پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

قطار ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری به ایستگاه آخر رسید

 
پرونده ثبت نام دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که مهمترین رویداد سیاسی کشور در سال جاری است، با ثبت نام چهار چهره مطرح و حضور پررنگ افراد ناشناخته بسته شد.

گرچه هنوز آمار رسمی ثبت‌نام کنندگان این دوره از انتخابات از سوی ستاد انتخابات منتشر نشده اما گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که حدود 250 نفر در این دوره از انتخابات ثبت نام کرده‌اند.
ثبت نام داوطلبان دهمین دوره ریاست جمهوری از 15 اردیبهشت ماه آغاز شد و تا پایان وقت اداری روز شنبه 19 اردیبهشت ماه ادامه داشت .
** چهره های ناشناخته‌، پیشرو در ثبت نام
در جریان مهلت پنج روزه‌ای که قانون برای ثبت نام داوطلبان در نظر گرفته بود، چهره‌های ناشناخته زیادی که در رده سنی و تحصیلاتی و نیز وضعیت اجتماعی و سیاسی مختلف جای می‌گرفتند، در ستاد انتخابات حضور یافتند که این مساله توجه خبرنگاران داخلی و بخصوص نمایندگان رسانه های خارجی را به خود جلب کرد.
در دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری نیز بیش از هزار نفر ثبت نام کردند که اکثر قریب به اتفاق آنان را افراد ناشناخته تشکیل می‌دادند که البته این آمار در دوره دهم به کمتر از یک سوم این رقم کاهش یافته است.
اگر چه مجلس هشتم تلاش کرد در مصوبه‌ای ضمن تفسیر "رجل سیاسی مذهبی" که در قانون انتخابات به عنوان شرط نخست نامزدی ریاست جمهوری ذکر شده، از ثبت نام افراد بی نام و نشان جلوگیر کند، اما رد این مصوبه در شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی، این مصوبه را راهی مجمع تشخیص مصلحت کرد تا این مصوبه به این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نرسد.

** آنها که آمدند
همانطور که پیش بینی می‌شد اغلب چهره‌های شاخص و مطرح سیاسی و اجتماعی کشور، روز پایانی ثبت نام را برای قطعی کردن ثبت نام خود در انتخابات برگزیدند و در دو روز آخر سوار قطار انتخابات ریاست جمهوری دهم شدند.
با تشکیل مجلس هشتم و قرار گرفتن نمایندگان جدید ملت، زمزمه این که چه کسی نامزد ریاست جمهوری شود، در بین گروه های مختلف سیاسی آغاز شد و در نیمه دوم سال گذشته به اوج خود رسید.
هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در مسیر یافتن نامزدهای مورد نظر خود سعی می کردند که احزاب و تشکل‌ها را برای رسیدن به مسیر وحدت هدایت کنند و آنچه در این میان نصیب ملت شود، رقابتی دو قطبی از نامزدهای دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات آتی ریاست جمهوری باشد.
همه این زمزمه ها و حرف و حدیث‌ها با پایان گرفتن زمان ثبت نام از داوطبان ریاست جمهوری به سرانجام خود رسید و از بین همه چهره هایی که از حدود یک سال گذشته بر روی آنان گمانه زنی برای ثبت نام ریاست جمهوری وجود داشت، تنها چهار چهره شاخص پا به عرصه این دوره از رقابت ها گذاشتند.

** محسن رضایی
نخستین کسی که با ثبت نام خود در چهارمین روز از مهلت ثبت نام ها، به ستاد انتخابات کشور جدیت بخشید، "محسن رضایی" بود.
رضایی که در ابتدا به دنبال تشکیل دولت ائتلافی بود، پیش از ظهر روز جمعه به همراه "داود دانش جعفری" رییس ستاد انتخاباتش به وزارت کشور آمد و در برابر دوربین های رسانه های مختلف داخلی و خارجی نامنویسی کرد.
رضایی اعلام کرد که مستقل به صحنه آمده و کسانی که در گذشته در جریان طرح دولت ائتلافی او بودند، در آینده حمایت خود را از نامزدی او اعلام خواهند کرد.

** محمود احمدی نژاد
مردم همانند دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری شاهد ثبت نام مجدد "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری بودند تا برای دور دوم چهار ساله عملکرد چهار ساله دولت نهم را در بوته نظرسنجی خود قرار دهند.
احمد نژاد چهارمین روز انتخابات را برای ثبت نام انتخاب کرد و عصر روز جمعه در حالی که برخی از اعضای دولت او را همراهی می کردند، به ستاد انتخابات کشور آمد. احمدی نژاد تنها داوطلبی بود که در طول یک سال گذشته بطور صریح آمادگی خود را برای حضور در انتخابات دهم اعلام نکرده بود و تنها به صورت تلویحی در پاسخ به سوالات خبرنگاران احتمال حضورش را هم رد نکرده بود.
احمدی نژاد هم اعلام کرد که در این دوره از انتخابات مانند دوره قبل ستاد انتخاباتی ندارد و تنها برخی از اطرافیان و دوستانش خود به صورت داوطلبانه مردمی اقدام به تشکیل ستادهایی کرده اند که ارتباطی به وی ندارد.

