پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

موارد مهم قانونی تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌ها

روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رعایت موارد مهم قانونی تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظر به اهمیت حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ضرورت تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری مردم و نیز به منظور ارتقای کیفیت فعالیت آزاد مطبوعات در جریان سالم انتخابات و پیشگیری از وقوع تعارضاتی که ممکن است موجب خدشه بر فعالیت رسانه‌ای یا حقوق اشخاص و نامزدهای انتخابات شود، موارد مهمی برگرفته از قانون انتخابات ریاست جمهوری و قانون مطبوعات است جهت یادآوری و رعایت مفاد آن به همکاران مطبوعاتی و خبرگزاری‌ها اعلام می‌شود.
در این اطلاعیه به نقل از فصل ششم قانون انتخابات ریاست جمهوری در مورد تبلیغات در ماده 68 قانون آمده است: انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود.
در این قانون می‌خوانیم مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است، مانند بنیاد مستضعفان، مشمول ماده فوق می‌باشد.
ادارات و سازمانها و ارگانهای دولتی و نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود حق ندارند له و علیه هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه، پلاکارد بدهند.
در ماده 74 این قانون ذکر شده است: مطبوعات و نشریات حق ندارند از سه روز قبل از اخذ رأی، آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف 18 ساعت پس از انتشار بوسیله وزارت کشور به روزنامه مزبور بدهند و روزنامه مکلف به چاپ فوری آن قبل از زمان ممنوعیت طبق قانون مطبوعات می‌باشد.
در صورتی که آن نشریه قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی منتشر نشود، مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله‌ای که در غیر مدت ممنوعیت چاپ می‌شود ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ نشریه خواهد بود انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز در مدت سه روز قبل از روز اخذ رأی ممنوع است و نامزد معترض حق دارد در زمان قبل از ممنوعیت تبلیغات، نظر خود را منتشر نماید.
در این قانون آمده است: در صورت درخواست کتبی و رسمی اشخاص حقیقی و حقوقی، چاپخانه آگهی تبلیغات انتخاباتی را چاپ خواهد نمود. ذیل آگهی‌های تبلیغاتی چاپی باید نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ درج شده باشد. مسئولان چاپخانه‌ها مؤظف‌اند، چهار نسخه از هر یک از اوراق تبلیغات انتخاباتی را بلافاصله پس از چاپ، همراه با یک نسخه از درخواست رسمی تقاضاکنندگان جهت ضبط در پرونده سریع به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال دارند.
این قانون حاکی است: قانون اصلاح ماده واحده الحاقی به قانون انتخابات مصوب 6/5/70 مجلس شورای اسلامی مصوب 27/12/70 اعلام نظر شخصیت‌ها در تأیید کاندیداها به شرطی مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنها باشد و مدرک کتبی مربوط به امضای آنان تسلیم هیئت اجرایی انتخابات شده باشد.
دراین قانون سایر موارد حقوقی و حرفه‌ای برگرفته از قانون مطبوعات شامل انتشار اخبار، گزارش‌ها و مطالب محرمانه یا اسناد و مدارک اداری غیر قابل انتشار پرهیز شود، انتشار اخبار و مطالبی که به ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه منجر شود، بویژه از طریق طرح مسایل قومی و نژادی ممنوع است.
این قانون در ادامه حاکی است: هرگونه افترا و توهین به مقامات، نهادها،‌ارگانها و اشخاص حقیقی و حقوقی اگرچه از طریق انتشار عکس و کاریکاتور باشد ممنوع است، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران ممنوع است، استفاده ابزاری از افراد اعم از زن و مرد در تصاویر و محتوا ممنوع است.
در این گزارش آمده است: مطبوعات باید در انتشار اخبار و مطالب از منابع معتبر استفاده نمایند و مسئولیت پاسخگویی استفاده از منابع غیر رسمی و یا غیر معتبر چاپی یا اینترنتی برعهده مدیران مسئول است.
در این اطلاعیه آمده است: توصیه می‌شود مطبوعات پیش از زمان رسمی و قانونی مجاز برای تبلیغات، جهت نقل اخبار و مطالب پیرامون داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری از تعابیری نظیر کاندیدای احتمالی و فعال سیاسی استفاده نمایند، یا عنوان مسئولیت و یا دیگر عناوین قابل استناد شخص مورد نظر را ذکر کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.