پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

اهم رویدادهای انتخاباتی در هفته جاری

فضای سیاسی و رسانه ای کشور در هفته جاری شاهد رویدادها و تحولات تازه ای درباره انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بود.

تحولاتی چون "تایید صلاحیت ‪ ۲۸۰‬تن دیگر از ردصلاحیت‌شدگان از سوی شورای نگهبان "، "اعلام شرایط تبلیغات پیش از موعد احزاب برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات "، "تدوین منشور اخلاقی انتخابات توسط وزارت کشور"، " تداوم رایزنی‌ها در جبهه متحد اصولگرایی برای
ارائه لیست نهایی و واحد" و "دلگرمی بیشتر اصلاح طلبان برای ورود به عرصه رقابت های انتخابات مجلس هشتم با تایید صلاحیت برخی از نامزدهای اصلاح طلب "، سرفصل مهم‌ترین رخ دادهایی بودند که تصمیم گیری‌ها در محافل سیاسی و اولویت بخشی به رویدادها در فضای رسانه ای کشور را تحت تاثیر خود قرار دادند.

در این میان،اعلام خبر مربوط به تایید صلاحیت ‪ ۲۸۰‬نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس ، که پیشتر صلاحیت آنها در هیات های اجرایی و نظارت بر انتخابات رد شده بود، از سوی شورای نگهبان، به فضای رقابت های انتخاباتی در دو بعد "فعالیت های سیاسی احزاب و گروههای مختلف فعال در چارچوب نظام جمهوری اسلامی " و "فعالیت های رسانه ای " نشاط و پویایی بیشتری بخشید.


*تایید صلاحیت ‪ ۲۸۰‬تن دیگر از ردصلاحیت‌شدگان
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که صلاحیت ‪۲۸۰‬نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس تایید شده است.

هیات های اجرائی و نظارت بر انتخابات، پیشتر صلاحیت این داوطلبان را رد رد کرده بودند اما شورای نگهبان که مرجع نهائی تصمیم گیری در مورد این صلاحیت هاست، با تجدید نظر در بررسی صلاحیت ها،رای به تایید صلاحیت آنان داده است.

"عباسعلی کدخدایی "، سخنگوی شورای نگهبان در این‌باره گفت: تایید صلاحیت شدگان از همه جریان های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب و همچنین افراد مستقل هستند و طی روزهای آینده نیز اسامی تعداد دیگری از داوطلبان که در بررسی صلاحیت شان تجدیدنظر شده، اعلام خواهد شد.

در میان ‪ ۲۸۰‬داوطلبی که شورای نگهبان در نهایت صلاحیت آنها را تایید کرده، نام های شماری از نمایندگان کنونی مجلس نیز بچشم می‌خورد که بیشتر شان نمایندگان جناح اقلیت اصلاح طلب مجلس هستند.

با تایید این افراد، شمار نیروهای اصلاح طلب در رقابت انتخاباتی مجلس هشتم افزایش یافته است.

از سوی دیگر، سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که لیست جدیدی از تایید صلاحیت‌شدگان قبل از سوم اسفند ماه از سوی شورای نگهبان اعلام شود.

کدخدایی همچنین درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: "حدود ‪۱۳‬ نفر از کاندیداهای مجلس خبرگان صلاحیتشان از نظر علمی و عمومی مورد تایید واقع شد و این اسامی امروز به وزارت کشور اعلام می‌شود."
در میان اسامی تاییدشدگان کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز نام های آیت الله "مهدوی کنی " و "توسلی "برای رقابت در تهران مشاهده می‌شود.


*اعلام شرایط تبلیغات پیش از موعد
در تحولی دیگر، رییس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات در مورد تبلیغات برخی از احزاب در راه پیمایی روز ‪ ۲۲‬بهمن گفت : گروهها،احزاب و دسته های سیاسی می توانند برای تشویق مردم جهت حضور حداکثری در انتخابات تبلیغات کنند.

"محمد حسین موسی پور " گفت: تبلیغات نامزدهای انتخابات با هر عنوان پیش از موعد،ممنوع است اما احزاب می‌توانند بدون ذکر اسامی کاندیداهای مورد حمایت خود، برای ترغیب مردم به حضور حداکثری در انتخابات کار تبلیغاتی انجام دهند.


*تدوین منشور اخلاقی انتخابات
دبیر همایش "تبیین منشور اخلاقی انتخابات " از تدوین این منشور و ارائه آن به رسانه‌ها در همایش "تبیین منشور اخلاقی انتخابات " در روز ‪ ۲۸‬بهمن خبر داد.

