پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

حداقل هزینه دو روز سفر در ایران 500 هزار تومان است

یک کارشناس ارشد توریسم با انتقاد از هزینه های بالای سفر و گردش در کشور گفت: حداقل هزینه دو روز سفر داخلی در کشور 500 هزار تومان است که با این شرایط اکثر مردم امکان انجام سفر را ندارند.

حسین ذوالفقاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر هزینه های سفر برای خانواده ها بسیار گران تمام می شود بطوریکه یک خانواده 4 نفره برای سفر کوتاه مدت چند روزه حداقل باید 500 هزار تومان هزینه کنند.

در حال حاضر قیمت بلیط یک طرفه سفر به مشهد از 7600 تا 22 هزار تومان است و یک خانواده 5 نفره برای رفت و برگشت باید 200 تا 250 هزار تومان هزینه کنند و هزینه دو شب اقامت آنها نیز در یک مهمانسرا 150 هزار تومان خواهد بود و برهمین اساس یک خانواده باید برای یک سفر دو روزه حداقل 500 تا یک میلیون تومان باید بپردازند.

این کارشناس ارشد توریسم در ادامه تاکید کرد: با توجه به هزینه های بالای سفر و گردش امکان پرداخت چنین مبالغی برای اکثر مردم کشور غیر ممکن است چه برسد به سفر با هواپیما که هزینه های آن چند برابر اتوبوس و قطار تمام می شود. 

کارشناسان معتقدند که بیش از 70 درصد مردم حتی امکان یکبار سفر در طول سال را ندارند و تنها افراد مرفه با وضعیت اقتصادی بسیار خوب می توانند سالانه بیش از یک بار سفر کنند .

حمید ضرغام کارشناس ارشد گردشگری در این رابطه عنوان کرده بود که بطور متوسط یک خانواده سه نفره برای انجام یک سفر داخلی در سال باید یک تا دو میلیون تومان هزینه کند و البته سفر باید کوتاه مدت چند روزه و با حداقل امکانات باشد و این درحالی است که اکثر مردم توان تامین این مبلغ را ندارند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر با کاهش درآمد مواجه بوده ایم ، گفت: در این شرایط فقط خانواده ها می توانند به نقاطی سفر کنند که دارای بستگانی هستند و به روش سنتی مسافرت انجام دهند.

کارشناسان اظهار می کنند به شرطی می توانیم به سمت رایگان شدن سفر حرکت کنیم که دولت بدون دریافت هیچ هزینه ای مکانهای اقامتی و همچنین وسایل حمل و نقل مناسبی را برای استفاده گردشگران فراهم کند و این امر نیز در شرایط فعلی غیر ممکن است.

این اظهارات در حالی از سوی کارشناسان مطرح می شود که مدتی قبل رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده بود که هزینه های سفر به سمت رایگان شدن می رود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار مهر اظهار داشت: سفر و گردشی که مردم در چادر و پارکها اقامت داشته باشند و هیچ درآمدی نیز در پی نداشته باشد و باعث ایجاد اشتغال نشود، دیگر سفر نیست و نمیتوان نام آن را صنعت گردشگری و توریسم گذاشت.

چندی پیش اسرافیل شفیع زاده یکی دیگر از اساتید گردشگری نیز در مورد سفرهای ارزان قیمت به مهر گفته بود تاکید و تشویق مردم به انجام سفرهایی که در پارکها و محیطهای ناامن اقامت داشته باشند نه تنها به نفع سازمان میراث فرهنگی نیست و سفر ارزان قیمت نیز نام ندارد بلکه نشان دهنده ضعف مدیریت گردشگری در ایران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.