پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

شاگرد آیت الله بهجت، امام جمعه جدید تهران

 
امامان جمعه موقت تهران که همراه حضرت آیت الله خامنه‌ای به اقامه این نماز عبادی سیاسی می پردازند عبارت اند از: احمد جنتی، محمد امامی کاشانی، اکبر هاشمی رفسنجانی و سپس سید احمد خاتمی؛ اینک، کاظم صدیقی برای نخستین بار، آدینه این هفته، نماز جمعه اقامه می کند.

به گزارش ایرنا، تاکید بر برپایی "حج المساکین" از نگاه پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) ناظر به نص صریح قرآن کریم در آیات 9 و 10 سوره? جمعه است که ایمان‌آوردندگان را برای برپایی "ذکر خدا" در نماز جمعه به شتاب فراخوانده و حتی تصریح شده است که همزمان با برپایی نماز جمعه از داد و ستد دست کشیده شود.
جایگاه نماز جمعه در دین اسلام به سبب بعد دینی، سیاسی و تبلیغی آن چنان است که بارها سفارش ائمه اطهار (ع) را ضمیمه خود کرده است.

**جایگاه نماز جمعه در انقلاب اسلامی
پنجم مردادماه سال 1358 نخستین نماز جمعه انقلاب اسلامی پس از سال‌ها تعطیلی به امامت آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد؛ امری که مدت‌ها مدنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی بود. امام خمینی (ره) آبانماه 1344 یکماه پس از تبعید به نجف اشرف، در مسجد شیخ انصاری در جمع علما ، فضلا و طلاب حوزه علمیه نجف می‌گویند:" مسجد مرکز سیاست اسلام بوده است. در خطبه جمعه مطالب سیاسی است - مطالب مربوط به جنگ‌ها ، مربوط به سیاست مدن".
ایشان همچنین طی پیامى به مناسبت عید سعید فطر در سال 1358 شمسى و با فاصله اندکی از برگزاری اولین نمازجمعه تهران تاکید کردند: "... اسلام دین سیاست است، دینى است که در احکام آن سیاست‏ به‏ وضوح دیده مى‏شود، ... و در هر هفته یک اجتماع بزرگ از همه ، در یک محل. و نماز جمعه ؛ که مشتمل (بر) دو خطبه است ، که در آن خطبتین باید مسائل روز ، احتیاجات کشور ، احتیاجات منطقه و جهات سیاسی ، جهات اجتماعی ، جهات اقتصادی طرح بشود ، و مردم مطلع بشوند بر این مسائل".
به گزارش ایرنا، پس از اقامه نخستین نماز جمعه تاکنون هیچگاه حتی در بحبوحه هشت سال جنگ تحمیلی این جایگاه تعطیل نشد؛ به گونه‌ای که پس از درگذشت آیت الله طالقانی در نوزدهم شهریورماه 58 بعد از اقامه هفت نماز جمعه، امام خمینی (ره) حسینعلی منتظری را به عنوان امام جمعه تهران منصوب کردند اما وی پس از اقامه 15 هفته نماز جمعه خواستار تغییر امام جمعه تهران شد تا به قم برود و خطاب به مرحوم حاج احمد خمینی گفته بود: " آقای خامنه‌ای برای امامت جمعه مناسب‌ترند، چون رکن نماز جمعه خطبه است و ایشان در خطابه تسلط دارند". امام نیز در بیست و چهارم دی‌ماه 58 طی حکمی آیت الله خامنه‌ای را به عنوان امام جمعه تهران منصوب کردند.
حادثه ترور ایشان، لزوم تعیین امامان جمعه موقت را روشن ساخت. اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، محمدمهدی ربانی املشی، محمدرضا مهدوی کنی، سیدحسن طاهری خرم‌آبادی، علی جنتی، محمد امامی کاشانی، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد یزدی و سپس سیداحمد خاتمی به عنوان امام جمعه موقت تهران به اقامه نماز پرداختند. تاکنون بیش از 1500 نماز جمعه برگزار شده است.

**انتصاب صدیقی به عنوان امام جمعه موقت جدید تهران
اوایل شهریورماه خبر انتصاب کاظم صدیقی به عنوان امام جمعه موقت جدید تهران در رسانه‌ها منعکس شد. البته زمزمه این خبر چند روز پیش از آن به طور تایید نشده‌ای در محافل سیاسی کشور به گوش می رسید و خبر رسید که وی نماز جمعه ششم شهریورماه را اقامه می‌کند.


