پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

شوراها خارج از سیستم، برای دولت تصمیم گیری می کردند

"غلامحسین الهام" سخنگوی دولت با رد انتقاد برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در باره انحلال شوراهای عالی برنامه ریزی از سوی دولت نهم، از این تصمیم دفاع کرد و گفت که شوراهای مذکور خارج از سیستم دولت و مسئولان برای دولت تصمیم گیری می کردند.

به گزارش ایرنا، الهام روز سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان افزود: در طول سال های گذشته، شبکه هایی با عنوان شوراهای مختلف فعالیت داشتند که با تصمیم گیری های حاشیه ای خود بر رفتار دولت حاکم شده بود.
وی اظهارداشت:‌ در این زمینه باید دو نکته را مورد توجه قرار داد: نخست اینکه شبکه های پنهان بخواهند برای دولت و مردم خارج از چارچوب مسوولیت، تصمیم گیری کرده و آن را برای اجرا در "کاسه دولت" قرار دهند، و دیگر اینکه ، عده ای حتی با حسن نیت که قدرت و مسوولیت پاسخگویی ندارند در یک پروسه طولانی مدت، با برنامه های کارشناسی نشده در شوراهایی وقت گیر تصمیم گیری کنند.
الهام خاطرنشان کرد: در این دهها شورا، دولت نقش تعریف شده ای ندارد و بیشتر این افراد کسانی اند که به مردم و مجلس پاسخگو نیستند.
سخنگوی دولت ادامه داد: اهداف رییس جمهور در این شوراها تحقق نمی یابد و شوراها برگزیده مردم و دولت نیستند.
وی افزود: احمدی نژاد در اوایل کار با یک سیستم بروکراسی روبرو شد و چون این سیستم یک نظام غیر مسوولانه، غیر کارشناسی و دست و پا گیر بود، این ساختار را تغییر داد.
به گفته الهام، احمدی نژاد شوراهای مذکور را در شوراهای پاسخگوی دولت تجمیع و ادغام کرده است.
وی افزود: شبکه تصمیم گیری های غیر مسوولانه در نظام مدیریت کشور اکنون به شبکه ای مسوولیت پذیر و کارشناسی شده تبدیل شده است.
سخنگوی دولت، همچنین دولت نهم را دولتی قانونگرا خواند و گفت: دولت احمدی نژاد یک دولت قانونی برای پاسخگویی به مردم است.
وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: کسانی که امروز دولت قانونی را به قانون شکنی متهم می کنند، قصد تحمیل افرادی را بر دولت دارند که بر خلاف قانون اساسی است.
وی تاکید کرد: اقداماتی که در جهت تلفیق شوراها انجام شد با صراحت قانون اساسی در جهت احیا و اجرای قانون اساسی و پاسخگو کردن دولت انجام گرفت.
الهام ادامه داد: خلاف آن به صراحت اسناد موجود، خلاف قانون اساسی می باشد اما اصلاحات دولت عقلانی، مسوولیت پذیر، کارشناسانه و منطبق بر قانون اساسی است.
سخنگوی دولت یکی از اتهامات وارد به دولت را بازگشت به گفتمان امام (ره)، گفتمان مردم باوری در عرصه دین، حق و عدالت محوری دانست و اظهارداشت: عده ای قصد دارند حرکتی را که برای تعالی و پیشرفت کشور با خدمتگزاری و رفتاری شفاف با مردم رقم خورده است، به هر نحوی تخطئه کنند.
وی ادامه داد: یکی از اتهامات وارد بر دولت این است که عرصه حرکت دولت که بر این محورها صورت گرفته حرکتی شتابزده، نامعقول، غیر عقلانی و غیر قانونی می باشد،‌ حال آنکه اقدامات مهمی در این دولت و در عرصه خدمات مختلف انجام شده است که تخطئه می شود.