"مهدی علیخانی صدر"، معاون اداره کل سیاسی وزارت کشور و دبیر همایش گفت:
در عرصه کنونی بسیاری از شئون اجتماعی و فعالیت های روزمره بر مبانی اخلاقی استوار شده‌اند و اخلاق محوری ضامن سلامت و انجام دقیق فعالیت ها شده است و در همین راستا اخلاق و انتخابات دو مقوله مهم هستند که به دلیل تاثیر عمیق و متقابلی که بر یکدیگر دارند، دارای پیوندی قابل مطالعه و بررسی هستند.

وی افزود: بر این اساس و بنابر ضرورت رعایت اخلاق در رقابت های انتخاباتی که به عنوان اصلی مهم همواره از سوی امام راحل (ره ) و مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و عموم مجریان و مخاطبان انتخابات نیز خواستار رعایت آن بودند و با توجه به رواج برخی رفتارهای غیراخلاقی در آستانه انتخابات‌ها اعم از تخریب یکدیگر، تبلیغات رنگین، وعده های غیر عملی ، اقدامات افراطی طرفداران کاندیداها و ... در انتخابات سال های اخیر برای برگزاری انتخاباتی سالم، پرشور و فراگیر منشور اخلاق انتخاباتی تهیه و تدوین شد و نسخه ای از آن به دفتر مراجع عظام تقلید نیز ارسال شد که حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در دیدار کمیته تدوین منشور اخلاقی انتخابات در تاریخ ‪ ۱۵‬بهمن نکات مهمی را پیرامون آن فرمودند که در تکمیل منشور لحاظ شده است.

معاون اداره کل سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: در تهیه منشور اخلاقی انتخابات نمایندگان بخش های مختلف نظیر (خانه احزاب ایران، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، مرکز رسیدگی به امور مساجد، وزارت ارشاد، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، وزارت اطلاعات، شورای نگهبان، صدا و سیما و دانشگاهیان ) در قالب کمیته تدوین منشور تلاش و همکاری بسیار خوبی داشتند.

به گفته علیخانی صدر، در نهادینه سازی و فراگیر کردن محورها و مصادیق منشور اخلاقی انتخابات ، رسانه‌ها نقش و رسالت تعیین‌کننده ای دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: که انشاء الله با کمک اصحاب رسانه بتوانیم در تحقق اهداف آن موفق شویم و انتخاباتی سالم، فراگیر و پرشور داشته باشیم.


*آخرین اخبار از اردوگاه اصولگرایان :
در اردوگاه اصولگرایان (جبهه متحد اصولگرایی ) تلاش های اضلاع سه گانه برای تدوین لیستی واحد و نهایی به مراحل پایانی خود نزدیک شده و آنها همچنین شعار "پروا مکن ، بشتاب ، همت چاره ساز است " را به عنوان یکی از شعارهای ثابت و اصلی این جبهه در جریان انتخابات برگزیده اند.

در این راستا، "سیدشهاب‌الدین صدر"، "علیرضا زاکانی " و "علی اصغر زارعی " به عنوان نمایندگان اضلاع سه گانه جبهه متحد اصولگرایی روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک تاکید کردند: مشی جبهه متحد اصولگرایان تعامل با افراد شاخص است و هنوز هم این ارتباط ادامه دارد تا تفاهم نهایی حاصل شود.

در میان اصولگرایان، بحث بر سر جایگزینی "علی لاریجانی" درلیست جبهه متحد اصولگرایی یکی از موضوعات اساسی است.

"شهاب‌الدین صدر"، دبیر اجرایی "جبهه متحد اصولگرایی " درنشستی مطبوعاتی خبر داد که تقریبا جایگزین علی لاریجانی در لیست جبهه متحداصول گرایان در تهران مشخص شده است. طبق آخرین اخبار، لاریجانی قراراست ازقم کاندیدا شود.

یک عضو گروه " ‪ " ۶+۵‬جبهه متحد اصولگرایان گفت : احتمالا یکی از آقایان نجابت ، خادم ، کاتوزیان ، ریاض ، مظفر و شیخ‌الاسلام ، جایگزین لاریجانی در لیست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان خواهد شد.

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان با رد وجود اختلافات در این جبهه اظهار کرد: تصمیم گیری های ما در جبهه متحد به اتفاق آراست و بر اساس تفاهم کار را جلو می‌بریم .