**کاظم صدیقی کیست؟
امام جمعه موقت جدید تهران یکی از خطیبان کهنه‌کار پایتخت است که امام جماعت مسجد اعظم ازگل از محله های سنتی تهران بود و هم اکنون نیز حوزه علمیه امام خمینی در آن مسجد تاسیس کرده است. وی که در مجالس عزای اهل بیت (ع) حسینیه امام خمینی (ره) در حضور رهبر معظم انقلاب به ذکر مصیبت می‌پردازد، در مراسم‌های مذهبی هیئت رزمندگان اسلام تهران و مهدیه تهران نیز سخنرانی می‌کرده است.
شاگرد مرحوم آیت الله بهجت(ره) و همچنین آیت الله بهاءالدینی(ره)، چهره‌ای آشنا در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.
صدیقی مدت‌هاست در حوزه علمیه قم و برخی دانشگاه‌های کشور به تدریس اشغال دارد. وی در حوزه علمیه قم، اخلاق و عرفان را به طلاب می‌آموزد. صدیقی همچنین در کارنامه خود عنوان "سخنران بعثه مقام معظم رهبری" را دارد.
رییس کنونی دادگاه عالی انتظامی قضات، در محاکمه عبدالله نوری، وزیر کشور خاتمی و مدیر مسئول روزنامه خرداد به همراه روح الله حسینیان، محمدی عراقی، پورمحمدی، دعاگو و ابوترابی در هیات منصفه دادگاه عضویت داشت.
مباحث سخنرانی‌های وی اغلب دارای مضامین اخلاقی است. البته وی با توجه به اصل مجزا نبودن دین از سیاست در اسلام، واکنش‌های متعددی نسبت به برخی مسائل و حوادث سیاسی روز داشته است. وی در دوره اصلاحات انتقادهایی درباره برخورد دولت با مسائل سیاسی و فرهنگی داشت.
وی درس‌گفته‌هایی درباره شکرگذاری و توبه، ضرورت وجود امام و ارتباط با امام، رمز و فلسفه خلقت، آثار ایمان و عمل صالح، اسارت انسان در شهوات دنیوی، آینده و بی‌خبری انسان، جوان و جوانی، زندگی و گرفتاری‌های انسان و ... دارد.
صدیقی همچنین بارها پایبندی خود را به یکی از اصلی‌ترین پایه‌های انقلاب اسلامی که مورد تاکید بنیانگذار آن بود، اعلام کرده است. تبعیت از ولایت فقیه از جمله مواردی است که او در سخنرانی‌های خود از همگان خواسته است.
وی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را "نگین شیعه در جهان" خوانده که اطاعت از فرامین ایشان راهگشا و بر همگان واجب است. از دید او، "مقام معظم رهبری تنها رهبر سیاسی یک کشور نیست بلکه ایشان پیر و مراد عارفان و رهبر دینی ، اجتماعی و فرهنگی مردم نیز هست".
همچنین توجه صدیقی به مسائل سیاسی اخیر نیز توام با سفارش به تبعیت از رهبر معظم انقلاب است: دراین مرحله حساس، رهبران سیاسی، آحاد ملت ونخبگان باید ازفرمایشات مقام معظم رهبری تبعیت کرده و مطالبات سیاسی و اجتماعی خود را در چار چوب مرزهای قانونی و اخلاقی طلب کنند.
وی نامزدهای معترض در انتخابات اخیر را به تبعیت از رهبر معظم انقلاب دعوت کرده بود تا به اینگونه مانع از طمع‌ورزی بیگانگان شوند.
به این ترتیب به نظر می‌رسد صدیقی در جایگاه جدید خود باید با توجه به رهنمودهای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در راستای رفع مشکلات نظام حرکت کند. همچنانکه امام خمینی (ره) به استناد جلد چهارم صحیفه چنین تاکید کرده اند: "در خطبه نماز جمعه مقدرات مملکت باید بیان بشود؛ مسائل سیاسی که در مملکت جریان باید پیدا کند، مسائل اجتماعی که در مملکت باید جریان پیدا کند، گرفتاریهای مسلمانها، اختلافات مسلمانها، در آن خطبه ها باید طرح بشود و رفع بشود".
گفتنی ائمه جمعه به وسیله شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تعیین می شوند که متشکل از 9 نفر منصوب شده از طرف ولی فقیه است. این هیات ائمه جمعه در کل کشور را با همکاری ستاد نماز جمعه استانها تعیین و منصوب می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.