پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

حضرت فاطمه(س) ؛ سرچشمه تحولات ماندگار در تاریخ اسلام

 

حضرت فاطمه زهرا (س) که خود در مکتب تربیتی اسلام پرورش یافت و ایمان و تقوا در ذرات وجودش جای داشت، در راستای تربیت فرزندانی تاریخ ساز در جامعه اسلامی نقش بسیار مؤثری داشته و سرچشمه تحولات ماندگار در تاریخ اسلام بوده است .

بی تردید فاطمه زهرا محبوبترین چهره دینی، علمی، ادبی، تقوایی و اخلاقی در میان مسلمانان و دیگر مردم جهان محسوب می شود  . شخصیت فاطمه زهرا سیدة نساء العالمین ( سرور زنان جهان ) اسوه و الگویی کامل برای تمام زنان عاشق عفت و فضیلت است .

در دامن پاک فاطمه زهرا دو امام بزرگوار و دو شخصیت ممتاز عالم بشری ، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین (ع) سرور شهیدان تربیت یافتند ، زینب کبری مظهر شجاعت و نمونه سخنوری و حق طلبی نیز در دامان فاطمه زهرا (س) پرورش یافت.

فاطمه تنها دختر بازمانده پیغمبر از خدیجه کبری است . مادرش خدیجه دختر خویلد از نیکوترین و عفیفترین زنان عرب قبل از اسلام و در دوره اسلامی نخستین زنی است که به پیامبر اکرم ( ص ) ایمان آورد و آنچه از مال دنیا در اختیار داشت در راه پیشرفت اسلام بذل کرد.

خدیجه از پیغمبر هفت فرزند آورد که همگی به جز حضرت فاطمه زهرا درگذشتند . فاطمه زهرا به ازدواج حضرت علی درآمد و سلاله پاک امامان بزرگوار ما ، ثمره این ازدواج پر شوکت و برکت است .

ولادت فاطمه زهرا را روز بیستم جمادی  الثانی سال پنجم  بعثت در مکه می دانند . بنابراین در هنگام هجرت سن آن بانوی یگانه نزدیک به نه سال بوده است .

نامها و لقبهایی که فاطمه دارد ، همه بیانگر صفات و سجایای ملکوتی او هستند، صفاتی چون صدیقه طاهره ، زکیه ، زهرا ، سیدة النساء العالمین و خیر النساء و بتول .

ام الحسن ، ام الحسنین و ام الائمة نیز از جمله کنیه های آن حضرت هستند.

و شگفت تر از همه " ام ابیها " یعنی " مادر پدرش " است که بیانگر علاقه بسیار زیاد فاطمه به پدر بزرگوارش است و اینکه با همه کمی سن از آغاز کودکی ، پناهگاه معنوی و تکیه گاه روحی ( بعد از خداوند متعال ) مانند خدیجه ، برای پدر بزرگوارش بوده است .

حضرت فاطمه زهرا نه سال در کنار پدر بزرگوار و مادر و نه سال دیگر را کنار همسر گرانقدرش  علی (ع) دوش به دوش وی در نشر تعلیمات اسلام و خدمات اجتماعی زندگی کرد .  فاطمه در مکتب تربیتی اسلام پرورش یافت و ایمان و تقوا در ذرات وجودش جای داشت .

فاطمه در کنار مادر و آغوش پر مهر پدر تربیت شد و علوم و معارف الهی را از سرچشمه نبوت فراگرفت و آنچه را به سالها آموخت در خانه همسر به مرحله عمل گذاشت و همچون مادری سالخورده و کدبانویی آزموده که تمام دوره های زندگی را گذرانده باشد ، به اهل خانه و آسایش شوهر و تربیت فرزندان ، توجه می کرد و آنچه را بیرون خانه می گذشت ، مورد توجه قرار می داد و از حق خود و همسرش دفاع می کرد .

سال یازدهم هجری ، در آخر ماه صفر رحلت جانگداز پیامبر پیش آمد و چه دردآور بود جدایی این پدر و دختر .

پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) ، فاطمه سرور زنان عالم و سرور زنان این امت ، بر اثر تندبادهای حوادث ، زود پر پر شد و چندی بعد از پدر بزرگوارش به وی پیوست .

مرگ پدر مهربان و دگرگونیهایی  که پس از رسول خدا ایجاد شد ، روح و جسم دختر پیغمبر را آزرده ساخت .او مردن را بر جدا از پدر زیستن ترجیح می داد .

سرانجام رنج این دوری دختر پیغمبر را در بستر بیماری افکند و دیری نپائید که به پدر پیوست . شهادت حضرت زهرا(س) بنابر روایاتی هفتاد و پنج روز پس از وفات پیامبر(ص) و در 13 جمادل الاول سال یازدهم هجری است و در برخی روایات  نیز نود و پنج روز پس از رحلت پیامبر و  سوم جمادی الثانی نیز ذکر شده است .

از آنجا که پیکر مطهر حضرت فاطمه (س) بنا به وصیت ایشان شبانه و مخفیانه به خاک سپرده شده است ، محل دفن ایشان مشخص نیست . 

 

منبع : مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.