پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

یک بستر و " یک " رویا

نشست " گروه پنج بعلاوه یک " درحالی روز جمعه تصمیم گرفت هیچ تحریم، مجازات و تهدیدی علیه ایران تصویب نکند و موفقیتی را برای دیپلماسی هسته‌ای ایران رقم بزند که دولت ایالات متحده آمریکا تمام توان خود را از دیپلماسی تا رسانه، بسیج و فضای داخلی و بین‌المللی را آماده کرده بود تا قطعنامه سوم را برای تحریمهای شدیدتر ایران و زمینه گامهای شوم بعدی، به تصویب برساند اما ناکام ماند.

نتیجه نشست روز جمعه وزیران امورخارجه گروه موسوم به "پنج بعلاوه یک" (وزیران امورخارجه پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت و آلمان ) و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک، یکبار دیگر نشان از پیروزی عقل و تدبیر و صلح طلبی و شکست جنگ‌افروزان و خشونت‌آفرینان عرصه بین‌المللی داشت.

این نشست بر سر موضوع پرونده هسته‌ای ایران با صدور بیانیه‌ای در این مورد، تصمیم گرفت هیچ تهدید یا محدودیتی را علیه ایران به تصویب نرساند و فرصت آشتی جویانه‌ای فراهم سازد.

این درست نقطه مقابل رویکرد واشنگتن به موضوع فعالیت هسته‌ای ایران است که از آغاز بر طبل جنگ و خشونت و تهدید کوبیده است.

واشنگتن بخصوص رییس جنگجوی دیپلماسی آن، کاندولیزا رایس در دو هفته اخیر تلاشهای فشرده و گسترده‌ای را بکار بست تا از یک سو، اعضای گروه پنج بعلاوه یک را به اتخاذ تصمیم شدیدتر و تایید تحریمهای بیشتر، ترغیب کند و از سوی دیگر به عنوان زمینه‌ساز آن، موج سهمگین رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی بخصوص همزمان با سفر ریاست جمهوری اسلامی، به راه انداخت.

ناظران جهانی رسانه‌ای این تصمیم گروه پنج بعلاوه یک را شکست آمریکا و فرانسه به عنوان کشورهای تندرو علیه ایران در این گروه می‌دانند به طوری که رویترز در گزارشی پس از این نشست، از نتیجه این اجلاس به عنوان شکست و بدبیاری آمریکا و فرانسه یاد کرد که در جست و جوی اعمال هرچه سریعتر فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران بودند.

این نشست را همچنین می‌توان توفیق و پیروزیی برای ایران دانست به گونه‌ای که یک کارشناس در گفت وگوی جمعه شب با بخش فارسی بی‌بی‌سی، اوضاع را به نفع ایران و موفقیت کشورمان خواند.

بنابراین اگر گفته شود توافق چندی پیش ایران و آژانس (البرادعی) که با مخالفتهای شدید سردمداران کاخ سفید روبرو شده بود، خود را به گروه پنج بعلاوه یک و شورای امنیت تحمیل کرد، به بیراهه نرفته‌ایم.

تصمیم معقول و آشتی جویانه پنج بعلاوه یک، ادامه منطقی، همکاری ایران با آژانس و توافق اخیر میان این دو است.

پس می‌توان گفت اینک گفتمان آژانس ( که برخاسته از دور جدید همراهی و همکاری ایران است )، بر موضوع هسته‌ای ایران حاکم شده است بخصوص آنکه یکی از محورهای اصلی تصمیم روز جمعه پنج بعلاوه یک، رجوع به گزارش آتی البرادعی است. و اگر گفته شود با نشست دیروز پنج بعلاوه یک، موضوع فعالیت هسته‌ای ایران، در مسیر آژانس قرار گرفته است، بی‌ربط نگفته‌ایم.

و در چنین فضایی است که آمریکا در "بستر" جلسه گروه پنج بعلاوه یک، "رویا"ی تحریم دیگری را علیه ایران آرزو و جستجو می‌کرد که محقق نشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.