پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

توضیحات سایت "مسیر" در خصوص یک یادداشت !

روزنامه  حدیث کرمان در شماره روز یکشنبه گذشته خود و در ستون درگوشی این نشریه، مطلبی را در رابطه با کاهش ضریب نفوذ سایت های خبری استان کرمان منتشر نموده است. در همین رابطه سایت خبری مسیر توضیحاتی را پیرامون روند اطلاع رسانی موجود در استان کرمان و رسالت های یک سایت خبری به مخاطبان ارایه کرده است. که عینا منعکس می شود:

نشریه وزین حدیث کرمان یکی از روزنامه های مطرح استان کرمان است که سردبیری آن را محمدهادی شجاعی، از روزنامه نگاران جوان و اصولگرای استان کرمان برعهده دارد.
این نشریه در یکی از شماره های اخیر خود طی مطلبی در ستون درگوشی این روزنامه چنین نوشت:
" گفته می شود در پی گسترده تر شدن فعالیت های خبری خبرگزاری های فعال در استان کرمان، میزان ضریب نفوذ اخبار و گزارش های سایت های خبری فعال استان در مطبوعات محلی به شدت کاهش پیدا کرده است.
برخی از کارشناسان دلیل این امر را عدم انعکاس اخبار تولیدی و خاص از سوی این سایت های خبری اعلام نموده اند. "
سایت خبری مسیر به همین بهانه توضیحاتی را پیرامون وضعیت اطلاع رسانی در استان کرمان و رسالت های یک سایت خبری محلی ارایه می کند. امید است مخاطبان محترم و افراد و گروه های احتمالی که در این توضیحات از آنان نامی به میان می آید، به نیت خیرخواهانه "مسیر" از ارایه این توضیحات آگاه باشند.

1_ در وهله اول باید از سردبیر جوان و خوش فکر نشریه حدیث کرمان بخاطر حسن ظن و توجه ویژه به امر اطلاع رسانی در استان کرمان و بویژه فعالیت سایت های خبری استان کرمان تشکر کرد. باید گفت که مدیران سایت خبری مسیر از نیت مشفقانه این چهره ی مطبوعاتی استان کرمان در انتشار یادداشت مذکور آگاهند و قطعا" انتقادات و راهنمایی های کاربران سایت مسیر همواره سرلوحه سیاست گذاری های آینده این سایت خبری خواهد بود.