** مهدی کروبی
"مهدی کروبی" که نخستین کسی بود که مهر ماه سال گذشته آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام کرده بود، صبح روز پایانی ثبت نام ها را انتخاب کرد.
کروبی به همراه عباس عبدی، محمدعلی ابطحی، جمله کدیور و غلامحسین کرباسچی که حلقه مشاوران انتخاباتی وی را تشکیل می دهند، به ستاد انتخابات کشور آمد و پس از ثبت نام به خبرنگاران گفت که برای گرم کردن تنور انتخابات به صحنه نیامده، بلکه می خواهد در این رقابت ها پیروز شود.

** میر جسین موسوی
"میرحسین موسوی" که اعلام آمادگی‌اش برای حضور در عرصه انتخابات موجب شد تا "‌سیدمحمد خاتمی" نامزد مطرح اصلاح طلبان از حضور در این عرصه منصرف شود نیز ظهر شنبه وارد ستاد انتخابات شد.
پیش از حضور او در وزارت کشور، جمعی از هوادارانش در حمایت از او در مقابل ساختمان وزارت کشور تجمع کردند و با در دست گرفتن پلاکاردها و سر دادن شعارها، موسوی را تا ورود به ستاد انتخابات همراهی کردند.
موسوی نیز همچون احمدی نژاد هنگامی که در جمع خبرنگاران قرار گرفت، به بیان اظهارات خود بسنده کرد و پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران را به نشست خبری که قرار است به زودی برگزار شود، موکول کرد. وی خود را کاندیدای مستقل معرفی کرد.

** آنها که از قطار انتخابات جا ماندند
در طول یک سال گذشته چهره‌هایی بودند که برای انتخابات ریاست جمهوری در مقاطع زمانی مختلف مورد توجه رسانه ها و محافل سیاسی و احزاب و تشکل‌های مختلف قرار گرفتند؛ اما در نهایت خود را به دست تقدیر و سرنوشت سپردند و سوار قطار انتخابات ریاست جمهوری نشدند.
یکی از این چهره ها "علی لاریجانی" بود که پس از آن که توانست ریاست مجلس هشتم را از آن خود کند، به یکی از گزینه های مطرح تبدیل شد. اما او به صراحت اعلام کرد که قصد نامزدی در انتخابات را ندارد و ترجیح می دهد که دیگران وارد این عرصه شوند.
گزینه دیگر ‌"غلامعلی حداد عادل" رییس مجلس هفتم و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بود که پس از آن که از کسب کرسی ریاست بر نمایندگان مجلس هشتم باز ماند، برخی گمانه زنی ها را به سمت احتمال نامزدی او پیش برد.
"محمدباقر قالیباف" شهردار تهران که در رقابت‌های انتخاباتی دور نهم ریاست جمهوری در عرصه حضور داشت، دیگر گزینه احتمالی بود که گرچه او تا اوایل امسال این احتمال را رد نکرد؛ اما در نهایت حضور در راس مدیریت پایتخت را بر رقابت های انتخاباتی ترجیح داد.
"سیدمحمد خاتمی" دیگر چهره‌ای بود که گروه‌های اصلاح طلب ماه ها برای جلب رضایتش برای حضور مجدد در عرصه رقابت‌های انتخاباتی تلاش کردند و در نهایت اواسط بهمن ماه خاتمی دعوت دوستانش را لبیک گفت؛ اما یک ماه بعد، در حالی که خاتمی پیش از اعلام آمادگی خود اعلام کرده بود "یا من می‌آیم یا میرحسین"، موسوی آمادگی خود را برای حضور در عرصه رقابت‌ها اعلام کرد.
این اعلام حضور موسوی، موجب شد که خاتمی به نفع میرحسین کنار بکشد و ثبت نام نکند.
"محمد جهرمی"، "مصطفی پورمحمدی"، "حسن روحانی" و "عبدالله نوری" از دیگر افرادی بودند که در برهه زمانی مختلف نامی از آنان برای نامزدی در ریاست جمهوری مطرح شد؛ اما تب آن خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، فرو کشید.

** شورای نگهبان، رجال سیاسی مذهبی را مشخص می کند
حال با پایان یافتن مرحله ثبت نام از داوطلبان باید منتظر بود تا نظر شورای نگهبان در این خصوص اعلام شود.
بررسی صلاحیت همه کسانی که خود را داوطلب انتخابات ریاست جمهوری کردند از فردا (20 اردیبهشت) در شورای نگهبان آغاز می شود و این شورا در فرصت پنج روزه در باره صلاحیت داوطلبان اظهار نظر می کند.
داوطلبان این دوره نیز از روز جمعه 25 اردیبهشت ماه به مدت پنج روز می توانند شکایات خود را در خصوص رد صلاحیتشان به این شورا ارائه کنند و شورای نگهبان ضمن رسیدگی به این شکایات اول خرداد ماه نظر نهایی خود را در خصوص نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور اعلام خواهد کرد تا رقبای نهایی این دوره از انتخابات برای مردم مشخص شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.