پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

گوشه هایی از زندگی بانو خدیجه ثقفی

بانو خدیجه ثقفى ، همسر گرامى حضرت امام خمینى (ره) ، فرزند میرزا محمد ثقفى تهرانى از شاگردان آیت‌الله حائرى یزدى در سال 1294 هجرى شمسى متولد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، خدیجه خانم تا کلاس ششم تحصیل کرد و خانواده مادرى براى ایشان معلمى خصوصى براى تدریس زبان فرانسه استخدام کرده بود که بین شش ماه تا یک سال به ایشان فرانسه درس می‌داد.

میرزا محمد ثقفى تهرانى در زمان تحصیل در شهر مقدس قم ، با حاج آقا روح ‌الله مصطفوى خمینى ( حضرت امام ) که در آن زمان 27 سال داشت آشنا شد که همین آشنایی، واسطه‌ ازدواج امام خمینى با بانو ثقفى در سال 1308 شمسى شد.

ثمره این ازدواج تولد سید مصطفی، فرزند اول آنان در آذر 1309 ؛ سید احمد در 26 اسفند 1324 و خانم ‌ها سیده فریده ‌،‌ سیده زهرا و سیده صدیقه بود.

در حال حاضر 15 نوه از فرزندان حضرت امام (ره) به یادگار مانده اند.

خانم ثقفى خود درباره نام خانوادگی‌اش گفته بود: « ثقفى به نام عشیره‌اى از اجدادمان باز می‌گردد که در کربلا در رکاب سیدالشهدا (ع) جنگیده بودند».

خانم ثقفى که حدود 70 سال با حضرت امام خمینى (ره) زندگى کرد ، درباره خاطراتش ‌گفته است: « حضرت امام به من خیلى احترام می‌گذاشتند و خیلى اهمیت می‌دادند و حتى در اوج عصبانیت هرگز بی‌احترامى و اسائه ادب نمی‌کردند، همیشه در منزل ، جاى بهتر را به من تعارف می‌کردند و تا من نمی‌آمدم سر سفره ، خوردن غذا را شروع نمی‌کردند و حتى حاضر نبودند که من در خانه کار کنم ».

در خاطراتى از زندگى امام خمینى (ره) نیز آمده است: حضرت امام منزل خود را به محلى براى تدریس تبدیل کرده بودند و به همسر خود ، به عنوان شاگرد «جامع‌المقدمات» می‌آموختند.

بانو خدیجه ثقفى در مبارزات طولانى حضرت امام خمینى (ره) همواره یار و مددکار ایشان بود.

دکتر هادى کاظمى ، رئیس بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) درباره درگذشت خانم خدیجه ثقفى به خبرنگار ما گفت: ایشان که از چند ماه قبل در این بیمارستان بسترى بود ، دو روز قبل دچار سکته قلبى شد.

وى افزود: کلیه هاى خانم ثقفى نیز از کار افتاده بود و با دیالیز حمایت مى شد و از نظر مغزى نیز در بیهوشى بود و علائم حیاتى نمایان نبود و با دستگاه تنفس مصنوعى حمایت مى شد.

دکتر کاظمى گفت : از ساعت 3 بامداد امروز با تشدید وخامت حال ایشان همه عملیات احیاء صورت گرفت که بى نتیجه بود و ساعت 6 صبح امروز اول فروردین درگذشت.

روحش شاد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.