وی افزود: لیست ما در شب ‪ ۱۵‬بهمن ماه در تهران قطعی شد، ولی ما نگفته بودیم ‪ ۱۵‬بهمن آن را اعلام می‌کنیم، قبلا نیز گفته‌ایم بر اساس شرایط قانونی انتخابات لیست را اعلام می‌کنیم.

در این میان، "پرویز سروری"، یک عضو اجرایی جبهه متحد اصولگرایان گفت :
به منظور ایجاد تناسب و کارآمدی بیشتر در لیست جبهه متحد، احتمال دارد با توجه به نظرات گروه ‪ ۱۱‬نفره تا آخرین لحظه ترمیم و تغییراتی در فهرست این جبهه صورت بگیرد تا متناسب با نیازهای جامعه باشد.

این عضو جبهه متحد اصولگرایان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع انتخاب سرلیست را در جبهه متحد آغاز کرده اید، گفت : این موضوع در جبهه متحد در حال بررسی است و به محض اینکه به نتیجه ای دست یابیم،آن رااعلام خواهیم کرد.

"علیرضا زاکانی"، یک عضو دیگر شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان نیز در باره بحث سرلیستی در فهرست این جبهه، گفت: بحث سرلیستی وقتی میسر است که اصل لیست بسته شود. هم اکنون با عنایت به کاندیداتوری آقای لاریجانی از قم باید صبر کرد تا لیست قطعی شده و بعد از آن در درون خوددرباره سرلیستی بحث خواهیم کرد و تا امروز در جبهه متحد هیچ بحثی درباره سرلیستی وجود نداشته است.

زاکانی همچنین درباره تعامل جبهه با "رضایی " و "قالیباف" گفت : مشی جبهه متحد اصولگرایان همواره این بوده است که با همه گروه‌ها و افراد ارتباط برقرار کند به ویژه با این دوستان ارتباطات متعددی صورت گرفت و هنوز هم این اعتقاد وجود دارد که این تعاملات باید ادامه پیدا کند. اینکه آقای لاریجانی از قم کاندیدا شدند باعث نخواهد شد که ما دیگر با این عزیزان ارتباط نداشته باشیم.

در این میان ، "محمد باقر قالیباف "، شهردار تهران نیز گفت: "به دنبال ارائه لیست و معرفی افراد خاصی نیستم ."
وی اقدام برای تشکیل جبهه متحد اصولگرایان و ایجاد وحدت بین مجموعه اصولگراها را اقدام خوبی توصیف کرد و افزود: هر چند به نظر من ، آنها کار جامع و کاملی انجام ندادند اما حرکت سه ضلعی وچند ضلعی برای اردوگاه اصولگرا و این که سازمانی را درست کردند، کار خوبی بود.


*آخرین اخبار از اردوگاه اصلاح طلبان
از اردوگاه ائتلاف گروه های اصلاح طلب نیز خبر می‌رسد که پس از تایید صلاحیت برخی از نامزدهایشان از سوی شورای نگهبان، انگیزه جریان های سیاسی فعال در این اردوگاه برای مشارکت بیشتر در انتخابات مجلس هشتم افزایش یافته است.

در همین حال، "مهدی کروبی"، دبیر کل حزب "اعتماد ملی " گفت: در روزهای آینده خبرهای خوشی درخصوص انتخابات اعلام خواهد شد و مجموعه ای از نیروها به رقابت های انتخاباتی باز می‌گردند.

کروبی افزود: براساس رایزنی‌ها و گفت و گوهایی که با مقام های کشور، مسوولان شورای نگهبان و برخی از وزرای موثر داشته‌ایم احتمال بازگشت برخی نیروها به عرصه انتخابات وجود دارد.

" سید حسین مرعشی "، قائم مقام ستاد ائتلاف اصلاح طلبان نیز گفت:همه تلاش خود را برای حضور در عرصه رقابت انتخاباتی به کار می‌بندیم و امیدواریم شورای نگهبان نیز این زمینه را فراهم کند.

وی تصریح کرد: در حوزه‌هایی که امکان رقابت برای اصلاح طلبان وجود دارد، حتما حضور خواهیم داشت.

مرعشی همچنین گفت: ما چون متعهد به نظام جمهوری اسلامی هستیم،در همان حد که امکان حضور و رقابت برایمان باقی مانده است ، حاضر خواهیم شد.

براساس برخی گزارش ها، "سیدمحمد خاتمی " که از وی به عنوان محور ستاد ائتلاف اصلاح طلبان نام برده می‌شود، نیز تاکید کرده که اصلاح طلبان تلاش می‌کنند که بتوانند فهرست انتخاباتی خود را ارایه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.