پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

سامی 14 معمر برتر قرآنی اعلام شد

نام 14 خادم معمر برتر قرآنی اعلام شد که در میان آنها، نام علما و فضلایی چون مکارم شیرازی، خزعلی، سبحانی، رسولی محلاتی، قرشی، رضی شیرازی و واعظ زاده خراسانی، همچنین محمود فرشچیان، هنرمند نگارگر به چشم می‌خورد.

کریم دولتی، مدیر بخش خادمان هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس اظهار داشت: آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، ابوالقاسم گرجی، ابراهیم‌ پورفرزیب، آیت‌الله جعفر سبحانی، آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، آیت‌الله سیدعلی اکبر قرشی، اکبر صولتی کرمانی، محمود فرشچیان، زهرا بیگم روستا، سیدمحمد ضیاءآبادی، زینب‌السادات همایونی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، آیت‌الله سیدرضی شیرازی و آیت‌الله محمد واعظ زاده خراسانی 14 خادم قرآنی معمر هستند.
مدیر بخش خادمان اظهار داشت: این مراسم از 16 به 15 شهریور ماه تغییر زمان داده و این خادمان به دلیل فعالیت‌های قرآن فراوان و دارابودن سن بیش از 80 سال انتخاب شده‌اند.
وی در خصوص فعالیت‌های این خادمان تصریح کرد: آیت الله ابوالقاسم خزعلی، حافظ کل قرآن با تالیف تفسیری بر کل قرآن کریم به زبان عربی به عنوان خادم قرآنی برگزیده دوره اول در سال 1373 شده و ابوالقاسم پور فرزیب (مولایی) از دیگر خادمان برگزیده دوره اول، مدرس قرآن کریم و موسس مجمع قاریان قرآن کریم است که عباس سلیمی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، محمد تقی مروتی نفر اول مسابقات مالزی و استاد شهریار پرهیزگار، حافظ کل قرآن از مکتب این استاد فرزانه بهره برده‌اند.
رئیس دبیرخانه نظارت بر نشر ترجمه قرآن کریم در وزارت ارشاد همچنین در ادامه عنوان کرد: آیت‌الله جعفر سبحانی با نگارش تفسیر موضوعی قرآن و تفاسیر تربیتی و موضوعی منشور جاوید و تاسیس موسسه علمی - تحقیقاتی امام صادق از منتخبان برگزیده قرآنی دوره دوم در سال 1374 بوده و سیدهاشم رسولی محلاتی از دیگر برگزیدگان دوره دوم توانست قصص قرآنی یا تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم‌النبیین و کتاب تاریخ زندگانی پیامبران بزرگ الهی را به چاپ برساند.
وی افزود: آیت‌الله سیدعلی قرشی مولف «تفسیر احسن الحدیث» و «قاموس قرآن» با انتشار 20 عنوان کتاب درباره قرآن مجید از جمله تفسیر احسن‌الحدیث (تفسیر کل قرآن در 12 جلد) و کتاب قاموس قرآن (دایرة المعارف قرآن در 7 جلد) و نگاهی به قرآن در یک جلد، به عنوان خادم قرآنی برگزیده دور سوم در سال 1375 است.
دولتی ادامه داد: اکبر صولتی کرمانی با آموزش هنرهای قرآنی و بهره‌گیری از مضامین مذهبی و اسلامی به عنوان خادم قرآنی برگزیده دوره پنجم در سال 1373 بوده و محمود فرشچیان نگارگر قصص و معارف قرآنی برگزیده قرآنی دوره هفتم در سال 1379 است.
مدیر بخش خادمان خاطرنشان کرد: زهرا بیگم روستا با تشکیل جلسات قرآنی و تربیت شاگردان و تالیف کتب متعدد از خادمان برگزیده قرآنی دوره نهم در سال 1381 بوده و سیدمحمد ضیاءآبادی مترجم، مدرس و مولف در زمینه‌های علوم قرآنی منتخب دوره نهم در سال 1381 بوده که از آثار وی در موضوعات مختلف اسلامی «شب مردان خدا»، «حج برنامه تکامل» و «تفسیر باز ترجمه کتاب» است.
وی در ادامه تصریح کرد: زینب‌السادات همایونی با ترجمه کتاب «اربعین الهامیه» بانو مجتهده امین، ترجمه کتاب «اسرار الایات» صدرالمتاهلین از خادمان برگزیده قرآنی دوره دهم سال 1382 بوده و تاسیس مکتب فاطمه (س) و آموزش قرآن کریم و ادبیات عرب و فارسی، اصول عقاید تفسیر قرآن و اخبار و احادیث معصومین (ع) از دیگر اقدامات این خادم برگزیده است.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز با تالیف تفسیر نمونه قرآن (شرحی بر نهج‌البلاغه) و ده‌ها جلد کتب فقهی، اصولی، اعتقادی، کلامی و فلسفی بعنوان منتخب قرآنی دوره نهم در سال 1381 معرفی شد.
همچنین سیدرضی شیرازی 40 سال از عمر خود را به تفسیر قرآن کریم، ارشاد و هدایت و تربیت شاگردان بی‌شماری پرداخت و به عنوان برگزیده قرآنی دوره یازدهم در سال 1383 معرفی شد.
آیت‌الله محمد واعظ زاده خراسانی پژوهشگر و لغت شناس قرآنی با ده سال فعالیت علمی و تحقیقاتی در زمینه قرآن و معارف اسلامی و گردآوری مجموعه (المعجم سرلقه القران و البلاغه) و تصحیح و تحقیق دو کتاب (المقنع و الهدایه) از شیخ صدوق برگزیده دوره سیزدهم در سال 1385 شده است.
این خادمان شامگاه دوشنبه 15 شهریورماه در شبستان اصلی نمایشگاه قرآن تجلیل می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.