پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

لایه های باستانی روستانشینی در محوطه تاریخی جیرفت کشف شد

سرپرست کاوشهای باستانشناسی قبرستان باستانی مطوط آباد از کشف لایه های باستانی مربوط به دوران روستانشینی هزاره چهارم قبل از میلاد در محوطه باستانی دشت جیرفت خبرداد.

علیداد سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: محوطه های باستانی شهرستان جیرفت یکی از با ارزش ترین و قدیمی ترین محوطه های باستانی در دنیا محسوب می شود که تاکنون در 2 فصل مورد کاوش قرار گرفته است و هم اکنون فصل سوم باستانشناسی در قبرستان مطوط آباد در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در کاوشهای فصل سوم باستانشناسی که در این محوطه در حال انجام است لایه های باستان شناسی روستانشینی مربوط به دوران هزاره چهارم قبل از میلاد در محوطه قبرستان مطوط آباد دشت تاریخی جیرفت کشف شده است.

وی عنوان کرد: سومین فصل کاوش این محوطه از 16 دی ماه با همکاری تیم باستانشناسی ایتالیا و ایران در حال انجام است و از ابتدای این فصل به سفالهای متعدد با فرم و نقش ویژه دست یافته این که بسیار از لحاظ تاریخی مورد اهمیت هستند.

وی افزود: این سفالها از لحاظ فرم و نقش به اوایل هزاره چهارم قبل از میلاد مربوط می شوند و همزمان با سفالهای بدست آمده در تمدن بین النهرین هستند.

وی با اشاره به اینکه کاوششها در این فصل تا 16 بهمن ماه ادامه خواهد یافت اضافه کرد: امیدوار هستیم در ادامه کاوش به لایه های استقراری بیشتری از دوران روستانشینی این تمدن دست پیدا کنیم.

سلیمانی گفت: در دوره های اول و دوم کاوش دوران شهرنشینی و عصر مفرغ مورد بررسی قرار گرفته و در فصل سوم کاوش محوطه تاریخی بخصوص در قبرستان باستانی مطوط آباد دوران روستا نشینی کاوش می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.