پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

بناهای منحصر بفرد تاریخی بافت قدیم کرمان در معرض خطرند

با وجود حفر 9 چاه عمیق در بافت قدیم شهر کرمان و انتقال آبهای زیر سطحی به جنگل قائم کرمان به دلیل عدم وجود شبکه آب و فاضلاب در بافت قدیم شهر کرمان بناهای تاریخی منحصر بفرد کرمان در معرض خطر قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، با وجود آنکه استان کرمان به دلیل کاهش نزول باران در سالهای گذشته و ادامه این روند در سال جاری با دهمین سال خشکسالی مواجه شده است اما به دلیل نوع ساختار زمین شناسی و همچنین عدم وجود سیستم فاضلاب شهری بافت قدیم شهر کرمان و همچنین مجموعه بازار قدیم و مسجد جامع کرمان که هر یک نمونه ای منحصر بفرد در معماری ایران محسوب می شوند همچنان با خطر بالا آمدن آبهای زیر زمینی و تخریب مواجه هستند.

هر چند که حفر 9 حلقه چاه که با پیگیریهای مکرر استاندار کرمان انجام شد این مشکل را در کوتاه مدت کنترل کرده است، ولی در نهایت این مسئله با اجرای شبکه فاضلاب کرمان برطرف خواهد شد اما کمبود بودجه فاضلاب شهری کرمان و هزینه بر بودن اجرای این طرح مانع از اجرای طرح فاضلاب شهری و رفع مشکل شده است.

محسن موحدی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی و آلوده بودن این آبها به مواد قلیایی باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر به آثار باستانی شهر کرمان در این محدوده شده است. 

وی گفت: در بافت قدیم شهر کرمان مجموعه های تاریخی منحصر به فردی از مساجد، آب انبارها، بازار و کاروانسرا و حمام قرار گرفته است که به دلیل بالا آمدن سطح آب، خساراتی به این اماکن وارد شده است که در سطح کنونی نیز قابل جبران نیست و در صورت پایین رفتن سطح آب در این محدوده تنها می توان این بناها را مرمت کرد.

موحدی افزود: تاکنون جلسات متعددی با مسئولان آب و فاضلاب شهری کرمان در خصوص ایجاد شبکه فاضلاب در این محدوده تشکیل شده است اما اقدام عملی صورت نگرفته هر چند که شهرداری با حفر چاه عمیق، آبهای این محدوده را به وسیله پمپاژ به نقاط دیگر منتقل می کند ولی این اقدام به تنهایی جوابگو نیست.

معاون میراث فرهنگی کرمان گفت: این آثار منحصر به فرد می تواند باعث جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری در استان کرمان شود و در صورت تخریب، ضربه بزرگی به تاریخ و فرهنگ استان کرمان وارد می شود.

جانشین معاون خدمات شهری کرمان در زمینه اقدامات انجام شده برای کنترل افزایش سطح آب زیر زمینی در محدوده تاریخی کرمان می گوید: در راستای کنترل افزایش سطح آب و استفاده بهینه از این آبها با توجه به خشکسالی در کرمان انتقال آب‌های زیرسطحی بافت قدیم کرمان به مجموعه‌ پردیسان قائم در دستور کار قرار گرفته است.

محسن پوراسماعیلی با اشاره به حفر 9 حلقه چاه در این محدوده و انتقال آب به جنگل قائم کرمان گفت: هدف از انجام این کار جمع ‌آوری آب‌های زیرسطحی محدوده‌ بافت قدیم شهر کرمان و آبیاری مجموعه‌ پردیسان قائم و همچنین کنترل آبهای زیر زمینی در محدوده بافت قدیم است.

پوراسماعیلی اظهار داشت: کلیه‌ چاه‌ هایی که با هماهنگی مشاور و اخذ مجوز از شرکت آب منطقه‌ای حفاری شده است از مسیر خیابان شهدا به پردیسان قائم متصل شده و آب‌های زیر سطحی جمع ‌آوری شده از این مسیر برای آبیاری به مجموعه‌ پردیسان قائم انتقال داده می ‌شود.

وی گفت: شهرداری در صدد اخذ مجوز حفر سه چاه دیگر در این محدوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان نیز با اشاره به بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی در محدوده بافت قدیم شهر گفت: تنها راه مقابله با این روند احداث شبکه فاضلاب شهری است که هم اکنون با کمبود بودجه برای اجرای طرح روبرو هستیم.

حمید تربتی افزود: برای حل مشکل بافت قدیم شهر کرمان در محدوده میدان شهداء فاز اول پروژه فاضلاب شهری در حال اجرا است که هم اکنون با 150میلیون تومان کسری بودجه روبرو هستیم.

وی افزود: به دلیل پایین بودن سطح این قسمت از شهر، آبهایی زیرزمینی به این محدوده هجوم آورده اند و پایه های بناهای تاریخی در معرض تخریب قرار گرفته است و برای حفظ آثار باستانی و تاریخی در این محدوده باید هر چه سریعتر این کسری جبران و فاضلاب شهری در این منطقه اجرایی می شود.

وی گفت: در صورت تامین بودجه این پروژه تا پایان دوره قانونی دولت نهم به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان گفت: کل پروژه فاضلاب شهری کرمان 25 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که باید طی 10سال به اتمام برسد که هم اکنون در سال سوم اجرای طرح قرار داریم. 

تربتی افزود: فقط برای اتمام فاز اول این پروژه 150میلیون تومان کمبود بودجه وجود دارد که محدوده بافت قدیم نیز در همین قسمت قرار گرفته که به دلیل شرایط ویژه و هجوم آبهای زیر زمینی به این قسمتها باید برای حفظ آثار تاریخی این فاز با سرعت بیشتری به اتمام برسد که به دلیل اختصاص نیافتن هزینه مورد نیاز با مشکل مواجه شده است.

شهردار کرمان نیز با ابراز امیدواری از برطرف شدن این مشکل در محدوده بافت قدیم شهر کرمان گفت: طرح مطالعاتی بافت قدیم شهر کرمان به پایان رسیده و به زودی با همکاری دستگاههای مربوطه اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با بالا آمدن سطح آب در این مناطق آغاز می شود.

ابوالقاسم سیف الهی اظهار داشت: بافت قدیم شهر کرمان یکی از مجموعه های تاریخی بی نظیر در کشور است که برای ساماندهی به این مجموعه با همکاری میراث فرهنگی 430هکتار از بافت قدیم شهری کرمان در قالب طرحی جامع بافت قدیم قرار گرفته است و در سال جاری در جهت رفع مشکلات این مناطق با سرعت بیشتری پیگیری می شود.

وی گفت: انتقال این آبها به جنگل قائم کرمان مشکل کم آبی و آبیاری این منطقه از شهر را تا حدودی برطرف می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.