2_ باید گفت که فضای اطلاع رسانی استان کرمان چه در بعد مکتوب و چه در بعد مجازی از آسیب های عمده ای رنج می برد. نگاه معمولی و سنتی به امر اطلاع رسانی، مصلحت گرایی های بی مورد در انتشار اخبار، تعارف داشتن برخی از مسئولان و چهره های استان با یکدیگر و با مردم، عدم آمادگی برخی از مسئولان استان برای قرار گرفتن در جایگاه نقد، تقدم مسائل سیاسی بر مسائل اطلاع رسانی، وجود برخی از نگاه های ناسالم به فعالیت های حرفه ای خبری در استان کرمان و مشکلات موجود در بحث سیستم توزیع آگهی نشریات محلی همه و همه مشکلات عدیده ای هستند که هریک به تنهایی می توانند یک آسیب خطرناک برای امر اطلاع رسانی در استان کرمان محسوب شوند چه اینکه هم اکنون شاهد بروز جمعی این آسیب ها در فضای اطلاع رسانی استان کرمان هستیم. حال در این فضا آیا درخواست برای یک اطلاع رسانی شفاف و حرفه ای و گسترش امر خبررسانی در ابعاد مختلف استان و توسط رسانه های مختلف امری بسیار خطیر نیست؟
سردبیر محترم نشریه حدیث کرمان مستحضر هستند که بسیاری از رسوم رایج اطلاع رسانی در اکثر استان های کشور و بوِیژه در پایتخت به هیچ وجه در استان کرمان مرسوم نیست. در این زمینه فقط به ذکر چند مثال بسنده می شود.
شاهد هستیم که مدیران کل نهادهای دولتی استان کرمان از برگزاری مصاحبه های مطبوعاتی متناوب به هر دلیلی خودداری می کنند. این در حالی است که در زمان استانداری دکتر رئوفی نژاد، شخص ایشان در یک مصاحبه خبری تأکید کردند که " تمامی مدیران استان از این پس باید اقدام به برگزاری مصاحبه های مطبوعاتی کنند." اما چندی بعد شاهد بودیم که این دستور به جز در یکی دو مورد به هیچ وجه اجرا نشد و در ادامه دکتر رئوفی نژاد نیز در مصاحبه مطبوعاتی بعدی خود و در پاسخ به انتقاد خبرنگاران از چرایی عدم اجرای این دستور گفت که " مدیران استان گفته اند اگر قرار است شما هر دو هفته یک بار مصاحبه مطبوعاتی بگذارید دیگر حرفی نمی ماند که ما بگوییم." هم اکنون نیز که در دوره استانداری دکتر حبیب الله دهمرده قرار داریم شاهد هستیم که ایشان در یک مصاحبه مطبوعاتی " اعلام نیاز از سوی خبرنگاران " را دلیل برگزاری یک مصاحبه مطبوعاتی می دانند.
آیا در چنین فضایی می توان انتظار داشت که هریک از رسانه های استان بتواند به توجه به سیاست های خبری که دارد در رسالت خود موفق باشد؟ حتما شما هم تأیید خواهید کرد که چنین کاری بسیار مشکل است و تقریبا" ممکن نخواهد بود مگر با استفاده از روش های نه چندان مطلوب همچون دوست شدن مدیران رسانه ها با مسئولان؛ چنانکه قبلا" نیز شاهد این مقوله و آثار سوء آن بوده ایم.
متأسفانه شاهد هستیم که برخی از خبرگزاری های استان کرمان که باید به عنوان نبض تپنده و حیات دهنده امر اطلاع رسانی عمل کنند در برخی از عملکردها، انعکاس ها و سیاست های خود دارای اشکالات عدیده ای هستند. اما انگار در این فضا چهره های صاحب نظر امر خبر و اطلاع رسانی، مسئولان اطلاع رسانی استان و یا مسئولان اداره ارشاد استان با این خبرگزاری ها تعارف دارند که اشکالات آنها را گوشزد نمی کنند. در این زمینه می توان به انعکاس بیش از اندازه اخبار عمرانی، اشکالات تکنیکی در تنظیم، ویرایش و انعکاس اخبار و عدم توجه به ارزش های خبری مثل سرعت، زمان انعکاس، تنظیم خبر به شیوه های سخت و نرم و غیره در برخی از خبرگزاری های استان کرمان اشاره کرد. به راستی چرا چنین اشکالاتی باید در مدت های مدید بحث اطلاع رسانی را در استان کرمان آزار دهد؟

3_ باید قبول کنیم که بسیاری از نگاه ها به امر اطلاع رسانی در استان کرمان سیاسی است. حتما" شاهد بودید که در روزهای آغازین فعالیت مسیر سایت " کرمان ما" اقدام به انتشار مطلبی در همین زمینه نمود و مدعی شد که "اصولگرایان کرمان می خواهند برای کرمان ما هوو بیاورند." این مطلب در حالی عنوان می شد که مدیران سایت کرمان ما بدون در نظر گرفتن بعضی گروه بندی های سیاسی از دوستان ما بودند و نیز اجماع اصولگرایان استان کرمان برای ایجاد یک سایت خبری به هیچ وجه خبر درست و تأیید شده ای نبود. جناب آقای مهندس شجاعی حتما" شاهد ماجرای تصویب اساسانامه جدید خانه مطبوعات استان کرمان بوده اید...!؟ به راستی در استانی که این همه دردمند مقوله اطلاع رسانی صحیح و حرفه ای است چرا باید تا این اندازه شاهد بی تفاوتی برخی چهره های مطبوعاتی استان و خبرنگاران آن باشیم تا حدی که جلسه رأی گیری برای تصویب اساسنامه خانه مطبوعات دو بار به رسمیت نرسد؟
دوست جوان مطبوعاتی حتما شما هم مثل ما شاهد یارگیری های سیاسی در میان برخی چهره های مطبوعاتی استان توسط جناح های سیاسی بوده اید؟ آیا تابحال به این فکر کرده اید که این کار تا چه اندازه می تواند مثل یک سمّ مهلک برای خبررسانی در استان کرمان عمل کند. ( چه اینکه تاکنون نیز عمل کرده است ).
حتما" شما هم شاهد بوده اید که مسئولان جناح های سیاسی استان خبرنگارانی که منتصب به برخی از گروه های سیاسی مخالف هستند را در خور شأن اطلاع رسانی حرفه ای به حضور نمی پذیرند. و جدای از این چرا باید انتشار اخبار اصلاح طلبان توسط یک خبرنگار با مشی اصولگرایی و یا برعکس بعنوان حکم قبول برای یک جناح و حکم طرد برای جناح مقابل تلقی شود.
حقیقتا" شما هم مثل ما به این مسئله معتقدید که این مثال نه چندان زیبا ولی درست! در استان کرمان جاری و ساری است.

