پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

تشکیل کمیته سه نفره برای اعمال دادرسی منصفانه

 

دادستان کل کشور گفت:به موجب دستور ویژه ریاست قوه قضائیه، کمیته ای سه نفره تشکیل و در تعامل با دستگاه های ذی ربط بر تسریع روند رسیدگی مقدماتی و غربالگری و آزادی افراد فاقد وصف مجرمانه و ارجاع پرونده متهمان به محاکم برای رعایت تشریفات رسیدگی و اعمال دادرسی منصفانه بر مبنای قوانین و مقررات مربوط اقدام می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی یادآور شد: به موجب وظیفه قانونی دستگاه قضایی هر گونه فعل یا ترک فعل مجرمانه که متهم را از حقوق خویش محروم کند و هرنوع رفتار غیرقانونی از مأموران دولتی و دست اندرکاران امر و ضابطین موجب ضمانت کیفری و بعضاً مسئولیت مدنی خواهد بود و دادستان های سراسر کشور به ایفای وظایف خطیر قانونی خود مبادرت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: مشی دستگاه قضایی التزام به اصل حاکمیت قانون و تأکید بر رعایت حقوق متهم و تقید کارگزاران امر به قواعد دادرسی منصفانه و رعایت اصول بنیادین قانون اساسی در مرحله تحقیقات مقدماتی و رسیدگی در دادگاه هاست.

دادستان کل کشور با تأکید بر ضرورت تضمین حقوق متهم در فرآیند دادرسی گفت: مطابق قانون اساسی، ازجمله اصول 22- 23- 25- 27- 32- 34- 35- 36- 37- 38- 39 اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها، حق استفاده از وکیل مدافع و معاضدت قضایی- علنی بودن دادرسی ها، منع شکنجه و اقرار به اجبار و تفتیش عقاید و بد رفتاری از جمله موازین مسلم حقوقی و تضمینات قانونی در جهت تأمین حقوق متهم است.

دادستان کل کشور افزود: همچنین موازین و مقررات آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات اسلامی، قانون حقوق شهروندی و فرمان 8 ماده ای امام (ره) باید مورد عنایت قرار گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر نظارت عالیه دادستانی کل بر حسن جریان امور در فرآیند دادرسی گفت: مطابق اصل 38 قانون اساسی، سوگند دادن متهم برای وادار کردن وی به ادای مطالب نه تنها ممنوع است، بلکه متخلف نیز به مجازات طبق قانون محکوم می شود.

حجت الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی در ادامه افزود: اجبار متهم به شهادت علیه خود و اقرار نیز ممنوع و فاقد ارزش و اعتبار است و همچنین طبق ماده 587 قانون مجازات اسلامی، ضمانت اجرای کیفری خواهد داشت. لذا تحصیل دلیل با توسل به شیوه های صحیح قانونی و با هماهنگی لازم با اصول اخلاقی و ضوابط حاکم بر ضرورت رعایت کرامت انسانی به عمل می آید و نباید به بهانه ضرورت سرعت در رسیدگی یا اهمیت مسأله، حقوق متهم پایمال شود.

وی گفت: در مواردی که دلیل کافی علیه متهم به گونه ای که منجر به اقناع وجدانی قضات شود، موجود نباشد و صرفاً شک و تردید در میان باشد، تعبیر و تفسیر شک به نفع جامعه و علیه متهم برابر با پذیرش اصل مجرمیت است. بنابراین هرگاه شک و تردید به سود متهم تعبیر شود و وی را به استناد آن از اتهام وارده تبرئه کنیم، فرض برائت متهم را پذیرفته ایم.

دادستان کل کشور با توصیه بر وحدت و همدلی و هوشیاری در برابر توطئه ها و نیز اطاعت از رهبری و فضای محبت و خدمت و تلاش در راه عزت و اعتلای نظام اسلامی و یأس دشمنان اسلام و قرآن تأکید کرد و از همه فرزندان فداکار خمینی کبیر (رض) خواست تا بار دیگر دست برادری و محبت در دست یکدیگر دهند و ضامن بقا و تداوم و اقتدار نظام اسلام و یأس و ناامیدی دشمنان اسلام و قرآن و آمریکا و صهیونیزم شوند.

حجت الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی گفت: مسئولیت شرعی و قانونی همه ما بسیار سنگین است و باید در برابر ریز و درشت اعمال خود پاسخگو باشیم و مسئولان قضایی باید بر امور مربوط نظارت و اشراف داشته باشند و هر گونه سهل انگاری یا قصور و تقصیر از هیچ کسی پذیرفته نخواهد بود.

دادستان کل کشور گفت: حفظ نظام اسلامی و وحدت و انسجام ملی و حرمت و کرامت شهروندان جمهوری اسلامی ایران نیز وظیفه همه ماست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.