پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

۴۷۵ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت:از 475 داوطلب ریاست جمهوری 433 نفر مرد و 42 نفر زن هستند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، کامران دانشجو در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: از تعداد داوطلبانی که به صورت قطعی در ستاد انتخابات کشور نام نویسی کرده اند 30 نفر کمتر از 25 سال ، 39 نفر بین 25 تا 30 سال ، 139 نفر در محدوده سنی 30 تا 40 سال ، 115 نفر بین 40 تا 50 سال ، 98 نفر 50 تا 60 سال و 54 نفر محدوده سنی 60 سال به بالا داشته اند.

وی گفت: مسن ترین داوطلب ریاست جمهوری مردی 86 ساله و جوانترین داوطلب مردی 19 ساله است.

دانشجو درباره تحصیلات این داوطلبان تصریح کرد : از این تعداد یک نفر تحصیلات حوزوی با درجه اجتهاد ، یک نفر فوق دکترا ، 35 نفر دکترا ، 216 نفر لیسانس و فوق لیسانس دارند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره مشاغل داوطلبان ریاست جمهوری که ثبت نام قطعی کرده اند نیز گفت: 19 نفر از این داوطلبان عضو هیأت علمی دانشگاهها ، ده نفر پزشک ،‌194 نفر کارمند ، 37 نفر مشاغل فرهنگی ، 34 نفر بازنشسته و مابقی وکیل ، قاضی ، نماینده مجلس و اعضای شورای شهر بودند.

وی افزود : 55 نفر از داوطلبان نیز مشاغل خود را در فرم نام نویسی درج نکرده اند.

دانشجو گفت: البته بررسی مدارک داوطلبان بر عهده ستاد انتخابات کشور نیست و شورای نگهبان آنها را بررسی خواهد کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد : در این دوره از انتخابات 3272 نفر در سایت مربوط به انتخابات ریاست جمهوری فرم های مربوط را تکمیل کرده بودند که از این تعداد 14 و نیم درصد (475 نفر) به ستاد انتخابات کشور مراجعه و نام نویسی قطعی کردند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: اطلاع رسانی درباره انتخابات 22 خرداد فقط از طریق وزیرکشور و رئیس ستاد انتخابات کشور انجام می شود و هر گونه درج اخبار بر مبنای منابع آگاه و غیر آگاه مورد تأیید نیست.

30و31 اردیبهشت اعلام اسامی احراز  صلاحیت شده ها

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت:وزارت کشور 30 و 31 اردیبهشت اسامی داوطلبان احراز صلاحیت شده قطعی ریاست جمهوری را اعلام و آگهی آن را منتشر می کند.

 کامران دانشجو در جمع خبرنگاران افزود: هیأت های اجرایی سراسر کشور تا پایان وقت اداری امروز یکشنبه مهلت دارند تا تعداد شعب و مکان های استقرار شعب اخذ رأی را به ستاد انتخابات اعلام کنند و آگهی انتخابات شامل تعداد شعب و محل استقرار آنها 13 خرداد منتشر خواهد شد.

وی گفت:در انتخابات ریاست جمهوری دهم حدود 48 هزار صندوق اخذ رأی در نظر گرفته می شود و 480 هزار عوامل اجرایی نیز به کار گرفته خواهند شد و امیدواریم در انتخابات 22 خرداد با حضور گسترده مردم در پای صندوق های رأی، دوستان انقلاب شاد و دشمنان انقلاب عصبانی تر شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره ارسال پرونده همه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به شورای نگهبان گفت: این پرونده ها امروز ارسال می شود و شورای نگهبان بررسی صلاحیت ها را در مدت 5 روز انجام می دهد و در صورت شکایت های احتمالی 5 روز دیگر نیز این شکایات رسیدگی خواهد شد.

وی اضافه کرد: مسئولان ستادهای تبلیغاتی نامزدهای احراز صلاحیت شده نیز می توانند برای همه صندوق های شعب اخذ رأی ،‌نمایندگانی را به ستاد انتخابات کشور معرفی کنند و باید اسامی نمایندگان خود را از اول تا 17 خرداد ارائه کنند تا برای آنان کارت شناسایی مخصوص شعب مشخص صادر شود.

