پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

نان بی کیفیت؛ نارضایتی مردم و خوشحالی نان خشکیها!

 

پخت نان بی کیفیت و افزایش دور ریز آن در دهه های اخیر یکی از دغدغه های دائمی مردم است که البته ضمن هدر رفتن هزینه ها و سرمایه های کشور باعث خوشحالی نان خشکیهاست!

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، در گذشته نه چندان دور نان خشکی بودن بسیار کم درآمد و رقت بار بود اما امروزه به برکت پخت غیرکیفی نان و دور ریز بسیار بالا این شبه شغل به محملی برای کسب درآمدهای میلیونی و سودهای کلان نصیب شده است.

نان یکی از کالاهای اساسی ایرانیان محسوب می شود و در حالیکه که انواع نانها در شهرهای مختلف کشور پخت می شوند اما هیچ کدام کیفیت و استانداردهای لازم را ندارند به طوریکه این امر نارضایتی مردم و خوشحالی خریدان نان خشک را فراهم کرده است.

استفاده از جوش شیرین از دلایل پخت نان غیرکیفی

یک بانوی کرمانی در زمینه وضعیت پخت نان در کرمان به خبرنگار مهر گفت:‌ متاسفانه بیشتر نانوایی های کرمان خمیر نان را در مدت زمان کوتاهی با استفاده از جوش شیرین به جای خمیرمایه تهیه می کنند و این امر باعث پایین آمدن مرغوبیت نان می شود. 

صدیقه نگارستانی تصریح کرد: یکی از علل بی توجهی نانوایان کرمان به کیفیت نان این است که به علت تقاضای بالا تمامی محصول آنها به فروش می رسد و اگر نانی هم اضافه بیاید با قیمت مناسب به خریدان نان خشک عرضه می شود.

وی با بیان اینکه کیفیت نانهایی که در تنورهای سنتی پخت می شود نسبت به دیگر نانها بهتر است، افزود: برای خرید این نوع نان نیز باید ساعتها در صف بایستیم و از آنجا که تقاضا برای نانهای دست پزی زیاد است میزان خرید محدود می شود.

کیفیت انواع نانهای تولیدی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد

یک پسر جوان که مسئول خرید نان است نیز اظهار داشت: ما در مرکز شهر کرمان زندگی می کنیم و انواع نانها در این محدوده به فروش می رسد اما کیفیت این نانها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

علیرضا سروری با بیان اینکه به علت پخت نامناسب، قسمت زیادی از نانها که سوخته و یا خمیر هستند دور ریخته می شوند، خاطرنشان کرد: البته ‌مدتی است که کیفیت برخی از نانها نسبت به گذشته در کرمان بهتر شده است که نمی دانیم موقتی است یا ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد نظارت مسئولان ذیربط باعث این اتفاق شده است اما این روند باید با جدیت بیشتری ادامه داشته باشد.

کیفیت آرد مهمترین نقش را در پخت دارد

یک نانوای کرمانی در زمینه کیفیت نان می گوید: این درست نیست که تمام مشکلات نان را به گردن نانوایان بیندازیم چرا که کیفیت آرد در پخت نان بسیار موثر است.

سعید آقایی تصریح کرد: برخی از آردها رطوبت دارند و از زمانی که آرد را تحویل می گیریم تا زمان پخت از هر کیسه حدود 2 کیلوگرم آرد کسر می شود.

وی افزود: ‌قیمت خمیر مایه نیز بالاست و با نرخی که برای هر قرص نان تعیین می شود همخوانی ندارد بنابراین جوش شیرین جانشین آن می شود که علاوه بر مسائلی که برای سلامت ایجاد می کند در غیرکیفی شدن نان نیز موثر است.

مردم باید بازرس نانوایی های باشند

فرماندار کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان به اجرای طرح ارتقای کیفیت نان در کرمان اشاره کرد و افزود: در این طرح پارچه نوشته هایی در تمامی نانوایی های کرمان نصب شده است و از مردم خواسته ایم به عنوان بازرس عملکرد نانوایی ها باشند و نظرات خود درباره کیفیت نان را اعلام کنند.

علی انجم شعاع اظهار داشت: با برنامه ریزی واحد تعزیرات آرد و نان که تحت نظر فرمانداری است نانوایان توجیه شده اند و تذکرات لازم درباره کیفیت نان به آنها اعلام شده است و امیدواریم در یکماه آینده کیفیت نان کرمان زبانزد همه شود و همشهریان از نان با کیفیت استفاده کنند.

وی به برگزاری جلسه کمیسیون تعزیرات شهرستان اشاره کرد و گفت: در این نشست 41 واحد نانوایی به جریمه نقدی، یک واحد نانوایی به قطع سهمیه آرد از یک تا 3 ماه، 3 واحد به کسر سهمیه آرد از یک تا 3 تن بمدت یکماه، یک واحد به خلع ید و قطع سهمیه تا تعیین مباشر جدید، یک واحد به اخطار کتبی و یک واحد نانوایی به یک ماه تعطیلی محکوم شدند.

نانوایانی که درست نان نپزند مجبورند کلاسهای آموزشی بروند

انجم شعاع عدم رعایت ساعت پخت، کیفیت نامناسب، گرانفروشی و خام فروشی را از مهمترین علل جریمه نانوایی ها برشمرد و تصریح کرد: نانواهایی که نان را به صورت مناسب پخت نکنند باید در دوره های آموزشی پخت نان شرکت کنند.

به گفته فرماندار کرمان در مقابل برای نانوایی هایی که نان مطلوب را به مردم ارائه دهند تسهیلات مناسبی از جمله افزایش سهمیه آرد در نظر گرفته می شود.  

وی گفت: تبدیل نان سنتی به صنعتی بهترین راه حل افزایش کیفیت نان است که می‌تواند میزان زیادی از هدر رفت نان را کاهش دهد.

تغییر سیستم پخت مهمترین نقش در کیفیت نان را دارد

انجم شعاع در این زمینه خاطرنشان کرد: تغییر سیستم پخت در کرمان از سیستم قدیمی به سیستمهای جدید در دستور کار قرار دارد و تاکنون 30 واحد در شهر کرمان و پنج واحد در شهرستان های تابعه تغییر سیستم داده اند.

فرماندار کرمان خاطرنشان کرد: در این میان باید به این نکته اشاره کرد که تولید نان باکیفیت سرانه مصرف آراد را نیز کاهش می دهد که در همین راستا با تمهیدات صورت گرفته طی 9 ماه گذشته سرانه مصرفی آرد در کرمان 1.5 کیلوگرم نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی با اشاره به فعالیت 414 نانوایی در شهرستان کرمان اضافه کرد: از این تعداد 316 واحد در کرمان، 46 واحد در ماهان، 25 واحد در شهداد، 23 واحد در چترود، 19 واحد گلباف و 15 واحد در راین فعالیت می کنند.

فرماندار کرمان یادآور شد: تعدادی نانوایی به صورت غیر رسمی در کرمان فعالیت دارند که بر اساس برنامه میان مدت این واحدها به سمت نانوایی های آزادپز هدایت می شوند.

به نظر می رسد در سالی که "اصلاح الگوی مصرف" نام گرفته است باید تمهیدات لازم در زمینه مبارزه قاچاق آرد، پخت نامناسب نان و نبود فرهنگ درست مصرف نان اتخاذ شود تا رضایت مردم نسبت به این کالای اساسی و کاهش سرانه مصرف نان حاصل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.