پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

شصتمین سالگرد تاسیس ناتو؛ پیمان نظامی غرب در مسیر فروپاشی

یک روزنامه آلمانی در تحلیلی با اشاره به تبدیل شدن ناتو(سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) به یک ائتلاف مداخله جویانه جهانی پس از حادثه 11 سپتامبر و ناکامی های آن در این راستا این ائتلاف نظامی را در مسیر سردرگمی و فروپاشی ارزیابی کرد.

روزنامه "وست دویچه آلگماینه" در مطلبی در این باره به قلم "ریچارد کسلر" نوشت : ناتو در حالی شصتمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد که پس از پایان جنگ سرد این ائتلاف دفاعی غربی هنوز هیچ نقش جدیدی را برای خود نیافته است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است : اهداف قدیمی ناتو دیگر هیچ وجه اشتراکی با جهان امروز ندارد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب به قرار گرفتن ناتو در مسیر سقوط و شکست پس از حادثه 11 سپتامبر اشاره کرده و نوشت : پس از واقعه 11 سپتامبر ناتو به یک ائتلاف مداخله جویانه جهانی متحول شد، اما محل شروع سقوط این ائتلاف نه آمریکا، بلکه افغانستان بود.

در ادامه آمده است : پس از حادثه 11 سپتامبر در افغانستان جنگی با حضور حدود هفتاد هزار نفر از نظامیان ناتو از تقریبا 28 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی آغاز شد که از نظر نظامی پیروزی در آن امکان پذیر نیست. این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا نیز می داند که افغانستان امروزه صحنه ای برای امتحان یکپارچگی ناتو است که البته وضعیت خوبی ندارد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد : تحت حکومت بوش آمریکا از ناتو به عنوان ابزاری برای گسترش نفوذ خود در اروپای شرقی و آسیای مرکزی استفاده کرد. در جنگ عراق نیز ناتو به یک صندوقچه ابزاری تبدیل شد که آمریکا برای دفاع از علایق تهدید شده خود از آن استفاده می کرد.

این در حالی است که به نوشته این روزنامه آلمانی امروزه در حالی که اعضای جدید ناتو در اروپای شرقی بنا به دلایل تاریخی نیازهای امنیتی خود را در تقابل با روسیه تعریف می کنند اعضای این ائتلاف نظامی در اروپای غربی به رفع اختلافات و هماهنگی با مسکو می اندیشند. این اختلاف و دعواها پس از تصمیم بوش برای استقرار سپرموشکی در لهستان و چک و پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو شدت یافت.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد : به سبب نبود همبستگی میان اعضا، روابطی آسیب دیده با روسیه و سالهای طولانی اهمال و سستی در کنترل تسلیحات و خلع سلاحهای هسته ای، ناتو تحت دبیر کلی یاپ دهوپ شفر که همه وی را در بروکسل  به عنوان سگ بوش می شناختند تلو تلو خورده و در آستانه فروپاشی قرار گرفت.

در چنین شرایطی عجیب نیست که رضایت مندی عمومی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کاهش یافته و شک درباره مفهوم عملیاتهای نظامی این ائتلاف افزایش پیدا کرده است.

نویسنده همچنین خاطر نشان کرد : این میراث ساده ای برای اوباما نیست که در جشن شصتمین سالگرد تاسیس ناتو رهبری این ائتلاف را برعهده گیرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.