الهام افزود: یک بحث مهم، اصلاح ساختار اداری کشور است که بر پایه یک چارچوب مشخص دولت باید بتواند پرشتاب به سمت اهداف بلند مدت حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه دولت در حوزه اقتصادی و بنگاه های زودبازده متهم می شود، گفت: اقدام دولت یک کارشناسی دقیق بود که مبتنی بر تجارت کشورهایی بود که نه می خواهند انحصار دولت اقتصادی داشته باشد و نه می خواهند دولت محور باشند.
وی اضافه کرد: بهترین راه حل این است که مردم مالک اقتصاد خود باشند و اقتصاد از انحصار گروهها خارج شود.
الهام خاطرنشان کرد: انحصار گروهها، اشخاص و افرادی خاص به این معنی است که بر منابع مالی بانک ها سیطره پیدا کنند، حال آنکه منابع مالی بانک ها و سپرده ها متعلق به مردم است و نباید به جیب عده ای خاص برود.
وی افزود: سرمایه های کلانی که در چند سال اخیر عده ای از طریق تسهیلاتی از بانک ها دریافت کردند و در بازار از جمله در مسکن ریختند، فشارهای سنگینی را بر مردم تحمیل کردند.
الهام ادامه داد: همین پولی که از مردم گرفته بودند به معوقات بانکی تبدیل شد.
سخنگوی دولت تاکید کرد: وقتی که معوقات برخی از این افراد به یک هزار میلیارد تومان می رسد می توان تصور کرد چه فسادی در اقتصاد کشور ایجاد می شود؟
وی گفت: دولت از طریق وام بدون بهره از مردمی که سرمایه ندارند، حمایت می کند.
الهام خاطر نشان کرد: با حمایت و پشتوانه عظیم مردمی، دولت بر این خیل مافیایی که بر قدرت چنبره زده و مانع شکستن انحصار در عرصه های سیاسی و اقتصادی شده بود، چیره شد.
سخنگوی دولت، اصلاح نظام بانکی با هدف سرازیرشدن ثروت ملی به سمت بدنه ملی دانست و افزود: دولت نهم سه میلیون بیکار را تحویل گرفت و در شرایطی که ظرفیت بازار کار رشد قابل فوق العاده ای داشت تعداد بیکارها به زیر دو میلیون نفر رسید.
الهام در بخش دیگری از سخنانش به مساله مسکن اشاره کرد و با تاکید بر اینکه داشتن مسکن حق مسلم همه مردم است، گفت: طرح مسکن مهر با انقلابی در مالکیت زمین و برداشتن قیمت از زمین که عامل زمین خواری بود فرصت صاحب مسکن شدن را برای اقشار محروم جامعه فراهم کرد.
وزیر دادگستری تصریح کرد: طرح سفرهای استانی دولت نیز در راستای اجرای اصل 48 قانون اساسی است تا با توزیع درست سرمایه ها و امکانات دولتی، هر استان به فراخور استعدادهای خود از سرمایه کشور بهره برداری کند.
وی تاکید کرد: آیا این عدالت محوری در عمق جامعه غیر عقلانی است؟
الهام عدالت را به معنی شنیدن حرف های اقشاری که به چشم نمی آیند، دانست و گفت: پاسخگویی یک دولت اسلامی این است که رییس جمهور به عمق مردم برود و به همه اقشار به یک چشم نگاه کند.
وی تاکید کرد: امروز عدالت با گوشت، پوست و خون مردم آمیخته است زیرا صدها شهید را برای دفاع از عدالت و قدرت ایران دادند.
الهام افزود: این ملت دست از قانون اساسی، امام(ره) و عدالت بر نمی دارد و این پرچم عزت را سربلند نگه می دارد.
وزیر دادگستری، احمدی نژاد را دارای یک کشور قدرتمند هسته ای با اوج کرامت انسانی دانست و گفت: دستاورد دولت آزادی تفکر، علم و اندیشه است که کشور را در مدت دو سال به یک قدرت فضایی تبدیل کرده که نتیجه آن سرافرازی ایران و ایرانی در جهان است.
