پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

فطر ؛ تجلی اتحاد مسلمانان

اجتماع روز عید فطر در پیوند و همدلى مسلمانان نقش به سزایی ایفا می‌کند، آنان در گردهمایى روز عید فطر و قرار گرفتن در کنار هم، از مشکلات و گرفتاریهاى یکدیگر آگاه می‌شوند. در این روز کینه‏ها تبدیل به دوستى و همدلى شده و مؤمنان در یک صف واحد احساس اتحاد و نزدیکى بیشترى می‏کنند.

تک تک مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى‏کنند

در مورد ابعاد اقتصادى و اجتماعى عید فطر مى توان به پرداخت زکات فطره به عنوان عاملى ارزشمند براى فقر زدایى، توسعه اقتصادى و حل مشکلات اجتماعى در جامعه اسلامى اشاره کرد. در کنار کمک به فقرا، موارد مصرف دیگرى براى زکات فطره در اسلام در نظر گرفته شده که احیاى روحیه همیارى و تعاون، رسیدگى به وضع بهداشتى، درمانى و فرهنگى مسلمانان از جمله آنها است.

از زکات فطره مى‏توان ضمن پرداخت قرض بدهکاران، در ساختن مسجد، مدرسه، پلها، راهها، بیمارستانها و برطرف کردن سایر نیازهاى مسلمانان استفاده کرد. 

مسلمانان در این روز در اثر یک ماه ضیافت و مهمانى خداوند به صفاى باطن دست‏ یافته و در حقیقت، شخصیت واقعى خویش را باز می یابند. فطرت پاک انسان در طول سال در اثر غبارهاى جهل و نادانى و غفلت ‏به انواع گناهان و معصیتها مبتلا، از حقیقت ‏خود دور و در نتیجه دچار خود فراموشى و خدا فراموشى می شود. اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، انسان مسلمان در پرتو فضاى معنوى آن ماه و تلاشهاى خویش به یک زندگى نوین دست می ‏یابد.

اجتماع روز عید فطر می تواند در پیوند و همدلى مسلمانان نقش آفرین باشد. آنان در گردهمایى روز عید فطر و قرار گرفتن در کنار هم، از نظرات، مشکلات و گرفتاریهاى یکدیگر آگاه می شوند. در این گردهمایى بغضها و کینه‏ها تبدیل به دوستى و همدلى مى‏شود و مؤمنان در یک صف واحد احساس اتحاد و نزدیکى بیشترى به یکدیگر می ‏کنند.

در طول تاریخ، اجتماع روز عید فطر آنچنان مهم و تحول آفرین بوده که رهبران سیاسى نیز از آن بهره گرفته‏اند. در این مورد مى‏توان از حرکت ‏سیاسى سیاسی عبادی امام رضا(ع) در اقامه نماز عید فطر و دستاوردهای مثبت آن اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.