پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

بنای مسجد جامع کرمان در معرض آسیب قرار دارد

معاون فنی سازمان میراث فرهنگی کرمان گفت: به دلیل بروز مشکل رطوبت زدگی بنای مسجد جامع کرمان در معرض تخریب قرار گرفته است.

به گزارش کرمان نیوز محسن موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه علت اصلی این مشکل بالا آمدن سطح آب زیرزمینی در زمین‌های بافت قدیم شهر کرمان است، افزود: به دلیل حجم کم فاضلاب و استفاده مردم از آب‌های زیرزمینی در گذشته سطح این آب‌ها بالا نمی‌آمد، اما هم‌اکنون به دلیل افزایش جمعیت و تراکم آن به خصوص در بافت قدیم شهر کرمان سطح آب‌های زیرزمینی بالا آمده است.
وی اظهار داشت: به همین دلیل مشکلاتی مثل رطوبت زدگی و شوره زدگی چند بنای قدیمی و مهم شهر کرمان از جمله مسجد جامع، پاگرد آب انبار حاج آقا علی و پاگرد آب انبار گنجعلیخان در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته‌اند.
موحدی به آسیب‌های وارد شده به مسجد جامع کرمان در همین زمینه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون سطح آب چاه در پشت مسجد جامع بالا آمده و مرتباً از آن آب جاری می‌شود که علی‌رغم کشیدن مداوم آب از این چاه باز هم برخی از دیواره‌های مسجد جامع دچار رطوبت زدگی و شوره زدگی شده‌اند.
معاون فنی سازمان میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: مسئولان باید با ایجاد طرح شبکه فاضلاب در بافت قدیم شهر کرمان آب اضافی زیرزمینی در این مناطق را به خارج از شهر هدایت کنند.
مسجد جامع کرمان یکی از مساجد زیبا متعلق به دوره اسلامی در جنوب شرق ایران است.
این مسجد هم‌اکنون به دلیل بروز مشکلات یاد شده به صورت جدی در معرض تخریب قرار گرفته، به طوری که سقف بعضی از شبستان‌های این مسجد نیز دچار ترک خوردگی شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.