پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

سالانه 30 هزار کودک به دلیل ازدواجهای فامیلی معلول متولد می شوند

مسئول فنی مرکز ژنتیک بهزیستی کرمان با هشدار نسبت به بالا بودن تعداد ازدواجهای فامیلی بدون مشاوره ژنتیکی، گفت: سالانه 20 تا 30 هزار کودک به دلیل مشکلات ژنتیکی، معلول متولد می شوند.

افسانه صاحب الزمانی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: شیوع بیماری های ژنتیکی در مناطق مختلف متفاوت است و در این مورد کرمان به دلیل زیاد بودن ازدواجهای فامیلی به خصوص در مناطق جنوبی کرمان با موارد معلولیتهای ژنتیکی فراوانی مواجه است.

وی با اشاره به اینکه تالاسمی یکی از موارد شایع ازدواجهای فامیلی بدون مشاوره ژنتیکی است، گفت: به همین علت کرمان روی کمربند تالاسمی قرار دارد به خصوص در مناطق جنوبی استان این بیماری شیوع بیشتری دارد.

وی افزود: علت اصلی شیوع بیماری های ژنتیکی در کشور و به خصوص در کرمان ازدواجهای فامیلی بوده به طوری که سالانه 20 تا 30 هزار کودک معلول در کشور به دنیا می آیند و برای پیشگیری از این اختلالات مشاوره ژنتیک بهترین راه ممکن است.

صاحب الزمانی گفت: با توجه به علم روز در بعضی موارد تشخیص بیماری های ژنتیکی قبل از تولد امکانپذیر است و جنین با تشخیص ناهنجاری ژنتیکی سقط می شود.

وی بیان کرد: با توجه به پیشرفت علم سعی شده که از به دنیا آمدن بچه های مشکل دار جلوگیری شده و تعداد آنها به حداقل برسد اما با این وجود هنوز در مناطقی از کشور این بچه ها متولد می شوند.

صاحب الزمانی اضافه کرد: بر اساس قوانین شرعی تا هفته نوزدهم جنینی اجازه سقط وجود دارد و مراکز مربوطه می توانند این کار را بر اساس موازین قانونی انجام دهند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.