پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

رد پای دایناسورها در کرمان در حال نابودی است

 

شمال استان کرمان به عنوان موزه ای جامع از فسیل و آثاری از دایناسورها مورد بی توجهی قرار گرفته و ردپای دایناسورهای عصر "ژوراسیک" در روستای"ده علیرضا" در حال تخریب است.

به گزارش کرمان نیوز به نقل از  مهر ، استان کرمان از دیرباز به علت شناسایی آثاری از فسیل مهره داران از دوره های مختلف به بهشت فسیل شناسی کشور مشهور بوده است.

در جریان پى جویى دایناسورها توسط تیم مشترک ایران- برزیل در نواحى شمال کرمان نخستین آثار اسکلتى دایناسورها شامل یک دندان دایناسور گوشت خوار و قطعاتى از استخوانهاى نا معین در روستاهای اطراف زرند مورد شناسایى قرار گرفت که  بخشی از ردپای این دایناسور متعلق به 180 میلیون سال پیش در عصر "ژوراسیک"  در شمال شهرستان زرند به دلیل بی توجهی از بین رفته است.

بررسى  ردپاهاى دایناسور موجود در ناحیه زرند  کرمان مشخص ساخت که  این آثار توسط دایناسورهاى گوشت خوار"تروپود" ایجاد شده است.

تا کنون آثار دایناسورها در ایران محدود به تعدادى ردپا بوده است که در "دره نیزار" در شمال زرند کرمان، "بیدو" در شمال کرمان، از نواحى البرز، کرکوه  یافت شده است.

در جریان دومین پى جویى دایناسورها در ایران که توسط تیم مشترک ایران - برزیل در اواخر تابستان 1381 در نواحى شمال کرمان صورت پذیرفت نخستین آثار اسکلتى دایناسورها در ایران مورد شناسایى قرار گرفت.

کارشناسان تا کنون توانسته اند در این منطقه آثار فسیلهای ماهی های "زره دار" متعلق به 365 میلیون تا 395 میلیون سال پیش مربوط به دوره اول زمین شناسی، آثار متعلق به دایناسورها، آثاری مربوط به دوره دوم 65 میلیون تا 195 میلیون سال پیش و فسیل پستانداران مربوط به دوره سوم زمین شناسی متعلق به 2تا 7 میلیون سال پیش را شناسایی کنند.

کاوشهای مجدد کارشناسان در این مناطق سبب شد 2 رد پای جدید متعلق به دوره ژوراسیک زیرین با قدمت 65 تا 495 سال پیش نیز در این منطقه کشف شود.

با توجه به اینکه رد پای جدید نسبت به ردپایی که در گذشته کشف شده بود در لایه های زیرین زمین قرار گرفته است محققان معتقدند ردپای جدید دارای قدمت بیشتری است.

وجود فسیلها در ضخامتهاى مختلف و ترکیبهای سنگ شناسى متنوع در  شمال کرمان گسترش دارد و شمال استان کرمان را به بهشت دیرینه شناسان مبدل کرده است که متاسفانه تاکنون مورد توجه مسئولین مربوطه قرار نگرفته است.

با پیداشدن رد پای این دایناسورها به همراه فسیل استخوان و تخم دایناسورها کارشناسان امیدوار به پیدا کردن راز زندگی این موجودات در شمال استان کرمان شدند و هم اکنون بررسی ها در این زمینه ادامه دارد.

این در حالی است که در چند روز گذشته خبر تخریب برخی از این آثار به خصوص "ردپای دایناسورها" در روستای "ده علیرضا" موجب نگرانی در زمینه نحوه نگهداری از این آثار تاریخی و علمی شده است که در صورت اهمیت دادن به آنها می تواند در زمینه اکوتوریسم و توریسم علمی از این آثار به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی کشور استفاده کرد.

معاون فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار داشت: در گذشته فقط ابنیه و مواریث تاریخی مورد اهمیت بود اما در سالهای اخیر اکوتوریسم نیز از جایگاه ارزنده ای در بحث گردشگری برخوردار شده است.

وحید موحدی تصریح کرد: در سال جاری با توجه ویژه مسئولان به این آثار قرار شده است تاپایان سال جاری 22 اثر طبیعی از مناطق گردشگری استان ثبت ملی شود که یکی از این اثار ردپای داینوسورها در شهرستان زرند استان کرمان است.

وی عنوان کرد: آثاربه جای مانده از دایناسورها در استان کرمان به دلیل ارزش تاریخی میلیون سالی از جایگاه ویژه علمی و تاریخی برخوردار هستند اما به دلیل قرار گرفتن در معرض تغییرات جوی و بارش باران و برف و همچنین تخریبهای ناخواسته توسط برخی از بازدید کنندگان دچار آسیب شده اند.

وی با اشاره به لزوم مستند سازی این آثار عنوان کرد: برخی از افراد فرصت طلب و سود جو نیز همیشه در کمین آثار تاریخی قرار دارند اما به دلیل اینکه این آثار هنوز به ثبت نرسیده اند تحت حفاظت قرار نگرفته اند.

موحدی ابراز امیدواری کرد با به ثبت رسیدن این آثار اقدامات امنیتی لازم برای حفظ این مواریث تاریخی و علمی انجام شود.

مسئول اکوتوریسم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان نیز با اشاره به منحصر به فرد بودن این آثار گفت: در چند روز گذشته که جهت بازدید از این ردپا برای ساخت یک مستند از نقاط گردشگری استان کرمان به محل ردپای دایناسورها سفر کرده بودیم متاسفانه شاهد تخریب یکی از رد پاها بودیم که به نظر می رسد توسط افراد سود جو انجام شده بود.

محمد جهانشاهی افزود: بخش عمده ای از پتانسیلهای استان کرمان در زمینه مسائل زمین شناسی و جلوه های حیات بر روی کره زمین در گذشته است.

وی عنوان کرد: استان کرمان به خصوص در مناطق شمالی یک موزه و ویترین بزرگ از انواع پدیده های زمین شناسی است.

جهانشاهی افزود: در بحث فسیل شناسی مهمترین آثار به جای مانده از دایناسورها در کشور و خاورمیانه در استان کرمان وجود دارد که حدود 4 دهه پیش توسط یک زمین شناس فرانسوی شناسایی شد و درسالهای اخیر 2 مرتبه نیز توسط یک گروه ایرانی - برزیلی مورد کنکاش قرار گرفته است.

وی گفت: متاسفانه یکی از این رد پاها به صورت قابل توجهی تخریب شده و فقط رد 2 انگشت دایناسور باقی مانده است.

وی اضافه کرد: امیدوار هستیم با ثبت این اثر، این آثار مورد محافظت قرار بگیرند زیرا که هم اکنون به دلیل ثبت نشدن این آثار هیچ اقدام قانونی نمی توان درجهت حفاظت از آنها انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.