4_ جناب آقای شجاعی حتما" شاهد هستید که دولت اصولگرای نهم از ضعف اطلاع رسانی رنج می برد. چه اینکه صحبت های مقام معظم رهبری (دامت توفیقاته) نیز شاهد این مدعاست. اما آیا تا بحال به این فکرکرده اید که در استان کرمان علیرغم همه عزل و نصب ها و آمد و رفت ها چرا هیچ اتفاق تازه ای دراین زمینه رخ نمی دهد؟
حتما" شاهد توزیع جزوه های مربوط به میزان پیشرفت پروژه های سفر ریاست جمهوری به استان کرمان در مصاحبه های مختلف مطبوعاتی بوده اید. به راستی چرا هیچگاه مسئولان اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی استان در این زمینه با چهره های صاحب نظر مطبوعاتی مشورت نکرده اند؟ چرا برای کسی مهم نیست که اقدامات عینی دولت خدوم چگونه به سمع و نظر مردم برسد که دارای بیشترین تأثیرگذاری باشد؟

5_ دوست عزیز مطبوعاتی اجازه بدهید یک مثال دیگر را برای شما مطرح کنیم. حتما" شما هم از انتصاب معاون جدید سیاسی و امنیتی استاندار کرمان مطلع شده اید...!؟ آیا می دانستید از زمان برکناری آقای نصرالهی معاون سابق تاکنون که شاهد چندین آمد و رفت در این سمت بوده ایم، هیچ یک از خبرگزاری ها و دستگاه های خبری استان خبری را در این زمینه منتشر نکرده اند. متأسفانه حتی ما بعنوان مدیران رسانه های استان کرمان نیز باید این اخبار را در آگهی های تبریک نشریات محلی جستجو کنیم. به راستی این روند تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟
و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

6_ جناب آقای شجاعی اجازه بدهید به مطلب شما یک انتقاد کوچک را وارد بدانیم. شما در مطلبتان نوشته اید که فعالیت خبری خبرگزاری فعال استان کرمان گسترده تر شده است. ما نیز با شما موافقیم. اما گستردگی به کدامین مفهوم؟
آیا پوشش هر روزه به اخبار عمرانی حتی در سطح بخش ها و شهرستان های کوچک استان، مصاحبه های هر روزه ی برخی از خبرگزاری های استان با برخی فرمانداران و از نگاهی دیگر انعکاس گسترده اخبار غیر مؤثر و اخباری که حتی عملکردها را نیز بخوبی منعکس نمی کنند گویای گسترده شدن فعالیت های خبری در استان کرمان است؟
دوست عزیز البته ما معتقدیم که در لابه لای 35 یا 40 عنوان خبری که روزانه توسط خبرگزاری های استان کرمان مخابره می شود بعضا" اخباری نیز وجود دارد که از تأثیرگذاری مناسبی برخوردارند اما به راستی آیا شخص جنابعالی حاضرید تأیید کنید که روند تولید اخبار در استان کرمان یک روند جسورانه است؟
آیا فضای به شدت مصلحت اندیشانه و سنتی که بر عمده رسانه های استان کرمان حاکم شده قابل انکار است؟

7_ لازم است در اینجا اشاره ای هم به فعالیت های یک سایت خبری داشته باشیم. مستحضر هستید که رسالت یک سایت خبری بیش از آنکه تولید اخبار و یا پوشش دادن به آنها باشد؛ جریان سازی رسانه ای و پاسخگویی به نیازهای خبری مخاطبان، مردم و مسئولان؛ با استفاده از نقل اخبار مختلف است.
البته این نکته نقیض عدم انتشار اخبار تولیدی توسط یک سایت خبری نیست اما با توجه به شمایی که از فضای خبری در استان کرمان توضیح دادیم، مدیران سایت خبری مسیر فعلا" در نظر دارند ضمن آشنا سازی افکار عمومی به جریان خبری که سایت مسیر آن را در نظر دارد به سمت ارایه مطالب تحلیلی از وضعیت استان کرمان در جنبه های مختلف حرکت کنند. صد البته "مسیر" در این راه از مطالبی که مخاطبان سایت آنها را گوشزد می کنند بهره ها خواهد برد.

8_ سایت خبری "مسیر" امیدوار است با تعامل مثبتی که می تواند با مخاطبان و سایر رسانه های استان کرمان برقرار می کند بتواند روز به روز در عرصه اطلاع رسانی رسانی استان کرمان گام های موفق تری بردارد.
 آدرس این مطلب:

http://www.masirnews.ir/info/persian/items/newsShow/?id=1755 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.