الهام تصریح کرد: امروزه هر ایرانی در هر گوشه از دنیا احساس هویت و افتخار می کند.
وی افزود: امروز نه تنها ایرانیان بلکه همه مللی که از ستم ستمکاران به ستوه آمده اند با پیشرفت ایران احساس پیشرفت می کنند.
سخنگوی دولت ادامه داد: ایران امروز به عنوان کشوری عالم، صلح طلب، آزادیخواه و اندیشمند در جهان می درخشد.
وی خاطرنشان کرد: دیروز ما برای مبارزه با دشمن به صورت آشکار و رو در رو می جنگیدیم اما امروز در خانه دشمن جنگ علمی و منطقی داریم که این شکوفایی گفتمان امام است.
سخنگوی دولت گفت: همه ما در برابر انقلابی که آن را به عنوان یک حرکت و تحول به ارث برده ایم، مسوول هستیم و برای تداوم آن فرصت هایی را پیش رو داریم که مهمترین آنها انتخابات است.
وی با اشاره به اینکه انتخابات فرصت باز تعریف نسبت خود را با انقلاب و آرمان های خود فراهم خواهد کرد، تاکید کرد: انتخاب یک تصمیم بزرگ بر پایه اصول، ارزش ها، اهداف، خواسته ها و داشتن آینده مطلوب است.
الهام با بیان اینکه در انتخابات سوم تیرماه 84 بازنگری و رجعت به اصول انقلاب صورت گرفت زیرا انقلاب در گذشته دچار تغییرات و انحرافاتی شده بود، افزود: در آن شرایط هنگامی که مردم خود را با گفتمان انقلاب و امام ارزیابی کردند، نیاز به بازنگری در رفتار مدیریتی را مشاهده کردند.
وی تاکید کرد: درحال حاضر چهار سال حرکت در مسیر بازگشت به گفتمان امام را داریم و در ارزیابیها کارآمدی انقلاب اسلامی را می ببینیم.
وی با یادآوری چالش های گفتمانی، نگرش ها و پایه های عقیدتی نامزدها در جریان انتخابات خاطرنشان کرد: باید دید نامزدهای انتخاباتی به کدام سمت می روند، چه اهدافی دارند و نسبت آن اهداف با امام و انقلاب چیست؟
سخنگوی دولت نهم اظهار داشت: عدالت مهمترین مطالبه انقلاب است و این عدالت باید در تمامی اجزا از جمله استفاده از منابع و سرمایه های انسانی کشور متجلی شود.
الهام با اشاره به دو رکن مهم که در اختیار رییس جمهور است، گفت: مدیریت منابع انسانی و مالی کشور باید با هماهنگی و تعامل با سایر دستگاه ها و ظرفیت ها به فعلیت برسد تا جامعه شکوفا شود.
وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: عدالت به این معنی است که ما با انحصار در قدرت مبارزه کنیم.
الهام به معنی انحصار در قدرت اشاره کرد و گفت: اگر مسوولیت و حقی را که انقلاب برای همه به رسمیت شناخته ، به سمت گروه ها و افراد خاص ببریم، آنگاه مسیر نظام را به سمت سلطنتی پنهان و حکومتی موروثی منحرف خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: مبارزه با انحصار طلبی در قدرت مستلزم دخالت ظرفیت عظیم ملت و دریای پویا و شناور ایران در عرصه کشور می باشد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این موضوع حق همه مردم است افزود: امام راحل همیشه بر مسوول بودن مردم نسبت به سرنوشت سیاسی خود تاکید داشته و مردم باید از این حق مسلم سیاسی خود استفاده کنند.
الهام تصریح کرد: در دوران امام خمینی (ره) هنگامی که بحث حذف دانشجویان از مقوله سیاست مطرح بود، امام با این اندیشه مبارزه کرد و گفت: این اندیشه به اندازه حذف روحانیت و دین از مدیریت و سیاست در گذشته، خطرناک است.
