پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

شایعه بروز زلزله در کرمان پایه علمی ندارد

 

هر چند که شایعه بروز زمین لرزه در کرمان پایه و اساس علمی مورد تائیدی ندارد اما تجربه زلزله بم و زرند نشان داده است که همیشه باید در مقابل خطر زمین لرزه هوشیار بود.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، طی روزهای اخیر شایعه بروز زمین لرزه در نیمه اردیبهشت ماه در جنوب کشور در بین مردم پخش شده است و به دلیل زلزله خیز بودن استان کرمان این شایعه در بین مردم شهر کرمان به یکی از بحث های روز تبدیل شده است هرچند که شایعه بروز زمین لرزه در جنوب کشور و کرمان پایه و اساس علمی مستند ندارد اما به نظر می رسد باید هر هشدار و شایعه ای را به خصوص در مناطق زلزله خیز کشور و به خصوص استان کرمان که در سالهای اخیر تلفات سنگینی از زمین لرزه دیده است را جدی گرفت و در مقابل این خطر هوشیار بود.

زمین لرزه های بم، زرند، گلباف و کرمان و وجود گسلهای زلزله خیز در استان کرمان همیشه این نکته را به مردم کرمان گوشزد می کند که باید آمادگی کامل در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تلفات در صورت بروز زمین لرزه را داشت.

در استان کرمان طبق تحقیقات صورت گرفته تنها بخش کوچکی از شهرستان سیرجان روی کمربند زمین لرزه نیست و وقوع زمین لرزه های مختلف در استان امری عادی تلقی می شود و نیاز به پیش بینی ندارد، وجود این ساختار زمین شناختی در کرمان و شناسایی 18 گسل مختلف در نقاط گوناگون استان این نکته را به مردم گوشزد می کند که به دور از هر گونه شایعه پراکنی همیشه برای مقابله با زمین لرزه آماده باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند.

یکی از مهمترین نکاتی که باید مورد توجه مردم قرار گیرد، استحکام بخشی سازه های مسکونی و تجاری است که خوشبختانه این مسئله از سوی مسئولان استان با جدیت دنبال می شود به طوریکه هم اکنون اجازه ساخت هیچ ساختمانی بدون رعایت نکات استحکام سازی داده نمی شود.

یکی دیگر از نکات مورد تاملی که باید مورد توجه مردم در مکانهای مختلف قرار گیرد مناسب سازی محیط زندگی و کار است در این زمینه باید اقدامات لازم در خصوص نصب تجهیزات داخل خانه و محیط کار انجام شود زیرا بسیاری از آسیب های زمین لرزه به دلیل پرتاب وسائل مختلف است که باید با رعایت نکات ایمنی نصب شود و به استحکام و مکان یابی صحیح وسایل محل زندگی نیز دقت شود.

در این میان شناسایی مکانهای امن خانه و محل زندگی نیز ضروری است.

مهمترین مسئله در کاهش بروز تلفات در زمان بروز زلزله استحکام بخشی سازه ها و اجرای اصول مقاوم سازی است که به رغم وجود تسهیلات ویژه استحکام بخشی و اجرای قوانین در ساخت و ساز و نظارت جدی بر استحکام سازی باید در این خصوص فرهنگسازی گسترده ای در کشور انجام شود.
  
دبیر ستاد حوادث غیر مترقبه کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اگر وقوع زمین لرزه شهرستان بم کسی را در بحث ساخت و ساز در جهت مقاوم سازی بیدار نکرده باشد بسیار جای تعجب دارد.

محسن صالحی افزود: متاسفانه برخی افراد به رغم مشاهده حادثه زمین لرزه بم و زرند مقاوم سازی را به صورت جدی دنبال نمی کنند که این مورد لزوم اقدامات بیشتر در خصوص فرهنگ سازی بین مردم را گوشزد می کند. 

وی افزود: در استان کرمان 18 گسل خطرناک وجود دارد و به جز قسمتهای کوچکی از شهرستان سیرجان بقیه شهرستانها با امکان بروز زمین لرزه مواجه هستند به همین جهت مردم همیشه باید برای مقابله با این حادثه هوشیار باشند که مهمترین اقدام در این خصوص استحکام بخشی و امن کردن منازل است.

صالحی عنوان کرد: متاسفانه در دهه های گذشته از هر 10 نفر تلفات زلزله 9 نفر کرمانی بوده اند که دلیل بالا بودن این آمار تلفات بالای زلزله بم بوده است.

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه کرمان گفت: طی یکصد سال گذشته نیز یک سوم تلفات زلزله های کشور مربوط به استان کرمان بوده است.

وی افزود: با توجه به آمار موجود تنها یک راه حل برای مقابله با زمین لرزه وجود دارد و آن مقاوم سازی در سازه های مسکونی و اداری است.

صالحی با اشاره به مقاوم سازی شهرستان بم اظهار داشت: امروز به جرات می توان گفت هیچ شهری در ایران مقاوم تر از بم وجود ندارد و درصورت بروز زمین لرزه شاهد کمترین خسارات خواهد بود.

وی گفت: همه شهرهای ایران باید مثل بم ساخته شوند در این صورت مهم نیست که چند گسل وجود داشته باشد و ضریب اطمینان بالا می رود.

کارشناس سازمان زمین شناسی کرمان نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: پیش بینی زمین لرزه در واقع هنوز به عنوان یک حقیقت محض مطرح نیست و تمام اشخاصی که مدعی پیش بینی زمین لرزه هستند تنها فرضیه هایی اثبات نشده را مطرح می کنند.

علی رشیدی گفت: در گذشته نیز مواردی مشاهده شده است که افرادی ادعای پیش بینی زمین لرزه را مطرح کرده اند اما اکثر این افراد بعد از وقوع زمین لرزه مدعی این پیش بینی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است نمی توان زمین لرزه را با علم کنونی در کوتاه مدت پیش بینی و محل وقوع آن را نیز مشخص کرد و تمام صحبتهای مطرح شده در زمینه پیش بینی زمین لرزه تنها فرضیه است.

کارشناس سازمان زمین شناسی افزود: شاخص های پیش بینی زلزله شامل طیف گسترده ای است که شامل وضعیت ابرها، آبهای زیرزمینی، میدان مغناطیسی زمین و حتی رفتار حیوانات می شود.

وی افزود: اما با توجه زلزله خیز بودن منطقه همیشه باید در راستای مقابله و پیشگیری از بروز حوادث آماده باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.