پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

خرما، میوه نخل مهربان / ارزش و نقش آن در هرم غذایی

خرما یکی از پرمصرف‌ترین خوراکی‌هایی است که در ماه مبارک رمضان بر سر سفره افطار گذاشته می‌شود.

استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده‌است، این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه داری را جبران می‌کند، به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی‌تحرک شده است،به تحرک وا می‌دارد.

خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت می‌کند و نیروی عمومی بدن را افزایش می‌دهد و به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه می‌شود.

خرما میوه‌ای قدیمی است، میوای که از درختی عمل می‌آید که جزو تیره نخل هاست و در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش می‌یابد.

عده‌ای خاستگاه آن را هندوستان می‌دانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به پنج هزار سال پیش برمی گردد.

گفته می‌شود که نخل خرما از ایران به چین برده شده و در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا کشت شد.

خرمای ایرانی گونه‌های متعددی دارد که مصارف هر کدام از آنها متفاوت است، گونه‌هایی مانند مهتری، سلانی، شهمران، کلوته و ... که در میان این گونه‌ها شاید نام"مضافتی" برای ما از همه آشناتر باشد ، گونه‌ای از خرما که به شکل رطب در بازارهای داخلی و خارجی با طعمی بسیار دلچسب به فروش می‌رسد.

درباره ارزش غذایی خرما، تاثیر آن بر سلامت انسان و نقش آن در هرم غذایی خبرنگار علمی ایرنا با خانم "زیبا کاوه‌یی" کارشناس تغذیه گفت و گویی انجام داده‌است که خواندنی است.


* خرما در هرم غذایی
خرما از ارزش غذایی خوبی برخوردار است و باید آن را در هرم مواد غذایی میوه به حساب آورد.

با توجه به کوچکی هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است که چنانچه بر اساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه می‌خورید، می‌توانید این تعداد را به جای یکی از این واحدهای میوه استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است، در صورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است باعث چاقی شما شود.

افراد دیابتی و یا کسانی که سابقه دیابت در خانواده آنان وجود دارد باید تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.


* ترکیبات خرما
خانم کاوه‌یی درباره ترکیبات شیمیایی خرما می‌گوید: خرما شامل ‪ ۲۵‬درصد ساکاروز، ‪ ۵۰‬درصد گلوکز و مواد آلبومینوئیدی آب و پکتین است.

خرما ویتامین‌هایی مانند ‪ C , B , A‬و ‪ E‬و حاوی مقادیری املاح مدنی است.

ترکیب خرمای تازه در صد گرم که خانم کاوه‌یی از به عنوان میوه تازه نام می‌برد، شامل ‪ ۱۶۳‬کالری انرژی، ‪ ۰/۹‬گرم پروتئین ‪ ۰/۳‬گرم چربی، ‪ ۳۸‬گرم گلوسید، ‪ ۳۰‬میلی گرم فسفر ، ‪ ۱/۳‬میلی گرم آهن ، ‪ ۵۱‬میلی گرم کلسیم و ‪۱۰‬ میلی گرم ویتامین ‪ C‬است.

به علاوه میوه خشک (خرمای خشک)، ‪ ۳۰۰‬کالری انرژی، دو گرم پروتئین، ‪ ۰/۶‬گرم چربی، ‪ ۶۰‬میلی گرم گوگرد ‪ ۵۰‬میلی گرم فسفر، ‪ ۶۵۰‬میلی گرم پتاسیم، ‪ ۶۵‬میلی گرم منیزیم، ‪ ۷۰‬میلیگرم کلسیم دو میلی گرم آهن و ‪ ۲/۲‬میلی گرم نیاسین و مقدار کمی سدیم دارد.


* خرما و سلامت
این کارشناس تغذیه می‌گوید تاثیر خرما بر سلامتی در تحقیقات متعددی بررسی شده است.از آنجا که خرما در گروه میوه‌ها طبقه بندی می‌شوداز فواید مصرف میوه و سبزی برخورداراست.

به علاوه خرما به علت چربی کمی که دارد به عنوان ماده غذایی کم چربی در نظر گرفته می‌شود.

به خاطر مقادیر ناچیز سدیم ، بیماران مبتلا به فشار خون بالا با مصرف آن مشکلی نخواهند داشت ، مگر اینکه با مصرف نامتعادل باعث اضافه وزن در آنها شود.

بیشترین اهمیت خرما به علت تامین فیبر گیاهی است.به گفته دانشمندان مصری ، خوردن ‪ ۸۰‬گرم خرما، ‪ ۱۰‬درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین را جبران می کند.

"نیاسین" برطرف‌کننده مشکلات گوارشی، روانی و پوستی است.

این مقدار خرما همچنین پنج درصد نیاز روزانه به ویتامین‌های ‪ B1‬و ‪B2‬ را که در سلامت اعصاب و دستگاه گوارش نقش دارند ، تامین می‌کند.

کاوه‌یی کارشناس موسسه تغذیه، سلامت و توسعه با استفاده از تعبیر "نخل مهربان" می‌گوید: براساس شواهد، در مناطقی که مصرف خرما درآنها زیاد است ، این میوه می‌تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.// از: علیرضا خسروی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.