پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

جزئیات مصوبه تدریس زبانهای محلی در دانشگاههای کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ جزئیات مصوبه ارائه درس زبانهای محلی در دانشگاهها را تشریح کرد و گفت: بر اساس این مصوبه در مناطق و بخشهایی از کشور که زبانهای ایرانی مانند کردی و بلوچی وجود دارد واحد درسی زبانهای محلی در دانشگاهها تدریس خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مخبر دزفولی صبح چهارشنبه در حاشیه نشست مطبوعاتی همایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به مهر درباره جزئیات طرح ارائه درس اختیاری زبانهای محلی در دانشگاههای کشور گفت: به هر حال این موضوع بخشی از قانون اساسی است و به ویژه اینکه مقام معظم رهبری در سفر به کردستان به این موضوع پرداختند لذا بلافاصله پیگریهایی را انجام دادیم اما کار کارشناسی از مدتها قبل انجام شده بود و باید ساز و کار عملی شدن آن را طراحی می کردیم.

وی اظهار داشت: ذیل این اصل تدبیری اندیشیده شده که بر اساس آن با امکاناتی که در دانشگاهها و مراکز علمی فراهم می شود، بتوان در مناطق و بخشهایی از کشور که زبانهای ایرانی مانند کردی و بلوچی وجود دارد واحد درسی زبانهای محلی تدریس کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مهر گفت: تشخیص، طراحی و برنامه ریزی این زبانها به عهده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و با محوریت دانشگاههایی که در مناطق قرار دارند، است.

وی با بیان اینکه برای اجرایی کردن این طرح تربیت استاد و متون ادبیات مورد نظر باید مورد توجه باشد، گفت: وزارت علوم نیز باید برنامه ریزیهای لازم را انجام دهد.

مخبر در پاسخ به زمان اجرای این طرح توسط وزارت علوم نیز به مهر گفت: به دلیل اینکه این طرح باید با هماهنگی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی انجام شود نمی توان زمان دقیقی برای اجرایی شدن آن در نظر گرفت.

وی افزود: این طرح به صورت اختیاری و در حد دو واحد باید با برنامه ریزی در اختیار دانشگاههایی قرار گیرد که توان اجرای آن را داشته باشند.

به گزارش مهر، بر اساس اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ازبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارس است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد اما استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏ های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.