پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

تولید خاک برگ از ضایعات نخل در دانشگاه آزاد جیرفت

خاک برگ از ضایعات درخت نخل برای نخستین بار در کشور در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد جیرفت تولید شد.

فاطمه ابراهیمی مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد واحد جیرفت امروز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: این طرح برای نخستین بار در کشور توسط شرکت «امید و ماه» از شرکت‌های فعال این مرکز به بهره‌برداری رسیده است.
وی افزود: خاک تولیدی طرح از ضایعات سیس خرما که هر ساله از معضلات بزرگ نخلداران است، تهیه شده و با توجه به قابلیت‌های منطقه و استعدادهای جوانان می‌شود کارهای بزرگی را انجام داد.
ابراهیمی تصریح کرد: خصوصیات مهم این خاک خاصیت اسیدی، وجود مواد عالی فراوان فاقد هرگونه بیماری و بذر علف‌های هرز، دارای زهکشی مناسب و قدرت نگهداری رطوبت بالا به طوری که دو تا سه برابر وزن خشک خود را نگه می‌دارد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به قابلیت این خاک‌برگ، بذر یا قلمه‌ای که در آن کشت می‌شود در فصل تابستان بین دو تا سه روز و در فصل‌های سرد بین هفت تا هشت روز نیاز به آبیاری دارد.
در ادامه این گفتگو ذبیح‌الله سالخورده مجری این طرح گفت: این خاک برگ برای تهیه نشا از قبیل خیار، گوجه‌فرنگی، ‌فلفل سبز، توت سیاه و سایر موارد استفاده می‌شود و همچنین در ترکیب با دیگر خاک‌ها و خاک برگ جنگلی برای گلدان‌های آپارتمانی استفاده می‌شود.
وی افزود: این شرکت که عضو مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد جیرفت است، دو طرح دیگر از طریق مرکز در زمینه‌ تولید گیاهان آپارتمانی مناسب با اقلیم منطقه و طرح تکثیر گیاهان دارویی آلوورا، به‌لیمو، نعناع، رزماری و آویشن باغی برای جایگزین کشت در شرایط گلخانه‌ای را در دست اقدام دارد.
سالخورده تصریح کرد: در صورت موفقیت این طرح‌ها‌ تاثیر زیادی بر کشاورزی منطقه دارد.
وی در پایان گفت: طرح تولید خاک برگ جدید از سیس خرما سال گذشته در جشنواره بدون کارخانه حضور داشت و اکنون این طرح به مرحله تولید رسیده و باز هم در این جشنواره شرکت داده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.