دانشجو گفت: هیچ فردی بدون داشتن کارت شناسایی وزارت کشور نمی تواند وارد شعب اخذ رأی شود و ستاد انتخابات کشور برای اعضای اجرایی نیز کارت شناسایی صادر می کند.

وی با بیان اینکه اعضای اجرایی شعبه اخذ رأی 5 نفر هستند و یک نماینده فرماندار، حداقل یک ناظر شورای نگهبان و بازرس وزارت کشور در شعب اخذ رأی حضور دارند، افزود : نمایندگان کاندیداها نمی توانند در امور اجرایی اخذ رأی دخالت کنند و فقط باید در صورت مشاهده تخلف احتمالی، آن را به ناظران شورای نگهبان یا نماینده فرماندار و نامزد انتخاباتی خود گزارش دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: هر کسی که در مجموعه شعب اخذ رأی بخواهد فعالیت اجرایی را مختل کند و یا مطابق وظایفی که در قانون برای وی پیش بینی شده عمل نکند، عذر وی از حضور در شعبه خواسته می شود زیرا باید نظم در شعب اخذ رأی رعایت شود و هر کس له یا علیه نامزد انتخاباتی در شعب اخذ رأی تبلیغات کند، جرم است و عذر خاطی خواسته خواهد شد و به مراجع قضایی نیز معرفی می شود.

استقبال از نظارت بر امور اجرایی ستاد انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به هماهنگی با میز احزاب برای استقرار در ستاد مرکزی و استانی انتخابات کشور گفت:از نظارت بر امور اجرایی این ستاد استقبال می کنیم.

کامران دانشجو درجمع خبرنگاران افزود: سعی می کنیم امکانات مناسبی را برای اعضای میز احزاب فراهم کنیم تا نگاهی که به انتخابات دارند و یا قوت قلب آنان در مراحل مختلف برگزاری انتخابات فراهم شود.

وی گفت: در وزارت کشور از نظارت بر امور اجرایی خود نه تنها گریز نداریم بلکه از آن نیز استقبال می کنیم زیرا صیانت و امانت داری از آرای مردم را وظیفه و تکلیفی برای خود می دانیم.

دانشجو خاطرنشان کرد: از ابتدا عهد بسته ایم که قانونمداری و حرکت در مدار قانون را برای خود اصل قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تأیید صلاحیت و صحت یا فقدان صحت انتخابات بر عهده وزارت کشور نیست، گفت: بر اساس قانون تشخیص این مسائل بر عهده شورای نگهبان است و 98 درصد مردم کشور به قانون اساسی رأی داده اند و نمی توان در این مسائل به صورت سلیقه ای عمل کرد.

دانشجو افزود : نمی توانیم در پوشش برخی مسائل به قانون بی احترامی کنیم و بی احترامی به قانون، بی احترامی به مردم است و مردم نیز این رویه را نمی پذیرند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: مردم افرادی را می خواهند که قانونمدار باشند و بر مبنای سلایق شخصی خود عمل نکنند.

وی گفت: ساختار ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای احراز صلاحیت شده می تواند به هر شکلی باشد و ما مقاومتی در این زمینه نداریم زیرا به هیچ وجه این گونه مسائل به ما ارتباطی پیدا نمی کند اما اگر ستاد تبلیغاتی برای وجهه قانونی پیدا کردن خود، اصرار کند تا حرف های آنان ملاک قرار گیرد، اینگونه اقدامات امکان پذیر نیست و مردم نیز آن را نمی پذیرند.

دانشجو تصریح کرد :اگر در مسیر قانون حرکت و اخلاق انتخاباتی را رعایت کنیم ، رقابت سالم انتخاباتی انجام می شود اما در غیر این صورت به جای آنکه انتخابات منشأ همبستگی و انسجام بیشتر شود، مانند برخی کشورها موجب افتراق خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: اگر همگان در پی ایجاد همبستگی و انسجام بیشتر و نیز اقتدار بیش از پیش کشور باشیم باید به رأی مردم احترام بگذاریم و از شبهه افکنی پرهیز کنیم.

وی شبهه افکنی دشمنان را امری طبیعی دانست و گفت: شبهه افکنی هایی که در داخل کشور می شود از سر دلسوزی است اما باید بر مبنای قانون باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.