پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

دادستان کرمان از حجم مراجعات مردم به دادسرا ابراز نگرانی کرد

 
دادستان عمومی و انقلاب کرمان از حجم مراجعات مردم به دادسرای این شهرستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا "یدالله موحد" روز سه شنبه در این باره افزود: در سال گذشته بیش از دو هزار پرونده مربوط به چک بلامحل در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کرمان تشکیل شده است که این جرم در اوضاع و احوال اقتصادی مردم ریشه دارد.
وی افزود: در این مدت حدود دو هزار پرونده ضرب و جرح نیز در این دادسرا تشکیل شده است.
وی کاهش تحمل پذیری و در نتیجه پرخاشگری و درگیری فیزیکی بین افراد در برخی موارد کوچک را علت این امر برشمرد.
موحد تاکید کرد: برای حل این مشکل و کاهش منازعات در سطح خانواده و در سطح جامعه ارایه خدماتی که آرامش ایجاد می کند ضروری می باشد اما ارایه این خدمات از حیطه کاری قوه قضاییه خارج است.
این مقام قضایی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم خواستار توجه، برنامه ریزی و اقدام سازمانهای متولی در این زمینه شد.
موحد با بیان اینکه با راه اندازی شوراهای حل اختلاف حجم ورودی پرونده ها به دادسرا نسبت به سال 1384 کاهش یافته افزود: با این حال هنور حجم مراجعات مردم به دادسرا زیاد است.
وی حجم ورودی پرونده ها به مراجع قضایی کشور را سالانه حدود 8 میلیون پرونده اعلام کرد و آمار زیاد متهمین و کاهش سن آنها را از مهمترین دغدغه های مسوولین قضایی برشمرد.
عضو شورای قضایی استان کرمان، اظهار داشت: برای رفع مشکلات پیش رو باید سیاست اصولی قضایی و پیشگیری از جرم جدی گرفته شود.
موحد همچنین بر تسریع در بررسی و تصویب لایحه پیشگیری از وقوع جرم توسط مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.
دادستان کرمان لزوم حفظ کرامت و احترام آن دسته از افرادی که در معرض اتهام قرار می گیرند را نیز مورد تاکید قرار داد.
وی اصل برائت را از جمله اصول مهم و بنیادین قانون اساسی ذکر کرد و گفت: در آن اصل تصریح شده " اصل بر برائت است و هیچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود ، مگر جرم او در دادگاه صالح ثابت شود."
این مقام قضایی استان کرمان تاکید کرد: قضات دادسرا هم با احترام به این اصل تا زمانی که دلایل کافی بر توجه به اتهام متهم حاصل نکرده اند، متعرض حیثیت، حرمت و کرامت اشخاص نمی شوند.
دادستان کرمان با بیان اینکه دادسرا در دستگاه قضایی نقش پایه ای دارد گفت: کارکرد مناسب و منطقی دادسرا می تواند یک نظام قضایی کیفری بی طرف، عادلانه و حمایت موثر از شهروندان در برابر بزهکاری را تضمین کند.
وی تصریح کرد: بکارگیری تدابیر جزایی برای حل و فصل مشکلات جامعه باید به حداقل ممکن کاهش یابد و از این ابزار در موارد ضروری استفاده شود.
موحد راه اندازی شوراهای حل اختلاف را یکی از ابتکارات مهم رییس قوه قضاییه در این زمینه برشمرد.
او گفت: بهره گیری از ظرفیت های شوراهای حل اختلاف که در آن دعاوی و اختلافات مردم در مسیر یک سیستم ساده و در فضای صلح و سازش رسیدگی می شود از ورود حجم عظیم پرونده به دادگستری جلوگیری نموده و تبعات ارزشمندی به همراه داشته است.
دادستان کرمان تلاش در اجرای سیاست بهداشت قضایی و پیشگیری از وقوع جرم توسط حوزه های انتظامی و قضایی را از دیگر ابتکارات قوه قضاییه در زمینه کاهش بکارگیری تدابیر جزایی برای حل و فصل مشکلات جامعه ذکر کرد.
وی اضافه کرد: هر چند که این ابتکارات تا حدودی کاهش مراجعات مردمی به مراجع قضایی را به دنبال داشته اما بخش عمده پیشرفتها در این رابطه با حساسیت و اهتمام مدیران حوزه های اجرایی قابل دستیابی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.