پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

تاملی بر نظرسنجی‌های انتخاباتی درپایگاه‌های خبری حزبی

پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی این فرصت را برای انسان جهان امروز فراهم آورده است تا در کمترین زمان به بیشترین افراد دسترسی داشته و آنان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

امروزه برای دستیابی به مخاطبان ، لازم نیست فرسنگ‌ها طی و هیات‌هایی اعزام شود، در جهان امروز فناوری‌های ارتباطی با پهنای وسیع دربرگیری، قادرند در کوتاهترین زمان ممکن میلون‌ها مخاطب را در معرض پیام‌های مختلف قرار دهند.

اگر دسترسی به مخاطبان انبوه در کمترین زمان ممکن را مهمترین دستاورد فناوریهای نوین ارتباطی ندانیم، بی‌گمان یکی از مهمترین دستاوردهای بشری در این حوزه است.

آگاهی از سلایق مخاطبان و برنامه‌ریزی جهت تاثیرگذاری بر آنان، فرصت مغتنمی است که فناوریهای نوین ارتباطی در اختیار بشر امروز قرار داده است.

امروزه صاحبان صنایع بزرگ،احزاب و موسسات فراملی و بین‌المللی در راستای تاثیرگذاری بر مخاطبان با هدف دستیابی به اهداف مورد نظر، بیشترین بهره را از فناوریهای نوین ارتباطی می‌برند.

"نظرسنجی" که یکی از راههای شناخت سلایق مخاطبان است،در بستر پیشرفت‌های فناوریهای ارتباطی رشد چشمگیری داشته و کمک شایانی به‌اهداف و برنامه‌های گروههای مختلف در جامعه بشری کرده است.

قصه این فن که با هدف شناخت ذائقه مخاطبان و اقناع آنان، کاربرد و دستاورد زیادی برای بشریت امروز داشته است، در کشور ما به گونه‌ای دیگر است.

ضمن احترام به مراکز علمی کشور که از نظرسنجی برای خدمت به اهداف بلند ملی سود می‌جویند، استفاده احزاب و گروه‌های سیاسی از نظرسنجی، تا حد تحمیق توده‌ها و توهین به شعور عامه مردم تنزل یافته است.

بهره‌گیری ابزاری از نظرسنجی با هدف فریب مخاطبان در آستانه انتخابات بیش از پیش رونق یافته و در پاره‌ای از اوقات به عنوان ابزاری در راستای جنگ روانی از سوی احزاب و گروه‌هایی که از منظر عمومی با اقبال کمتری روبرو هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی چند روز گذشته سایت‌های وابسته به احزاب مختلف اقدام به نظرسنجی‌های اینترنتی با هدف شناخت مخاطبان در حوزه انتخابات کرده‌اند.

در همین پیوند، پایگاه خبری وابسته به یکی از احزاب شناخته شده سیاسی با ارائه فهرستی از ‪ ۹۹‬فعال سیاسی اصولگرا و دوم خردادی ، از بازدیدکنندگان خواسته است ‪ ۳۰‬نماینده برگزیده خود را انتخاب کنند.

گردانندگان پایگاه مذکور ترکیب معناداری از فعالان سیاسی را در فهرست ‪۹۹‬ نفره پیشنهادی خود لحاظ کرده‌اند.

از مجموع ‪ ۹۹‬نفر فعال سیاسی که در معرض انتخاب بازدیدکنندگان قرار گرفته است حدود دوسوم یعنی ‪ ۶۵‬نفر از فعالان جبهه دوم خرداد هستند و سهم جریان اصولگرا در این انتخاب حدود نصف جریان مقابل یعنی ‪ ۳۴‬نفر در نظر گرفته شده است.

این پایگاه همچنین در معرفی چهره‌های وابسته به جبهه دوم خرداد نیز ترکیب جالبی را به‌کار برده است.

از مجموع ‪ ۶۵‬فعال سیاسی دوم خردادی معرفی شده بیش از ‪ ۳۰‬نفر از اعضای حزب مشارکت هستند و از میان سایر گروه‌های سیاسی جبهه دوم خرداد که گفته می‌شود در ائتلاف مرکزی آن حدود ‪ ۲۳‬گروه سیاسی حضوردارند، فعالان سیاسی وابسته به‌حدود ‪ ۱۰‬گروه مورد توجه قرارگرفته که سهم آنها بین یک تا ‪ ۶‬نفر می‌باشد.

در مقابل سهم بیش از ‪ ۳۰‬نفره حزب مشارکت، در این فهرست برای اعتماد ملی ‪ ۶‬نفر ، کارگزاران سازندگی ‪ ۵‬نفر و مجمع روحانیون ‪ ۳‬نفر و حزب همبستگی ‪ ۲‬نفر در نظر گرفته شده است.

از جمله دیگر ایرادات وارده به این دست از نظر سنجی ها، عدم نمایش نتایج همزمان نتایج نظر سنجی است. در حالی که برابر عرف موجود در همه پایگاه‌های معتبر خبری و حتی وبلاگ‌های شخصی، کاربران باید بتوانند قبل و بعد از رای دادن به نظر سنجی مستقیما از نتیجه نظرسنجی، پیش و پس از رای دادن آگاه شوند، در نمونه فوق کاربران نامحرم شمرده شده و اجازه دیدن نتیجه نظر سنجی را ندارند. این در حالیست که در تنظیم پرسشنامه و گزینه‌های قابل انتخاب، نسبت بین جبهه‌ای فعالان سیاسی مطرح برای نظر سنجی دو به یک به نفع فعالان شرکت داده شده دوم خردادی است و در صف بندی درون جبهه‌ای نیز نسبت فعالان وابسته به جبهه مشارکت به سایر گروه‌ها تا‪۵‬ برابر بیشتر در نظر گرفته شده است.

به اعتقاد متخصصان امور نظرسنجی این اقدام احزاب به آن معنا است که آنان قادر خواهند بود در نمایش نتیجه‌گیری نهایی، درصد آرا را به نفع خود مصادره کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.