وی ادامه داد: جدایی دین و روحانیت از سیاست یک خطر برای جامعه می باشد و جدایی همه گروه ها و مردم، استاد، دانشجو و همه قشرها از تصمیم گیری سیاسی یک فساد دیگر است.
الهام افزود: اگر مردم را از حوزه تصمیم گیری سیاسی حذف کنیم فساد بر کشور حاکم خواهد شد.
وزیر دادگستری تاکید کرد: این موضوع در انتخابات تجلی دارد و مردم باید بی واسطه در صحنه حاضر شوند.
وی افزود: وجود حجاب ها و پرده ها در ارتباط بین حاکمین و مردم مهمترین خطر است وتفاوتی ندارد که این پرده ها از طریق گروه ها و احزاب باشد و یا از سوی اشخاص و هر ترتیب دیگری باشد.
الهام تصریح کرد: برگزیدن حاکمانی با اندیشه مردم باوری، حق محور وعدالت محور مهمترین راه برای مبارزه با این مسئله حساس است.
وی تاکید کرد: روحیه قدرت طلبی، دنیا گرایی، زراندوزی، ثروت پرستی و خانواده پرستی مهمترین محورهایی است که نظام و مسوولیت های مهم سیاسی را از مسیر اصلی خود منحرف خواهد کرد.
سخنگوی دولت گفت: اگر حاکم اسلامی در هر موقعیتی که باشد به این مسائل تعلق نداشته باشد، با این پدیده مبارزه خواهد شد.
وی افزود: وقتی که فردی به ثروت های انبوه خود، شرکت ها و سرمایه های نامحدود خود متکی باشد، برای حفظ آن ها با قدرت های شیطانی سازش و با ملت خود تکبر و ستیز می کند.
وزیر دادگستری ادامه داد: ساده زیستی حکومت ها، مسوولان و عدم تعلق آن ها به قدرت که نماد آن امام و رهبری می باشد، مهمترین ظرفیتی است که حکومت را از فساد قدرت حفظ خواهد کرد.
الهام گفت: گفتمان امام (ره)، رهبری و افتخار دولت نهم نگاه به حکومت به معنی اینکه حکومت طعمه ای برای اندوختن بیشتر باشد، نیست.
وی تاکید کرد: قدرت و منابع کشور متعلق به مردم است و باید این منابع صرف ارتقا، رشد و پیشرفت مردم شود.
الهام خاطر نشان کرد: مهمتر از این سرمایه خود انسان ها هستند که ظرفیتهای بزرگ مدیریت کشور می باشند.
وی ادامه داد: چرا نباید در حوزه مدیریت، افرادی از دور افتاده ترین نقاط کشور از متن مردم فرصت حضور داشته باشند؟
سخنگوی دولت افزود: امروز یکی از افتخارات احمدی نژاد شکستن حلقه تنگ مدیریت هاست و کسانی که خواب ماندگاری در قدرت را دیده بودند و برای وزارت های دهه های متوالی برای خود و فرزندان خود برنامه اندیشیده بودند، این مسائل هوا شده است.
وی تاکید کرد: برخلاف بعضی تصورات و حرف هایی که به نادرست بیان می شود نه تنها ظرفیت های مدیریتی محدود نشده بلکه گسترش یافته است.
الهام خاطر نشان کرد: هر ایرانی امروز می داند که با توان تصمیم گیری و با اتکا بر ظرفیت های ملی، فکری و اندیشه ای خود می تواند سهمی را در مدیریت کشور ایفا کند و این به معنی سرمایه و عدالت انسانی است.
وی گفت: کرامت مردم هنگامی حفظ می شود که حاکم اسلامی بداند در برابر چنین مردمی خدمتگزار است نه رییس.
الهام تاکید کرد: اگر روحیه و گفتمان خدمت جایگزین گفتمان قدرت شود این هدف حاصل می شود.
وی گفت: مدت ها بود که ادبیات ما را تغییر داده بودند و از بحث سیاست و مسوولیت در کشور با عنوان بازی قدرت نام می بردند در حالی که قدرت بازی و میدان هوس نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.