پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پیمان خواهرخواندگی

خواهرخواندگی قراردادی است بین سران مملکتی یا سران دو شهر که برای ایجاد همبستگی و اتحاد فرهنگی بیشتر بسته می‌شود.

خواهرخواندگی اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده و برای نخستین بار در سال 1920 بعد از جنگ جهانی اول این قرارداد بین یک شهر انگلیس و یک شهر در فرانسه منعقد شد و تا سال 1986 ادامه داشت.
عمرانی مسئول روابط بین الملل شهرداری تهران در این باره می گوید: هدف از این قرارداد پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک هستند، مفاد این قراردادها موضوعات فرهنگی اقتصادی و بازرگانی و اخیرا ورزشی را شامل می شود.
وی افزود: در ادبیات اروپایی خواهرخواندگی به شهرهای دوقلو یا همسان هم گفته می شوند ، اما در کشورهای آسیایی و امریکایی اصطلاح خواهر خواندگی رواج بیشتر دارد.
عمرانی اضافه کرد: علت بکارگیری واژه خواهرخواندگی به این اعتبار است که در بیشتر زبانهای دنیا واژه "شهر" مونث است و در برخی از فرهنگها برادری ممکن است به این معنا برداشت شود که برادر بزرگتر بر برادر کوچکتر توفق داشته باشد.
شهرداری ها معمولا متولی اصلی برای اعلام خواهر خواندگی ها هستند اما اختیارات وقدرت عمل شهرداری ها در ساختارهای حکومتی هر کشور یکی نیست. بطور مثال در شهرهایی مثل مسکو ،‌پاریس شهرداران دارای اختیارات وسیع هستند و می توانند در بخش های بازرگانی و اقتصادی وارد عمل شوند ،‌اما در شهرهایی مثل تهران ، شهرداری مستقیما کار بازرگانی نمی کند و در شرایطی که قرار است برخی از مفاد قرارداد خواهر خواندگی به موارد بازرگانی اشاره کند ، شهرداری تهران با همکاری بخش های مربوطه سعی می کند تسهیلاتی را برای اجرایی شدن آن در سطح شهر فراهم آورد.
مسئول روابط بین الملل شهرداری تهران می گوید: معمولا دو شهر برای خواهر خواندگی باید دارای تشابهاتی باشند مثلا دو شهر تاریخی ،‌دو شهر علمی یا دانشگاهی و یا دو بندر و یا حتی دو سمبل مشترک باشند که این انگیزه را ایجاد کند.
رونق و رواج گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده و نامگذاری متقابل نام خیابانهایی به نام شهر خواهر خوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی شهرها است.
عمرانی ادامه می دهد: بعداز انقلاب در سال 1373 برای نخستین بار تهران با بیشکک پایتخت قرقیزستان خواهر خوانده اعلام شد و تهران اکنون 13 خواهر خوانده دارد که می توان به بیشکک ،‌مینسک ، دوشنبه ،‌مسکو ،‌کویت ‌، خارطوم ، بغداد ، برازیلیا ، ‌هاوانا ،‌کاراکاس ، پرتوریا ،‌صنعا کابل اشاره کرد.
عمرانی افزود: قراردادهای خواهرخواندگی معمولا دارای مدت زمان اعتبار خاص است اما در ایران معمولا مدت زمانی ندارد.
گفته می شود شهر تاریخی اصفهان بیشترین خواهرخوانده ها را در بین شهرهای کشور دارد ، بارسلونا در اسپانیا، فلورانس در ایتالیا ،سن پترزبورگ در روسیه ، یاش در رومانی ،‌فرایبورگ در آلمان ، ایروان در ارمنستان ،هاوانا در کوبا، کویت در کویت ،‌لاهور در پاکستان ،‌داکا در بنگلادش ، بعلبک در لبنان ،‌کربلا در عراق از جمله خواهر خوانده های اصفهان هستند.
خاماچی عضو شورای شهر تبریز نیز شهر های استانبول در ترکیه ،‌باکو در آذربایجان وخجند در تاجیکستان و تاتارستان در روسیه را از جمله شهرهای خواهر خوانده تبریز اعلام کرد.
دیهیمی مسئول روابط عمومی شهرداری شیراز هم از شهرهای جوچینگ چین ، دوشنبه در تاجیکستان ،وایمار آلمان و نیکوزیا در قبرس از جمله خواهرخوانده های شیراز نام برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.