد.

لشگر ‪ ۴۱‬ثارالله به فرماندهی سردار رشید اسلام "حاج قاسم سلیمانی" در تمامی سلسله عملیات رزمندگان اسلام جزو لشگرهای خط شکن و پیروزی‌آفرین بود بطوری که در عملیات والفجر ‪ ۸‬و کربلای ‪ ۵‬نقش کلیدی و بارز این لشگر برکسی پوشیده نیست.

"کد ‪ "۴۱‬لشگر ‪ ۴۱‬ثارالله برگرفته از کد رمز سردار سلیمانی در عملیات اطراف شوش می‌باشد.

عبور از اروند و شکستن نخستین خطوط آن سوی رودخانه وحشی اروند خروشان و دفاع در مقابل پاتکهای ارتش مجهز عراق، پیشروی و تصرف سرپلهای بسیار حساس در جزایر بوارین و کانال ماهی گوشه‌ای از رشادتهای نیروهای جان برکف سپاهی و بسیجی این لشگر بود.

سرداران سرافراز و دلاورانی همچون "حاج قاسم میرحسینی، حاج یونس زنگی آبادی، حاج احمد امینی، حاج مهدی طیاری، مهدی زندی، عبدالمحمد مغفوری، شول، عابدینی، تاجیک، گرامی، تهامی و عرب نژاد" از شهیدان والامقام پاسدار و بسیجی لشگر ‪ ۴۱‬ثارالله در طول دوران دفاع مقدس هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.