پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

بورس در مسیر رشد

بررسی شاخصه های بورس کشور در یک سال گذشته از روند رشد تدریجی و افزایش مطلوبی حکایت دارد.
 
این روند با توجه به کاهش جهانی شاخص رشد، به ویژه بحران بورس در آمریکا و کشورهای وابسته به دلار روندی کاملا مثبت و امیدوار کننده ارزیابی می شود. 
اعلام خبر رشد 100 درصدی سهام شرکت های واگذار شده در قالب سهام عدالت، در دو سال گذشته ضمن اینکه از ثبات رشد در بورس کشور حکایت دارد، گویای این نکته است، که بورس کشور با توجه به شرایط به وجود آمده ظرفیت پذیرش شرکت های کلان دولتی و حفظ ارزش و رشد تضمین روند قیمت آن ها را دارد، و شرکت هایی که در قالب سهام عدالت واگذار شده اند نیز، در شمار شرکت های فعال و سود ده کشور به شمار می آیند.
در واقع وضعیت جاری در بورس کشور برخلاف جو روانی سنگین و نگرانی هایی که در آغاز شکل گیری دولت نهم ایجاد شد، این حقیقت را به اثبات رساند، که رویکردهای عدالت محور دولت نهم نه تنها تباینی با اصل سود محوری در اقتصاد، حمایت از سرمایه و تضمین شرایط فعالیت بورس و بازارهای پولی مالی ندارد، بلکه با تاکید بر اصل مبارزه با فساد و تمهید شرایط برابر برای حضور و فعالیت در بورس و سایر بخش های اقتصادی، فضا را بیش از پیش برای فعالیت بورس فراهم ساخته است. چنانکه در پی رکود کوتاه مدت ناشی از شرایط به وجود آمده در تابستان و پاییز سال 1384، بورس کشور، ثبات و آرامش خود را به دست آورد و با افزایش واگذاری شرکت های دولتی در دو سال گذشته از طریق بورس، این بازار به مکان اصلی معاملات کلان در اقتصاد ملی تبدیل شده است. چنانکه در دو سال گذشته دهها شرکت بزرگ دولتی با حدود 30 هزار میلیارد تومان از طریق بورس واگذار شد، و بزرگترین واگذاری شرکت های دولتی نظیر واگذاری 20 درصد از سهام فولاد خوزستان با ارزشی بالغ بر یک هزار و 360 میلیارد تومان و 20 درصد از سهام شرکت ملی مس ایران با ارزش تقریبی یک هزار میلیارد تومان از طریق بورس انجام شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.